EWII sender overfladevand til tørkeramte Barcelona

APRILSNAR 2024:  Energikoncernen tager hul på et storstilet projekt, der er navngivet Atlantis, og regner med at skulle investere 3 milliarder kroner for at udjævne udfordringer med for meget og for lidt vand, som klimaforandringer skaber i Europa. EWII omdanner ellers ubrugelige brintrør til en europæiske vandmotorvej, hvori overskydende regnvand fra Trekantområdet vil blive sendt til tørkeramte regioner i Sydeuropa.

EWII Koncernen regner med at åbne verdens længste vandrør – en vandmotorvej fra Kolding til Barcelona den 1. april næste år.

Det seneste år har Trekantområdet, ligesom resten af Danmark, oplevet voldsomme mængder nedbør, som følge af klimaforandringer. Samtidig er sydeuropæiske regioner og storbyer hårdt ramt af tørke. Nu har energikoncernen EWII fundet en innovativ løsning på de voksende udfordringer i både Nord og Syd.

”I stedet for at tage brinten ud af vandet og sende den gennem rør ned i Europa, lader vi simpelthen brinten blive i vandet. Derved kan vi både transportere brint og vand med kendt teknologi – vandrør – og helt uden de betydelige lækageproblemer, der er forbundet med transport af brint,” siger administrerende direktør i EWII Koncernen, Lars Bonderup Bjørn og fortsætter:

”Vi laver en slags vandmotorvej, og sender regn- og overfladevand fra Trekantområdet til områder i Sydeuropa, der mangler vandet. Gravkøerne står allerede klar, og myndighederne i Spanien har vist stor interesse for idéen bag Atlantis. Derfor regner vi med, at vi kan åbne en vandmotorvej fra Kolding til Barcelona allerede 1. april næste år.”

Vandet fra Trekantområdet er såkaldt teknisk vand og vil derfor blive anvendt til forskellige formål i Barcelona, herunder toiletskyld og andre ikke-drikkevandsformål. Dette vil frigive værdifulde vandressourcer til drikkevandsforsyning og andre vitale formål i området, samtidig med at det bidrager til en mere bæredygtig udnyttelse af vandressourcerne på tværs af Europa.

Verdens længste vandledning

Atlantis har fået positiv feedback fra myndighederne i Barcelona, der ser et enormt potentiale i at modtage regnvand fra Danmark.

"Vi er begejstrede for dette banebrydende projekt. Klimaforandringer har resulteret i tørke i Barcelona de senest tre år, og vi ser stort potentiale i at kunne hjælpe med håndtering af oversvømmelser andre steder.  Derfor ser vi frem til at modtage det danske regnvand via det, der bliver verdens længste vandledning. I fremtiden vil sådanne vandmotorveje uden tvivl styrke relationen mellem Syd- og Nordeuropa og være vigtigere infrastruktur end gasrør,” siger Yulia Obrigada fra AEAAPA (La Agencia Europea para el Abastecimiento de Aqua Potable a la Atlántida) i Barcelona.

Ifølge EWIIs administrerende direktør, så er Atlantis den helt oplagte løsning på de europæiske vandproblemer.

”Løsningen har faktisk ligget lige for næsen af os hele tiden. Når vi bruger vandrør, opnår vi minimal brug af energi, og brinten kommer alligevel frem. Det gør det til en effektiv løsning til langdistance-transport af vand. Projektet har et kæmpe potentiale, også for andre lande, som rørene passerer igennem - eksempel Tyskland og Frankrig, der også har udfordringer med enten for meget eller for lidt vand i de enkelte regioner,” siger Lars Bonderup Bjørn.

Projektnavnet Atlantis er en reference til Platons oprindelige fortællinger om idealstaten Atlantis, en hovedstad omgivet af mægtige cirkelformede kanaler.

EWIIs administrerende direktør, Lars Bonderup Bjørn, ser da også vandledningen til Barcelona som den første af flere.

”Det er jo helt oplagt, at vi kobler resten af Europa på over tid. Ingen gider alligevel gøre noget seriøst ved klimaforandringerne, så hvorfor ikke bare bygge Atlantis igen? Det forsvandt jo alligevel også under havets overflade”, siger han med slet skjult henvisning til de udfordringer EWII har kæmpet med.

Fakta: Vandrør til bæredygtig vandtransport

Brint (H₂) er det letteste grundstof i universet og udgør en vigtig del af vandmolekylet (H₂O). Det dannes ved elektrolyse af vand, hvor vandmolekylerne spaltes til brint og ilt.

Brintrør har problemer med lækage. Det gør dem til en mindre effektiv løsning til langdistance-transport. Ved brug af vandrør er der i stedet tale om miljøvenlig transport, der giver minimal lækage og reducerer CO₂-emissioner og dermed bedre håndtering af klimaforandringer.

Vandrør er i fremtiden en effektiv transportvej for overskydende vand fra områder med oversvømmelser til områder med vandmangel. Dermed kan EWII bidrage til at regulere vandbalancen mellem forskellige regioner og bekæmpe konsekvenserne af klimaforandringerne.

Vandrørene kan tilpasses forskellige behov og skaleres efter behov, derfor er de velegnede til både små og store vandtransportprojekter.

For yderligere information kontakt:

Lars Bonderup Bjørn, administrerende direktør i EWII Koncernen på telefon + 45 23 23 71 18

Yulia Obrigada fra AEAAPA (La Agencia Europea para el Abastecimiento de Aqua Potable a la Atlántida) myndighed i Barcelona på telefon +33 7 62 25 74 49

EWII er en dansk energikoncern, der sælger grøn strøm og hurtigt, stabilt internet til både private og erhverv i hele landet. En koncern, der ønsker at gå forrest i den grønne omstilling med udviklingen af intelligente løsninger og fleksible lagrings- og energisystemer.

I Trekantområdet er EWIIs forsyningsselskab TREFOR leverandør af vand, fjernvarme og elnet, ligesom selskabet driver elnettet på Bornholm. Det er grøn infrastruktur med fokus på høj forsyningssikkerhed.

EWII opbygger et netværk af offentlige ladestandere til elbiler med mere end 4000 ladepunkter fra Københavns Lufthavn i Øst til Hvide Sande i Vest, og i Trekantområdet udruller EWII fibernet til samtlige husstande.

Koncernen er selvejende og forbrugerstyret med en historie, der strækker sig over mere end 150 år. På tværs af organisationen har koncernen mere end 400.000 kunderelationer og -forpligtelser, og EWII er med knap 700 ansatte en af Trekantområdets største private arbejdspladser.