Det går godt hos Skou Gruppen

Byggevirksomheden med hovedkvarter i Hørsholm styrer sikkert gennem usikre tider i byggeriet. Det netop afleverede årsregnskab for 2022-23 viser lidt mindre omsætning og et lidt større et overskud før skat sammenlignet med året før.

Skou Gruppen A/S nyder stor loyalitet hos og langvarige samarbejder med kunder og medarbejdere. Desuden er serviceafdelingen styrket og udbygget de senere år.

I 2023 optog Skou Gruppen endnu en partner i ejerkredsen, så virksomheden nu ledes af syv partnere. Fra venstre salgschef Jesper Nicolaisen, tilbudschef Freddy Hansen, adm. direktør Martin Skou Heidemann, tømrermester Alexander Hermansen og teknisk direktør Jesper Egund samt (ikke på billedet) projektchef Allan Wissing og bestyrelsesformand Jesper Rasmussen. Kan frit benyttes ved omtale af Skou Gruppen.

Det netop offentliggjorte regnskab fra Skou Gruppen viser for regnskabsåret 1. oktober 2022 til 30. september 2023 en omsætning på 318,6 mio. kr. (344 mio. kr. i 2021-22) og et resultat før skat på 12,2 mio. kr. (9,8 mio. kr. i 2021-22).

Et tilfredsstillende resultat

”Det er tilfredsstillende for os, at vi efter skat og afskrivninger når et resultat på niveau med de seneste år. Og at vi fortsat kan lægge til vores egenkapital og polstre virksomheden. Vel at mærke i en periode, hvor mange kolleger i branchen har det svært,” siger adm. direktør Martin Skou Heidemann.

Loyale kunder og dygtige, trofaste medarbejdere

”Det går så godt, takket være en meget stor gruppe af loyale og faste kunder. Desuden har vi et fantastisk team af dygtige medarbejdere og en meget lille udskiftning i teamet. Det er noget vi sætter stor pris på og som også afspejler sig i vores økonomi,” siger Martin Skou Heidemann og fortsætter:

”Vi har eksempler på kunder, som vi har haft mere 15 år, der stadig benytter os. Og vi har et godt løbende samarbejde med bl.a. Københavns Universitet, Forsvaret, Region Hovedstaden, EU’s Miljøagentur og en lang række kommuner i Hovedstadsområdet. Samtidig har vi nogle hamrende dygtige og ansvarsbevidste medarbejdere, som har været her i mange år. Vores gennemsnitlige anciennitet er lige nu 62 måneder, mens den for sammenlignelige virksomheder er 52 måneder.”

Udvidelse af den aktive ejerledergruppe

Skou Gruppen ledes af en kreds af aktive medejere, som supplerer hinanden mht. kompetencer og erfaringer. I det forgange år er en syvende medejer og leder optaget i partnerkredsen. Nemlig projektchef Allan Wissing der er blevet parter efter 14 år hos Skou Gruppen.

”Allan begyndte som snedker og har løbende fået mere ansvar, så han nu står nu i spidsen for nogle af vores store projekter. Hele vejen igennem har han vist, at han er en dygtig produktionsmand og god kulturbærer. Med ham i ejerledergruppen har vi fået styrket vores produktionsside,” siger Martin Skou Heidemann.

Den første bæredygtighedsrapport

Skou Gruppens første bæredygtighedsrapport udkom i oktober 2023, efter at ejergruppen inden sommerferien havde vedtaget en bæredygtighedsstrategi med fokus på fire af FN’s Verdensmål.

Det er Verdensmål som handler om ligestilling, bæredygtig energi, ansvarligt forbrug og produktion samt ansvarlige jobs og økonomisk vækst. På disse områder har Skou Gruppen sat en række konkrete mål, som virksomheden nu arbejder på at opfylde.

Fremover vil der årligt udkomme en bæredygtighedsrapport fra Skou Gruppen som på den måde forbereder sig på kundernes stigende interesse for bæredygtighed og de kommende krav ESG-rapportering.

En god ordrebeholdning af større opgaver

Martin Skou Heidemann forventer, at Skou Gruppen står godt rustet til en fornuftig drift fremover. Med en øget ordrebeholdning på 400 mio. kr. ved indgangen til det nye år forventer Skou Gruppen en let stigning i aktiviteten det kommende år og en overskudsgrad på niveau med den nuværende.

Netop nu er Skou Gruppen ved at færdiggøre ny administration og mandskabsfaciliteter for ARC Amager Ressourcecenter og en gennemgribende renovering af en boligforening i Taastrup. Desuden er yderligere to renoveringer af boligforeninger i henholdsvis Holbæk og Gladsaxe i gang, og opførelsen af et undervisningscenter ved Bispebjerg Hospital er også i fuld gang.

En stærk serviceafdeling

Skou Gruppen har også en betydelig serviceafdeling, som varetager bygningsvedligeholdelse og reparationer bl.a. for en lang række hovedstadskommuner, Københavns Universitet, Region Hovedstaden og Forsvaret. Netop serviceafdelingen er blevet styrket og udvidet gennem de seneste år:

”Service fylder efterhånden rigtig meget i vores virksomhed, og en egentlig serviceafdeling er over de senere år styrket med flere serviceledere og en administrativ medarbejder, som kan sikre koordineringen og kontinuiteten i kundekontakten,” siger Martin Skou Heidemann.

Find regnskabet fra 2022-23 og tidligere år her: https://skougruppen.dk/om-os/regnskaber/

Partnere i Skou Gruppen

Martin Skou Heidemann, adm. direktør

Jesper Egund, teknisk direktør

Freddy Hansen, tilbudschef

Alexander Hermansen, tømrermester

Jesper Nicolaisen, salgschef

Allan Wissing, Projektchef

Jesper Rasmussen, bestyrelsesformand

Nøgletal

2022-23

2021-22

Nettoomsætning, mio. kr.

Bruttofortjeneste, mio. kr.

78,4

75,6

Resultat før skat, mio. kr.

12,2

9,8

Antal ansatte

Bruttomargin, %

24,6

22,0

Overskudsgrad (EBIT-margin), %

3,9

2,7

Likviditetsgrad, %

Soliditetsgrad, %

30,4

26,9

Egenkapitalforrentning, %

18,1

18,2

For mere information:
Adm. direktør for Skou Gruppen, Martin Skou Heidemann, på tlf. 28 35 80 15 eller e-mail: ms@skougruppen.dk

Den nye administrations- og mandskabsbygning til Københavns kommunes Teknik- og miljøforvaltning og ARC markerede rejsegilde i juni sidste år. Om få uger afleveres den markante bygning, mens opmarchpladsen til el-skraldebiler er under færdiggørelse.
Skou Gruppen har lang tradition for at varetage bygningsservice på rammeaftaler for kommuner i og omkring Hovedstaden. I foråret 2023 blev en ny aftale med Fredensborg kommune indgået, og i efteråret blev rammeaftalen med Hillerød fornyet.
Skou Gruppen løser også opgaver i Hørsholm-området, og i forsommeren 2023 blev der sat punktum for opførelsen af et nyt klubhus for Hørsholm Tennisklub, Leschly Tennis Center, med en festlig indvielse.
Skou Gruppen gennemfører løbende modernisering, renovering og klimasikring af almene boligforeninger, og i efteråret 2023 blev aftalen om renovering af 327 almene boliger i Stationsparken 1 i Gladsaxe underskrevet.
I oktober 2023 kunne adm. direktør Martin Skou Heidemann og bæredygtighedsansvarlig Nickolai Lindberg præsentere virksomhedens første bæredygtighedsrapport, efter at ejergruppens vedtagelse af en bæredygtighedsstrategi med fokus på fire af FN’s Verdensmål.

Om Skou Gruppen

Skou Gruppen beskæftiger ca. 125 medarbejdere, arbejder i hele Storkøbenhavn og har hovedkontor i Hørsholm.

Virksomheden vedligeholder ejendomme på flerårige serviceaftaler for mange kommuner i hovedstadsområdet samt for Region Hovedstaden, Forsvaret og EU's Miljøkommission. Desuden vedligeholder Skou Gruppen ca. 20 kirker over hele Sjælland og arbejder for mange andre offentlige bygherrer.

Ligestillingsministeren besøger kvinder i byggeriet21.6.2023 12:59:13 CEST | Pressemeddelelse

Den 21. juni var Marie Bjerre på besøg på Skou Gruppens byggeplads i Drogdensgade på Amager. Her var en gruppe kvindelige håndværkere klar til at tage en snak om, hvordan byggevirksomheder kan blive mere rummelige arbejdspladser og tiltrække flere kvinder. Også sekretariatschef Christina Schultz fra Byggeriets Samfundsansvar og fra Skou Gruppen Martin Skou Heidemann og salgschef Jesper Nicolaisen deltog i mødet på byggepladsen.