Dagrofa skaber den bedste driftsindtjening i mere end 20 år
Dagrofa kom ud af 2023 med 426 mio. kr. i driftsindtjening (EBITDA), hvilket er det bedste resultat for fødevarekoncernen i mere end 20 år. Resultatet medvirker til et overskud efter skat på 89 mio. kr., hvilket er en fremgang på mere end 20 procent i forhold til året før. Fødevarekoncernen har fremgang i alle sine forretningsben, hvor særligt logistikforretningen trækker op.
2023 var et godt år for fødevarekoncernen Dagrofa, hvor koncernens driftsindtjening (EBITDA) fortsatte sin opadgående kurve fra de foregående år. I 2023 udgjorde EBITDA 426 millioner kr., hvilket er en fremgang på knapt 11 procent i forhold til året før. Det er Dagrofas bedste driftsindtjening i mere end 20 år. Årets resultat ender på 89 mio. kr., som er en forbedring på 20 procent i forhold til 2022. Omsætningen ender på 19,4 mia.kr., som er en forbedring på +639 mio.kr., hvilket er 3,4 procent mere end 2022.
Positive takter i alle forretningsben
Dagrofa Logistik tiltrækker nye kunder både inden for og uden for Danmarks grænser og fortsætter dermed sin flotte vækst. Detailkæderne har vundet markedsandele blandt andet drevet af, at kunderne fylder flere varer i kurven. Dagrofa Foodservice holder også fast i en flot udvikling og forbedrer sin indtjening markant.
“Jeg er meget stolt over det flotte resultat, vi fremlægger i dag med fremgang i alle vores forretningsben. Vi skaber endnu engang vækst i Dagrofa og holder fast i de seneste års fremgang med et årsresultat, der er 20 procent bedre end sidste år i et særdeles konkurrencepræget marked. Dette skyldes først og fremmest vores dygtige medarbejdere på tværs af hele koncernen, som hver eneste dag bidrager til, at vores kunder får en god oplevelse, siger Tomas Pietrangeli, koncernchef i Dagrofa, og fortsætter:
“Vi er gået ud af 2023 med vores supermarkedskæder stærkt og tydeligt positioneret i markedet, og vi har vundet markedsandele. I januar i år blev MENY kåret som ’Årets Supermarked’ af B.T’s læsere. Danmarks 12 største supermarkeder deltog i afstemningen, og den førsteplads er en bekræftelse af, at kunderne kan lide, hvad vi står for,” siger Tomas Pietrangeli.
Koncernchefen hæfter sig særligt ved Dagrofas kultur, hvor man løfter i fællesskab og samarbejder på tværs.
“Vi har styrket vores kultur, og vi står med et meget stærkt fællesskab på tværs af købmænd, kontor og forretningsenheder. Jeg glæder mig særligt over, at vi har en entreprenant kultur med medarbejdere, som virkelig ønsker at levere og tænke anderledes. Det kom eksempelvis til udtryk, da kollegaer i MENY Præstø i fællesskab og med stor støtte fra lokalsamfundet fik genetableret butikken, som måtte bukke under for stormfloden sidste efterår. Det er en sådan kultur, som kommer os til gode i de kommende år,” fortsætter Tomas Pietrangeli.
Sidste år i strategiperioden
Dagrofa-koncernen er nu gået ind i sidste år med den nuværende strategi ”FremgangSammen”, og koncernen har i strategiperioden leveret stærkt på alle parametre. 2024 bliver endnu et år med udfordrende markedsvilkår. Flere dagligvarekæder åbner nye butikker, der er fortsat stor fokus på pris, mens omkostningerne, blandt andet drevet af de nye overenskomster, er stigende. Men Dagrofa er stærkt positioneret for fremtiden.
“Vi styrker butiksnettet yderligere i 2024 med åbningen af en lang række butikker på tværs af kæderne. Vi arbejder med en styrket kundeoplevelse i Dagrofa Foodservice og et Dagrofa Logistik, som er i gang med øget effektivisering og samtidig arbejder for at få flere eksterne kunder i både ind- og udland. Disse punkter er med til at fastholde vores strategiske retning og fokus på at udvikle og skabe et endnu mere rentabelt og offensivt Dagrofa,” siger Tomas Pietrangeli.
I 2023 udvidede Dagrofa antallet af butikker, så koncernen ved udgangen af året havde 527 butikker, hvilket er 13 flere end året før. Dagrofa har en række nye butikker planlagt på tværs af alle kæder i 2024. Koncernen beskæftiger i dag 14.000 medarbejdere.
Årsregnskabet for 2023 bliver endeligt godkendt den 8. april 2024.
Nøgletal 2023:
EBITDA: 426 mio. kr. Det højeste i mere end 20 år, og 42 mio. kr bedre end i 2022.
Overskud: 89 mio. kr. Forbedring på 20 procent i forhold til 2022.
Omsætning: 19,4 mia. kr. Forbedring på 639 mio. kr. i forhold til 2022.
Kontakter
PRESSEKONTAKTDagrofa Koncernkommunikation
Tlf:72332323presse@dagrofa.dkOm Dagrofa
Med over 520 dagligvarebutikker fordelt over hele Danmark er Dagrofa en af landets førende virksomheder på det danske fødevaremarked. Dagrofa står bag dagligvarebutikkerne MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb og ejer også Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice, som er ledende leverandør til restauranter, hoteller og kantiner.
Følg pressemeddelelser fra Dagrofa ApS
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Dagrofa ApS
Frivillige indsamler mere end 840.000 stykker affald: Især cigaretskodder, cigaretpakker, snus og plastic fylder5.7.2024 11:33:46 CEST | Pressemeddelelse
Det har været en blandet oplevelse, da mere end 3.300 frivillige fra lokale foreninger samlede affald ind via non-profit-projektet Ren Natur i foråret. Supermarkedskæden SPAR har været med seks år i træk, i hele projektets levetid, og butikkerne er samlingspunkt, når frivillige samler affald.
Min Købmand åbner sin første butik på Bornholm1.7.2024 10:30:09 CEST | Pressemeddelelse
I løbet af september får Østerlars en ny dagligvarebutik, og købmanden er lokal kending. Min Købmand har gennem en gruppe engagerede borgere fået mulighed for at flytte ind i lokaler, der tidligere har huset Dagli’ Brugsen. Byens borgere kan se frem til en købmand, der er en ægte, lokal ildsjæl, som er på fornavn med kunderne og har passion for den gode kundeoplevelse.
Dagrofa Foodservice inviterer til inspirationsmessen ’Madscenen - for professionelle’ – tilmelding er åben27.6.2024 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Den 11. september danner TAP1 i København rammen for inspirationsmessen ’Madscenen - for professionelle’, som fødevaregrossisten Dagrofa Foodservice står bag. Messen har fået nyt navn, og det er også første gang, at arrangementet skal afholdes i TAP1. Her bliver det muligt at opleve over 115 leverandører og masser af gastronomiske events.
70 år: Poul Larsen har taget turen fra nystartet mælkekusk til passioneret ostedirektør13.6.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Den 14. juni 2024 fylder Poul Larsen 70 år. Han er medejer og direktør i HKI Ost, der er blandt landets førende specialister, når det gælder om at levere højkvalitetsoste til bl.a. Michelin-restauranter, ostehandlere og gourmetbagerier.
MENY og michelinkok Jonathan Berntsen går sammen om at løfte dansk madkultur6.6.2024 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
MENY og michelinkokken Jonathan Berntsen er fælles om kærligheden til mad og det gode håndværk. Derfor har de indledt et samarbejde, hvor Jonathan Berntsen viser, hvordan man med et lille tvist kan løfte velkendte retter til nye højder under overskriften ’á lá Jonathan Berntsen’. I første omgang er der kommet en række opskrifter ud af samarbejdet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum