Dagrofa skaber den bedste driftsindtjening i mere end 20 år
Dagrofa kom ud af 2023 med 426 mio. kr. i driftsindtjening (EBITDA), hvilket er det bedste resultat for fødevarekoncernen i mere end 20 år. Resultatet medvirker til et overskud efter skat på 89 mio. kr., hvilket er en fremgang på mere end 20 procent i forhold til året før. Fødevarekoncernen har fremgang i alle sine forretningsben, hvor særligt logistikforretningen trækker op.

2023 var et godt år for fødevarekoncernen Dagrofa, hvor koncernens driftsindtjening (EBITDA) fortsatte sin opadgående kurve fra de foregående år. I 2023 udgjorde EBITDA 426 millioner kr., hvilket er en fremgang på knapt 11 procent i forhold til året før. Det er Dagrofas bedste driftsindtjening i mere end 20 år. Årets resultat ender på 89 mio. kr., som er en forbedring på 20 procent i forhold til 2022. Omsætningen ender på 19,4 mia.kr., som er en forbedring på +639 mio.kr., hvilket er 3,4 procent mere end 2022.
Positive takter i alle forretningsben
Dagrofa Logistik tiltrækker nye kunder både inden for og uden for Danmarks grænser og fortsætter dermed sin flotte vækst. Detailkæderne har vundet markedsandele blandt andet drevet af, at kunderne fylder flere varer i kurven. Dagrofa Foodservice holder også fast i en flot udvikling og forbedrer sin indtjening markant.
“Jeg er meget stolt over det flotte resultat, vi fremlægger i dag med fremgang i alle vores forretningsben. Vi skaber endnu engang vækst i Dagrofa og holder fast i de seneste års fremgang med et årsresultat, der er 20 procent bedre end sidste år i et særdeles konkurrencepræget marked. Dette skyldes først og fremmest vores dygtige medarbejdere på tværs af hele koncernen, som hver eneste dag bidrager til, at vores kunder får en god oplevelse, siger Tomas Pietrangeli, koncernchef i Dagrofa, og fortsætter:
“Vi er gået ud af 2023 med vores supermarkedskæder stærkt og tydeligt positioneret i markedet, og vi har vundet markedsandele. I januar i år blev MENY kåret som ’Årets Supermarked’ af B.T’s læsere. Danmarks 12 største supermarkeder deltog i afstemningen, og den førsteplads er en bekræftelse af, at kunderne kan lide, hvad vi står for,” siger Tomas Pietrangeli.
Koncernchefen hæfter sig særligt ved Dagrofas kultur, hvor man løfter i fællesskab og samarbejder på tværs.
“Vi har styrket vores kultur, og vi står med et meget stærkt fællesskab på tværs af købmænd, kontor og forretningsenheder. Jeg glæder mig særligt over, at vi har en entreprenant kultur med medarbejdere, som virkelig ønsker at levere og tænke anderledes. Det kom eksempelvis til udtryk, da kollegaer i MENY Præstø i fællesskab og med stor støtte fra lokalsamfundet fik genetableret butikken, som måtte bukke under for stormfloden sidste efterår. Det er en sådan kultur, som kommer os til gode i de kommende år,” fortsætter Tomas Pietrangeli.
Sidste år i strategiperioden
Dagrofa-koncernen er nu gået ind i sidste år med den nuværende strategi ”FremgangSammen”, og koncernen har i strategiperioden leveret stærkt på alle parametre. 2024 bliver endnu et år med udfordrende markedsvilkår. Flere dagligvarekæder åbner nye butikker, der er fortsat stor fokus på pris, mens omkostningerne, blandt andet drevet af de nye overenskomster, er stigende. Men Dagrofa er stærkt positioneret for fremtiden.
“Vi styrker butiksnettet yderligere i 2024 med åbningen af en lang række butikker på tværs af kæderne. Vi arbejder med en styrket kundeoplevelse i Dagrofa Foodservice og et Dagrofa Logistik, som er i gang med øget effektivisering og samtidig arbejder for at få flere eksterne kunder i både ind- og udland. Disse punkter er med til at fastholde vores strategiske retning og fokus på at udvikle og skabe et endnu mere rentabelt og offensivt Dagrofa,” siger Tomas Pietrangeli.
I 2023 udvidede Dagrofa antallet af butikker, så koncernen ved udgangen af året havde 527 butikker, hvilket er 13 flere end året før. Dagrofa har en række nye butikker planlagt på tværs af alle kæder i 2024. Koncernen beskæftiger i dag 14.000 medarbejdere.
Årsregnskabet for 2023 bliver endeligt godkendt den 8. april 2024.
Nøgletal 2023:
EBITDA: 426 mio. kr. Det højeste i mere end 20 år, og 42 mio. kr bedre end i 2022.
Overskud: 89 mio. kr. Forbedring på 20 procent i forhold til 2022.
Omsætning: 19,4 mia. kr. Forbedring på 639 mio. kr. i forhold til 2022.
Kontakter
PRESSEKONTAKTDagrofa Koncernkommunikation
Tlf:72332323presse@dagrofa.dkOm Dagrofa
Med over 520 dagligvarebutikker fordelt over hele Danmark er Dagrofa en af landets førende virksomheder på det danske fødevaremarked. Dagrofa står bag dagligvarebutikkerne MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb og ejer også Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice, som er ledende leverandør til restauranter, hoteller og kantiner.
Følg pressemeddelelser fra Dagrofa ApS
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Dagrofa ApS
Lagkagehuset indgår omfattende partnerskab med Dagrofa: trecifret millionaftale med Dagrofa Foodservice og 10 nye butikker i MENY8.5.2025 09:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Lagkagehuset har underskrevet deres hidtil største samarbejdsaftale. Valget er faldet på fødevarekoncernen Dagrofa. Fremover skal Dagrofa Foodservice levere fødevarer til bagerkædens 108 danske butikker, og bagerkæden udbygger MENY-samarbejdet med yderligere 10 shop-in-shop-butikker og en fælles ambition om at løfte den danske madscene.
SPAR styrker lokal indsats for en renere natur – nu kan kunderne også være med29.4.2025 07:15:00 CEST | Pressemeddelelse
For syvende år i træk støtter supermarkedskæden SPAR op om Ren Natur, hvor lokale borgere indsamler affald i naturen. Foreninger henter penge til klubkassen ved at deltage, og som noget nyt kan private også låne indsamlingskit i butikken og hjælpe med at holde Danmark rent.
Aarstiderne er flyttet ind i de første MENY-butikker25.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Aarstidernes lækre økologiske produkter har været at finde i de første MENY-butikker siden dagene op til påske. Salget oversteg forventningerne, og senere på året kommer alle MENY-butikker til at føre en lang række af Aarstidernes egne varer samt selvfølgelig frugt og grønt.
Dagrofa: Danskerne skruede op for både lam og kylling i påsken24.4.2025 11:24:10 CEST | Pressemeddelelse
En ny opgørelse fra fødevarekoncernen Dagrofa viser, at klassikere som lam og kylling fortsat i høj grad finder vej til danskernes påskebord – uanset om påskefrokosten er blevet indtaget derhjemme eller på restaurant.
Aarstiderne er flyttet ind i MENY Nærum24.4.2025 07:10:00 CEST | Pressemeddelelse
I dagene op til påske kunne kunderne i MENY Nærum møde Aarstidernes lækre økologiske produkter i deres supermarked. Butikken er blandt de første MENY-butikker, som kan præsentere disse lækre kvalitetsvarer for sine kunder. Senere på året flytter Aarstiderne ind i alle landets 116 MENY-butikker.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum