DI om EU's ny bio-strategi: Stort grønt spring fremad

Biosolutions kan hjælpe os med at finde svar på tidens store klima-, natur- og fødevareudfordringer og samtidig skabe nye bæredygtige job og forretningsmuligheder. Nu ser det ud til, at EU endelig fjerner snubletrådene for Europas bio-virksomheder.

"Den ny strategi er et skridt i den helt rigtige retning for biosolutions sektoren i Danmark og EU. Endelig tager EU fat på de barrierer, der forhindrer virksomhederne og myndigheder i at udfolde det fulde potentiale i biosolutions," siger underdirektør i DI Sofie Carsten Nielsen, der understreger, at EU's initiativ kommer i ellevte time. Foto: DI DI

Vicepræsident for Kommissionen Margrethe Vestager fremlagde i dag EU's nye overordnede strategi for for biotech og biomanufacturing. For den grønne omstilling og den danske biosolutions-sektor, som er førende i Europa, giver strategien ifølge DI håb for fremtiden – både for den grønne omstilling og for bio-branchen.

- Den ny strategi er et skridt i den helt rigtige retning for biosolutions sektoren i Danmark og EU. Endelig tager EU fat på de barrierer, der forhindrer virksomhederne og myndigheder i at udfolde det fulde potentiale i biosolutions, siger underdirektør i DI Sofie Carsten Nielsen, der understreger, at EU's initiativ kommer i ellevte time.

- Vinduet for ny industri-politik på bio-området nu. Ellers taber Europa kapløbet til USA og Kina, som begge har vedtaget nye strategier og investeret store summer på området. Europæiske virksomheder har teknologien, men støder på modstand under de nuværende EU-regler. Eksempelvis tager det tre gange så lang tid at få et bio-produkt godkendt i EU som i USA.

Biosolutions er løsninger baseret på naturens egne enzymer, bakterier, gærceller, signalstoffer m.m. og de er en bæredygtig vej til bedre sundhed, fødevaresikkerhed og mindre CO2-udslip.

- Hvis EU skal nå egne grønne mål, så er politikerne nødt til at erkende potentialet i bioløsninger i et meget hurtigere tempo, siger Sofie Carsten Nielsen.

Kommissionens meddelelse ”Building the future with nature: Boosting Biotechnology and Biomanufacturing in the EU” er kommet til verden på baggrund af et personligt initiativ fra kommissionsformand Ursula von der Leyen, og nu kommer bioløsninger med i arbejdsprogrammet for den næste EU-kommission. Den tiltræder 1. januar 2025.

Kommissionen lover at se på en ny EU Bio-Act, og på både hvordan lovgivningen kan strømlines og hvordan den lange godkendelsestid for nye biosolutions kan forkortes.

- Jeg er rigtig glad for, at Kommissionen lover at se på en EU Bio Act, og på en måde at forkorte den lange godkendelsestid for nye biosolutions. Det er godt, og det haster med at få vedtaget den ny lovgivning, siger Sofie Carsten Nielsen.

Desuden lover Kommissionen at se på støtte til flere investeringer, og hvordan skalering af biosolutions kan hjælpes frem. Blandt andet vil man etablere en EU Biotech Hub og fremme brugen af AI til biosolutions.

Pressekoordinator Lars Bøgeskov, 22363138, larb@di.dk

DI: Hvordan tackler danske SMV’ere en uforudsigelig verden?10.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Rekordmange virksomhedsledere, nærmere betegnet mere end 600, mødes til Dansk Industris årlige SMV Dag for at drøfte tidens store udfordringer med historisk stor usikkerhed, men også med mange gode muligheder. På scenen er bl.a. andre vicestatsminister Troels Lund Poulsen, der deltager i et fælles interview med DI’s adm. direktør Lars Sandahl Sørensen – med chefredaktør Mette Østergaard, Berlingske, som interviewer.

To nye stærke navne i DI Østjyllands bestyrelse3.4.2024 15:13:45 CEST | Pressemeddelelse

På DI Østjyllands generalforsamling onsdag den 3. april 2024 kom der to nye profiler med i bestyrelsen, nemlig Maja Oxholm Rasmussen, CEO og ejerleder Hammel Plast A/S og Thomas Krogh Skou, HR-direktør Stark. Stiftende partner Anders Strange, AART Architects blev genvalgt som formand. Adm. direktør Morten Sæderup Nielsen, AVK International A/S blev genvalgt som næstformænd. DI Østjyllands bestyrelse ser herefter således ud: Anders Strange, stiftende partner AART Architects A/S Morten S. Nielsen, adm. direktør AVK International A/S Lars Brunsø, adm. direktør Ry Sengefabrik A/S Rene Hougaard Brund, adm. direktør Scanpan A/S Jens Egdal, direktør Rambøll Danmark A/S Peter Sejer, adm. direktør Sciteq A/S Lars Sørensen, adm. direktør Vognmand Johs. Sørensen & Sønner A/S Jørgen O. M. Laursen, senior vice president Terma A/S Louise Vesterskov Sørensen, CEO & partner Sørensen Læder A/S Uffe Pedersen, senior finance director, Arla Foods amba Anna Matthiesen, partner Vertica A/S Michael Stubbe, v