DI: Godt, at regeringen vil fremme brugen af AI i det offentlige

Landets største erhvervsorganisation, Dansk Industri, roser regeringens beslutning om at nedsætte en digital taskforce, der skal sætte fart på brugen af kunstig intelligens i den offentlige sektor.

Chef for digitaliseringspolitik Andreas Holbak Espersen, Dansk Industri.

- Vi har hårdt brug for, at der bliver sat gang i nogle helt konkrete projekter med kunstig intelligens, der løser administrative opgaver i det offentlige. Derfor er det rigtig positivt, at regeringen nedsætter en digital taskforce, der får til opgave at udbrede brugen af kunstig intelligens i f.eks. landets kommuner. Det er et konkret og proaktivt initiativ, som vi i erhvervslivet fuldt ud bakker op om, siger Andreas Holbak Espersen, chef for digitaliseringspolitik i DI.

DI har tidligere foreslået konkrete initiativer til at fremme anvendelsen af kunstig intelligens, herunder at en ny digital taskforce skal implementere konkrete løsninger i udvalgte pionerkommuner, hvor kunstig intelligens tages i anvendelse i den kommunale forvaltning for at frigøre ressourcer.

Brug for politisk ambitioner
- Vi har manglet politiske ambitioner og visioner for den konkrete anvendelse af kunstig intelligens. Med en digital taskforce kan vi få sat skub i den nødvendige fornyelse og effektivisering af den offentlige sektor og på den måde både investere i fremtiden og styrke vores position som digitalt foregangsland, siger Andreas Holbak Espersen.

- Med en digital taskforce, der gør det rigtigt, kan anvendelsen af AI blive en kæmpe mulighed for at gøre Danmark til et endnu bedre sted både at leve og drive virksomhed ud fra, siger Andreas Holbak.

Frigør arbejdskraft
DI har foreslået regeringen at udpege en række AI-pionerkommuner, hvor man centralt fra politisk hold udpeger relevante arbejdsgange og/eller sagsområder, som skal håndteres med AI. Formålet skal være at vise vejen til reel frigørelse af arbejdskraft med nålestikoperationer ved hjælp af kunstig intelligens.

- Hvis taskforcen skal blive en succes, er det afgørende, at den bliver nedsat med de nødvendige tekniske, juridiske, organisatoriske og fagspecifikke ressourcer. Fra erhvervslivets side ser vi rigtig meget frem til samarbejdet om at levere de bedste AI-løsninger, siger Andreas Holbak Espersen.

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

Chef for digitaliseringspolitik Andreas Holbak Espersen, Dansk Industri.

DI: Hvordan tackler danske SMV’ere en uforudsigelig verden?10.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Rekordmange virksomhedsledere, nærmere betegnet mere end 600, mødes til Dansk Industris årlige SMV Dag for at drøfte tidens store udfordringer med historisk stor usikkerhed, men også med mange gode muligheder. På scenen er bl.a. andre vicestatsminister Troels Lund Poulsen, der deltager i et fælles interview med DI’s adm. direktør Lars Sandahl Sørensen – med chefredaktør Mette Østergaard, Berlingske, som interviewer.

To nye stærke navne i DI Østjyllands bestyrelse3.4.2024 15:13:45 CEST | Pressemeddelelse

På DI Østjyllands generalforsamling onsdag den 3. april 2024 kom der to nye profiler med i bestyrelsen, nemlig Maja Oxholm Rasmussen, CEO og ejerleder Hammel Plast A/S og Thomas Krogh Skou, HR-direktør Stark. Stiftende partner Anders Strange, AART Architects blev genvalgt som formand. Adm. direktør Morten Sæderup Nielsen, AVK International A/S blev genvalgt som næstformænd. DI Østjyllands bestyrelse ser herefter således ud: Anders Strange, stiftende partner AART Architects A/S Morten S. Nielsen, adm. direktør AVK International A/S Lars Brunsø, adm. direktør Ry Sengefabrik A/S Rene Hougaard Brund, adm. direktør Scanpan A/S Jens Egdal, direktør Rambøll Danmark A/S Peter Sejer, adm. direktør Sciteq A/S Lars Sørensen, adm. direktør Vognmand Johs. Sørensen & Sønner A/S Jørgen O. M. Laursen, senior vice president Terma A/S Louise Vesterskov Sørensen, CEO & partner Sørensen Læder A/S Uffe Pedersen, senior finance director, Arla Foods amba Anna Matthiesen, partner Vertica A/S Michael Stubbe, v