Hør nye sider af sangkomponisten Poul Schierbeck

Poul Schierbeck er komponisten bag elskede sange som I Danmark er jeg født og Det er i dag et vejr. På et nyt album har sopran Dénise Beck sammensat et udvalg af også mindre kendte sange, som portrætterer Schierbeck som en usædvanlig alsidig sangkomponist, med en fremragende evne til at fortolke tekst i musik. Udkommer fredag d. 5. april.

Poul Schierbeck (1888-1949) står som en af de vigtigste danske komponister i det 19. århundrede. Han mestrede både enkle melodier og store komplekse formater med teknisk finesse. Sange med klaver udgør den største og vigtigste del af Schierbecks produktion og hans folkelige sange, har en stor plads i den danske kulturarv.

Folkelige og sangbare melodier

Til albummet Selected Songs har sopran Dénise Beck udvalgt et bredt udsnit fra Poul Schierbecks sangproduktion. Både sangtekster og musik viser vidt forskellige udtryk og stemninger, og stammer fra forskellige perioder af Schierbecks liv, men alle vidner om komponistens fremragende evne til at fortolke tekster i musik.

Schierbecks senere sange skrevet efter 1924 er komponeret efter Carl Nielsens og Thomas Laubs principper, nemlig sangbare melodier med små intervaller og ensartede nodeværdier. Næsten alle sangene er strofiske og man hører tidens fokus på den enkle, folkelige og tonale sang med behagelige melodier, som f.eks. Det er i dag et vejr, I Danmark er jeg født og Du kære, blide danske bæk.

Alsidige fortolkninger

Det nye album er indspillet i Berlin under coronaepidemien, hvor ægteparret Dénise Beck og Clemens Hund-Göschel benyttede nedlukningerne til at fordybe sig i projektet. Undervejs gik det op for musikerne, at der er sider af Schierbecks produktion de ikke kendte til, så de begyndte at udforske forskellige fortolkninger og teknikker, som f.eks. at preparere klaveret til sangen Vårregnen, så klangen minder om lyden af regn.

Dénise Beck fortæller at hun på indspilningerne har hentet inspiration fra både cabaret, opera og liedsang. Hun bruger alle aspekter af stemmen (og når det er nødvendigt også de mindre smukke aspekter) for at demonstrere den fulde farvepalet i Schierbecks sangproduktion og hans fascinerende alsidighed.

Dénise Beck
Clemens Hund-Göschel
Poul Schierbeck (Det Kongelige Biblioteks Billedsamling)

Om Dacapo Records