Nu kan du hente kompost til din have

I år kan du hente gratis kompost på Vestforbrændings genbrugsstationer fra den 22. marts til den 3. maj

Gratis kopmpostjord på din genbrugsstation
Gratis kopmpostjord på din genbrugsstation Vestforbrænding

Det er blevet forår, og vi uddeler igen i år gratis kompostmuld, så folk med grønne fingre kan få jord under neglene og give haven og potteplanterne god næring til sæsonen.

Mulden er lavet af have- og parkaffald, som borgere og kommuner tidligere har afleveret på genbrugsstationen og i haveaffaldsspande. Og det giver rigtig god mening at få det ud at leve i borgernes haver igen:

”Ved at omsætte haveaffaldet til kompost genbruger vi ressourcerne og recirkulerer næringsstoffer til naturen” fortæller Yvonne Amskov, der er områdechef for Genbrug og Genanvendelse hos Vestforbrænding: ”På den måde er vi med til at sikre en fornuftig udnyttelse af sparsomme råvarer som for eksempel fosfor, der er en ressource, vi risikerer at få mangel på i fremtiden.”

Komposten bliver komposteret hos Gemidan og er fri for snegleæg og ukrudtsfrø. Den er til gengæld meget næringsrig og vi anbefaler derfor, at du altid blander kompostmulden med jord eller sand, så du ikke risikerer at ødelægge planten ved at svide dens rødder.

Når du besøger en af Vestforbrændings genbrugsstationer for at hente kompost, skal du huske at medbringe din egen skovl og beholder. Vi fylder løbende op og du må gerne hente mere end en gang i perioden.

Vestforbrænding er Danmarks største affaldsenergiselskab. Vi er ejet af 19 storkøbenhavnske og sjællandske kommuner, som vi tilbyder løsninger inden for indsamling og behandling af affald samt levering af fjernvarme og elektricitet. På vores hjemmeside www.vestfor.dk kan du læse om Vestforbrændings selskabskonstruktion, vores historie, økonomi og værdisæt.

Nyt projekt fra Vestforbrænding: bedre sortering af affald i etageboliger8.4.2024 09:56:38 CEST | Pressemeddelelse

Kommunerne skal genanvende mere og brænde mindre affald, hvis vi skal nå det nationale mål om 60 pct. reel genanvendelse i 2030. Og her bliver det altafgørende for at nå målsætningen, at en større andel af affaldet i affaldsbeholderne bliver sendt til genanvendelse. Vestforbrænding har startet et projekt for at motivere beboere i lejligheder til bedre vaner ved affaldssorteringen.

Vestforbrænding siger nej til gas i de danske hjem15.3.2024 11:11:15 CET | Pressemeddelelse

De anbefalinger, som den nationale energikrisestab netop har afleveret på Christiansborg, bakkes fuldt ud op af Vestforbrænding, som også har bidraget til anbefalingerne gennem Vestforbrændings direktør, Steen Neuchs Vedel, og selskabets erfaringer med sin Varmeplan 2030. En varmeplan som konverterer godt 39.000 husstandes opvarmning med gas og olie til fjernvarme og er et klart ja til at medvirke til opnåelsen af regeringens klimamål.