400 Coop-butikker donerer påskens overskudsvarer

Onsdag og lørdag aften inden helligdagene vil organisationen Stop Spild Lokalt (SSL) hente varer i omkring 400 af Coops butikker – varer som ellers ville løbe på datoen, inden påsken er omme. Varerne omfordeles af SSL via deres madoaser i hele Danmark.

Det drejer sig først og fremmest om de butikker, der holder lukket i påskehelligdagene, og dermed har overskudsvarer, som ikke kan holde sig, til butikkerne åbner igen efter påske.

"I Stop Spild Lokalt oplever vi ved højtiderne et særligt stort pres, ude i familierne, hvor det er ekstra svært at få enderne til at mødes. Derfor er vi glade for, at vi igen i år oplever en stor opbakning fra Coops butikker og en lyst til at donere deres overskudsvarer, så det kan gavne en masse mennesker" siger stifter og direktør af SSL, Rasmus Erichsen.

For andet år i træk er påskeuddelingen på højde med juledonationen i forhold til mængden af mad der indsamles og uddeles, antallet af uddelingssteder rundt om i Danmark, og antallet af frivillige, der deltager i uddelingen.

Samarbejdet med SSL er et af en række tiltag, Coop gør for at minimere madspildet.

”Madspild giver ingen mening. I Coop er det vores ambition at intet mad skal gå til spilde og et af vores greb til at undgå madspild er at donere vores overskudsmad til Stop Spild Lokalt. På den måde kan vi både bekæmpe madspild og hjælpe mennesker i Danmark, der er trængte. Vi er meget glade for samarbejdet med Stop Spild Lokalt og samarbejdet er et godt eksempel på hvordan vi gennem partnerskaber lykkes bedre end hver for sig” siger teamchef i Vareansvarlighed og Kvalitet, Louisa Raith.

Det er butikker i Kvickly-SuperBrugsen, der primært donerer deres overskudsmad til Stop Spild Lokalt. De fleste butikker i 365discount og Brugsen holder åbent i alle påskedagene.

Yderligere information:

Teamchef i vareansvarlighed og kvalitet, Coop, Louisa Raith, 5159 3154

Rasmus Erichsen, 5069 6972, re@stopspildlokalt.dk

Coop Bank konsoliderer sig med hidtil bedste regnskab10.4.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Med mere end en 6-dobling af resultatet styrker Coop Bank sin position som et solidt pengeinstitut. Resultatet før skat er steget fra 8,1 mio. kr. i 2022 til 55,2 mio. kr. i 2023. Efter skat er resultatet forbedret fra 6,7 mio. kr. til 41,3 mio. kr. Det er 3. år i træk, at banken, der blev grundlagt i 2013, giver overskud. ”Vi begynder nu at høste gevinsterne af vores investeringer og vores indsats for at tilbyde danskerne en enkel og fair bank med gennemskuelige produkter,” siger bankdirektør Allan Nørholm, Coop Bank. Banken har i 2023 haft en vækst i indlånet på 14 procent, mens udlånet har ligget stabilt. ”Vi har i gennemsnit hævet indlånsrenterne med det samme som udlånsrenterne, og det har tiltrukket en del kunder,” siger Allan Nørholm. Coop Bank giver positiv rente til alle kunder og på alle konti. Uanset om kunderne har samlet alt i Coop Bank eller kun har indlån i banken. Lige nu er satserne: 0,5% for indlån op til 50.000 kr. 1,0% for den del af indlånet der overstiger 50.000 k