Høje renter og lang leveringstid: Hold den gamle bil kørende og vent med at købe ny

Stigende renter gør det dyrere at låne til en ny bil, og lange leveringstider skaber usikkerhed omkring bilkøbet. Derfor anbefaler værkstedskæden AutoMester, at man som bilejer holder på sin gamle bil et år mere, for der kan faktisk være gode penge at spare
De fleste har bemærket, at det er blevet dyrere at låne penge, og det sender den samlede pris på din nye bil i vejret. Desuden skaber inflation og recession usikkerhed omkring den enkeltes privatøkonomi. Det kan derfor være en god idé at overveje, om den gamle bil ikke lige kan holde et år mere. For selvom man beslutter at købe ny bil, kan udsigterne til duften af ny bil være lange. Det fortæller Jan Ankersen, der er kædechef i Danmarks største værkstedskæde, AutoMester.
“I øjeblikket har vi en verdenssituation, der gør det svært at levere nye biler på grund af mangel på forskellige reservedele. Det giver en meget lang leveringstid på din nye bil,” siger han og fortsætter: “Derfor har jeg en klar opfordring til danskerne: Hold familiebilen kørende et år eller to mere. Det vil spare dig penge.”
Jan Ankersen fortæller, at selvom udgifterne til reparationer måske vil stige, vil værdiforringelsen samtidigt blive mindre. Det minimerer de samlede omkostninger til din bil, imens du ejer den. Tal fra Bilbasen viser, at det er de første fire år, der er hårdest mod bilens værdi. For de mest populære modeller fra de mest efterspurgte bilmærker, vil afskrivningen stadig være mere end 40% i den periode. Så det er især, når din bil mere end fire år gammel, at der kan være økonomiske gevinster at hente ved at holde bilen i god stand med service og reparationer.
Tillid til mekanikeren er afgørende
I nogle tilfælde kan reparationsomkostningerne selvfølgelig være så høje, at det ikke giver mening at beholde bilen. Det gælder typisk, hvis den f.eks. er gal med gearkassen eller motoren, fortæller kædechefen. I de sager er det afgørende, at du vælger en mekaniker, du har tillid til.
“Hvis du er i tvivl om, du skal vælge at reparere eller skifte bilen ud, så spørg din lokale mekaniker. Vælg et værksted du stoler på, så du får den rigtige rådgivning. Din mekaniker kan også hjælpe med at lave beregninger ud fra dit kørselsmønster og behov, så I sammen kan træffe den helt rigtige beslutning,” udtaler Jan Ankersen.
Serviceaftaler kan give ro i økonomien
Kører man rundt i en brugt bil, kan frygten for uforudsete udgifter virke skræmmende. Heldigvis tilbyder flere værksteder nu serviceaftaler, så man for et fast månedligt beløb er dækket ind for langt de fleste typer af reparationer.
“For vores kunder giver det ro i maven, at de ved, at de bare kan komme ind med bilen, uden der kommer en stor efterregning. Så vi ser, at det er et tilbud, der bliver mere og mere populært,” fortæller kædechefen.
Hos AutoMester kan man desuden også oprette et AutoMester Kontokort, så man kan fordele afbetalingen af sit værkstedsbesøg ud over flere måneder.
“De forskellige ordninger skal jo gøre det mindre usikkert at køre rundt i en brugt bil, og lige netop dét har sjældent været mere aktuelt end lige nu. Så inden du går ud og investerer i en ny bil, er der en række rigtig gode grunde til at genoverveje den beslutning,” siger Jan Ankersen.
Nøgleord
Kontakter
Lena Britt Pedersen
Marketing Manager
lena.pedersen@automester.dk
63418988
Billeder
Om Automester
AutoMester er Danmarks største værkstedskæde med næsten 400 værksteder. Den prisvindende kæde investerer i grønnere tiltag og nye teknologier, mens de tilbyder service og reparation af alle slags biler - uanset mærke, model og årgang. Fordi det skal være enkelt at være bilejer.
Følg pressemeddelelser fra AutoMester Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra AutoMester Danmark
Ny AutoMester vil ændre synet på bilbranchen13.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Mange danskere har fordomme om mekanikere - og Jonas Andersen giver dem ret. Han har selv set værksteder, hvor det handler mere om samlebånd og profit end kunderne. Netop derfor er filosofien i hans værksted helt anderledes. “Jeg forsøger altid at gøre noget ekstra”
Første AutoMester-hold gennemfører svendeprøven i Skjern9.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Der er rift om fremtidens mekanikere, der skal kunne håndtere hele bilparken og kundernes bekymringer. I tæt samarbejde med værkstedsindehaverne er et nyt hold klar, fortæller uddannelseschef
Pers Auto bliver en del af Autocentrum Rudkøbing8.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Jesper Ejlersen har overtaget værkstedet på Mjølbyvej. Det bliver markeret med åbent hus d. 10. oktober, hvor kunder inviteres forbi det nyistandsatte værksted, der er bygget på fællesskab
Uldum Auto lytter til byen: Sætter strøm til værkstedet30.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
39-årige Claus Lauritzen har altid været klar over, at han skulle lave biler som sin onkel. Men at bilerne skulle køre på el, havde han ikke forestillet sig, da drømmen først spirede. Nu bliver hans værksted en del af AutoMester E+ og dermed også bedre rustet til at håndtere kundernes el- og hybridbiler
Claus’ værksted brændte - nu er han tilbage30.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
KP Biler brændte ned for to år siden. Siden da har Claus Pedersen drevet forretningen videre hos en god kollega. Nu er han tilbage på hjemmebane i et nyt og miljørigtigt værksted. “Det kunne kun lade sig gøre, fordi alle kunder fulgte med”
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum