Coop Danmark A/S

Nyd havelivet uden at bekymre dig om problematisk kemi: Havehynder og parasoller fra Coop er ikke imprægneret med PFAS

Del

PFAS er en stor gruppe af syntetiske og menneskeskabte kemikalier, som findes i mange forbrugerprodukter. Forskning viser at PFAS er problematisk for både mennesker og miljø. Coop har forbudt og udfaset PFAS gennem de seneste 10 år og har nu nået en ny milepæl. Coop sælger kun PFAS-fri havehynder og parasoller.

Mærket viser, at varen er produceret uden PFAS (Foto: Coop)
Mærket viser, at varen er produceret uden PFAS (Foto: Coop)

PFAS kan være tilsat tekstiler, der skal kunne afvise vand, fedt og snavs. Derfor kan havehynder og parasoller være imprægneret med PFAS. Men ikke hos Coop.

Coop har siden 2014 arbejdet benhårdt på at komme af med PFAS i sortimentet og har nu nået en ny og vigtig milepæl. Coop sælger nu udelukkende hynder og parasoller, der ikke er tilsat PFAS. Kunder kan se efter mærket ”Fri for PFAS” når de køber havehynder og parasoller hos Coop. Dermed skal de ikke bekymre sig om PFAS, når de om lidt gør haven sommerklar med nye havemøbler.

Thomas Roland, ansvarligheds- og kvalitetschef hos Coop, siger:

”I Coop går vi ind for forsigtighedsprincippet og ønsker at udfase PFAS fra alle de produkter, hvor der er risiko for at PFAS afgives til omgivelserne. Selvom det enkelte produkt ikke er dokumenteret farligt, ved vi, at PFAS havner i miljøet og i mennesker, hvor stofferne kædes sammen med bl.a. kræft, hormonforstyrrelser og øget abortrisiko. Derfor har det været vigtigt for os at sikre, at havehynder som er i hudkontakt, ikke er tilsat PFAS – og at parasollen ikke afgiver PFAS til haven, når det regner.”

Sidste år satte Coop hyldemarkøren ”Fri for PFAS” ud for køkkenartikler i butikkerne. Og nu kommer Fri for PFAS-mærket til at blive vist ud for havehynder og parasoller.

Thomas Roland siger:

”Vi ved, at 69 procent af danskerne kender til PFAS og ønsker at undgå det. Det er vores opgave at beskytte forbrugeren og guide dem til at vælge produkter uden PFAS. Derfor er jeg stolt over, at Coop går forrest på det her område, og at vi nu kan tilføje endnu en kategori til listen over PFAS-fri-produkter.”

Om Coop og kampen mod PFAS

Coop forbød PFAS i fødevareemballager allerede i 2014. Siden da har Coop engageret sig i kampen mod PFAS og arbejdet systematisk med at udfase kemikalierne fra sortimentet. I dag vurderes PFAS at være endnu mere skadeligt selv i mikroskopiske mængder. Coop har forbud mod PFAS i kosmetik- og plejeprodukter, tandtråd, gulvsæbe, tekstil, sko, boligtekstil, imprægneringsmidler, stegepander og bageartikler fra egne varemærker og senest havehynder og parasoller.

Coop deltager i en ekspertgruppe, der skal rådgive EU-kommissionen i forhold til udviklingen af EU’s nye kemikaliestrategi, og Coops indsats mod PFAS har inspireret til ny lovgivning, der beskytter forbrugerne i både Danmark og USA.

Coop ønsker et nationalt forbud mod PFAS i forbrugerprodukter såvel som på EU-plan og presser på politisk, for at det sker.

Kontakter

Billeder

Mærket "Fri for PFAS" (Foto: Coop)
Mærket "Fri for PFAS" (Foto: Coop)
Download
Mærket "Fri for PFAS" (Foto: Coop)
Mærket "Fri for PFAS" (Foto: Coop)
Download

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

SuperBrugsen og Kvickly i helt nyt samarbejde med DR Salg om årets julekalender, Theo & Den Magiske Talisman30.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

SuperBrugsen og Kvickly har i tæt samarbejde med DR Salg udviklet en aktivitetsbog til børn, der udfolder årets julekalender. Med bogen følger kuponer, som man bruger til løbende at hente gratis gaver i ens lokale butik. Som noget nyt behøver man altså ikke foretage køb i butikken for at samle. Gaverne kan være klistermærker og klip-ud-figurer, som bruges til at udføre bogens aktiviteter og fuldende bogen.

Coop klar med hidtil største kampagne for eget varemærke19.9.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse

” Det kræver lidt mere at være vare i Coop”. Det er overskriften for den hidtil mest omfattende kampagne for Coops største eget varemærke, der hedder Coop, som omfatter cirka 3000 forskellige varer i de fleste kategorier. Fra i dag og i de kommende uger kan man møde budskabet på plakater i byer over hele landet, på TV, i dagblade, sociale medier mv. ”Med kampagnen vil vi gerne pege på det, der er en central del af Coops DNA, nemlig at vi på mange varer gør os ekstra umage på kundernes vegne, så de får kvalitet for pengene, når de køber Coops egne varemærker,” siger senior marketingchef Heidi Kessler, Coop. Kampagnen, der er udarbejdet sammen med Republica, viser med eksempler, nogle af de kvaliteter, der er ved varer, der bærer Coop-navnet. Det gælder konservesdåserne, hvor dåserne i Coops eget mærke er uden hormonforstyrrende bisphenoler. Ja, faktisk er det 10 år siden, at Coop indførte et forbud. Ikke fordi vi skulle, men fordi det var rigtigt. Først fra i år og med implementering he

Brugsen butik nummer 100 åbnet18.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Danmarks største kæde af lokale nærbutikker har nu konverteret butik nummer 100 fra Dagli´Brugsen til Brugsen. Det er sket i Brylle på Fyn. Over de kommende 15 måneder vil yderligere 170 butikker bliver bygget om til Brugsen. Dermed vil alle kædens 270 butikker være moderniseret med fælles navn ved udgangen af 2026. ”Kunderne tager rigtig godt imod de moderniserede butikker. Samtidig vækker det både stolthed og glæde blandt vores mange erfarne medarbejdere, når Brugsen navnet vender tilbage på butikkernes facader. Det betyder samtidig at vi igen kan sige; Vi mødes i Brugsen,” siger kædedirektør Torben B. Andersen, Brugsen. Kæden er især stærk i mindre samfund, hvor det ofte er byens sidste butik. Men i løbet af seneste to år har Brugsen også forbedret sin position i det centrale København efter overtagelse af 12 tidligere Irma-butikker. 11 ud af 12 af butikkerne har i dag en større omsætning end da de var Irma-butikker. Den 3. oktober åbner Brugsen en helt ny butik på Hellerup Station,

Vinderne af Produktprisen og Irma-Prisen 2025 er fundet4.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Sol over Gudhjem har, sammen med Kvickly og SuperBrugsen, igen sat dansk madiværksætteri i centrum med kåringen af vinderne i Produktprisen og den nye Irma-Prisen 2025, hvor vinderen nu kan se frem til at indgå i Irma-vareserien. Den spændende finale fandt sted på Coops hovedkontor i Albertslund, hvor lokale producenter med fokus på innovation, kvalitet og smag inden for kategorierne MAD, DRIKKE, KONFEKTURE og INNOVATION blev hyldet.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye