Russisk olietanker involveret i ulykke i Øresund. Hvornår griber Danmark ind?
Russisk skyggeflåde bestående af gamle udtjente olietankskibe sejler dagligt gennem dansk farvand. Et af dem har netop været involveret i en ulykke. Hvor mange advarsler kan de ansvarlige ministre og sidde overhørig?
![Olietankeren Andromeda Star ligger lige nu på Fayard skibsværftet i Odense efter tankskibet den 2. marts kolliderede med et andet fartøj mellem Saltholm og Amager. Skibet er en del af den såkaldte russiske skyggeflåde.](/data/images/public/13561876/13795412/f022cc8a-7df2-49c1-b0e1-2d8499cb42a9-w_720.jpg)
Den 2. marts kolliderede den 250 m lange olietanker, Andromeda Star, med et ukendt fartøj i Øresund mellem Saltholm og Amager. Det skriver det internationale finansmedie Bloomberg. Efter kollisionen kom olietankeren til et stop og fortsatte derefter til en ankerplads i Øresund. Den 17. marts sejlede skibet videre til skibsværftet Fayard A/S ved Odense, hvor det befinder sig nu. Olietankeren var oprindeligt på vej til Primorsk ved Sankt Petersborg, hvor den ifølge Lloyd's Intelligence skulle hente råolie.
Greenpeace mener ikke, at Danmark kan vente længere. De relevante ministre - erhvervsministeren, med ansvaret for sikkerheden til søs, forsvarsministeren, miljøministeren og justitsministeren - må sammen finde en løsningsmulighed for at gribe til øjeblikkelig handling og stoppe de rustne olietankere samtidig med at retten til fri passage generelt opretholdes.
“Vi har i Danmark ikke et beredskab, der kan bekæmpe et større olieudslip, og det er i sig selv en ekstra god grund til, at myndighederne griber øjeblikkeligt ind over for den russiske skyggeflåde. Nedslidte og rustne olietankere i dansk farvand skal stoppes øjeblikkeligt og inden der sker en alvorlig ulykke. Håb er ikke en strategi,” siger Kampagnechef i Greenpeace Danmark, Sune Scheller.
Andromeda Star er fra 2009 og sejler under Panama-flag. Skibet er registreret til et Algae Marine Incorporated på Seychellerne, men ifølge Lloyd’s Intelligence er den reelle ejer (beneficial owner) ukendt. Skibets forsikringsforhold – der normalt vil dække f.eks. kollision og oliespild – ligeledes ukendte ifølge både Lloyd’s Intelligence og Equasis. Søfartsstyrelsen undersøger de nærmere omstændigheder og evt. skyldsspørgsmål er ikke afgjort.
“Denne gang har kollisionen angiveligt ikke haft nogen konsekvenser for mennesker eller miljø, men den er blot det seneste eksempel på en alvorlig episode i dansk farvand. I maj sidste år fik tankeren Canis Power, der var lastet med 340.000 tønder russisk olie, motorstop ud for Langeland, og drev førerløst rundt i seks timer i et meget snævert og trafikeret område. Den her nye episode rejser bare endnu engang spørgsmålet om, hvornår det kommer til at gå rigtigt galt, og Danmark og vores natur bliver udsat for en miljøkatastrofe med olieindsmurte kyster og fugle som konsekvens,” siger Sune Scheller.
![null](https://via.ritzau.dk/data/images/public/13561876/13795412/8b0651b3-d87f-4cac-a55d-f6684ba5e279-w_720.png)
Både Andromeda Star og Canis Power er dele af den såkaldte russiske skyggeflåde af stærkt tvivlsomme olietankere med lige så tvivlsomme forsikringsforhold, der er eksploderet i omfang siden Vesten vedtog sanktioner mod eksport og fragt af russisk olie, hvor man på den ene side har forsøgt at svække finansieringen af Putins krigsmaskine, men samtidig gerne vil have Ruslands olie ud på verdensmarkedet.
De juridiske muligheder for indgriben er omdiskuteret, som Danwatch for nyligt har afdækket, men de snævre danske farvande er et knudepunkt for den russiske olieeksport, og de forældede og udslidte tankere udgør en stor trussel for både sikkerhed og vores havmiljø. Truslen er ekstra alvorlig fordi Rigsrevisionen tilbage i januar har fundet, at det danske beredskab ikke er tilstrækkeligt til at bekæmpe olieforurening i dansk farvand.
“På den korte bane skal den russiske skyggeflåde og truslen mod vores havmiljø lukkes ned, men i sidste ende handler dette om vores fortsatte afhængighed af fossile brændsler, og vores uendeligt langsomme udfasning af olie. Olie og krig har altid haft en tæt og uhyggelig forbindelse, og sammen med truslen mod vores havmiljø og klimakrisen er det blot endnu en god grund til øjeblikkelige og drastiske reduktioner i vores forbrug,” siger Sune Scheller
Kontakter
Rikke AgerbækPresse- og kommunikationsansvarlig
Primære ansvarsområder: Klima og energi
Sune SchellerKampagnechefGreenpeace Danmark
Sune er ansvarlig for og driver kampagnerne på det danske kontor. Han dykker selv og har en særlig interesse for havet og skibstrafikken.
Greenpeace Danmark
Greenpeace er verdens største uafhængige miljøorganisation. Vi konfronterer nogle af verdens største problemer og fremtvinger løsninger. I Danmark arbejder vi primært med problematikker indenfor klima, energi, landbrug, hav og skov. Vi bestræber os på altid at stå til rådighed for kommentarer på aktuelle sager og debatter - store som små, niche som mainstream.
![](/data/images/public/13561876/13795412/6aa63568-8978-4b63-b9ce-cf03a3ad84d5-w_780.jpg)
Følg pressemeddelelser fra Greenpeace Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Greenpeace Danmark
Greenpeace om landbrugsaftale: Kniv i ryggen på havmiljøet og svigt af vores natur og klima24.6.2024 22:29:13 CEST | Pressemeddelelse
Den grønne trepart har netop landet en aftale om landbrugets fremtid. Her følger kommentarer fra Greenpeace. Christian Fromberg, kampagneleder for landbrug, natur og skov, Greenpeace (mobil: 29294875): “Det er et svigt af en fantastisk mulighed for at udvikle vores landbrug, så det i fremtiden kunne producere sunde og klimavenlige fødevarer, sikre plads til natur og lade livet vende tilbage til vores fjorde. I stedet har den grønne trepart leveret et slattent kompromis og en kniv i ryggen på havmiljøet. Nu må vi sætte vores lid til de folkevalgte.” Reaktion på kvælstof-indsats: “Da vi i foråret begravede Vejle Fjord, var det med et inderligt håb om snarlig genopstandelse for alle vores fjorde, men vi har en alvorlig frygt for, at denne aftale bliver endnu et søm i kisten. Der skal udtages langt mere landbrugsareal, hvis forureningen af vores havnatur skal stoppes. De frivillige aftaler med landbruget har floppet gang på gang, og det er helt ubegribeligt, at parterne endnu engang sætter
Ny Greenpace-analyse: Er dansk landbrug verdens bedste?22.6.2024 08:09:25 CEST | Pressemeddelelse
En ny Greenpeace-analyse giver det store overblik over, hvordan dansk landbrug faktisk står i forhold til EU-landene. På en lang række parametre som natur, beskæftigelse og økonomi skiller Danmark sig ud med placeringer i bunden.
Protester mod russisk olie får staten til at trække Greenpeace i retten13.6.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Tirsdag morgen begynder en sag ved retten i Svendborg, hvor staten ønsker at flerdoble bødestraffen for Greenpeaces fredelige protester mod russisk olie tilbage i 2022. Mens myndighederne bekæmper os i retten, sejler Putins nedslidte og lyssky skyggeflåde fortsat gennem dansk farvand.
Greenpeace klager til Energiklagenævnet: Godkendelse af nyt dansk oliefeltet er ulovlig29.5.2024 04:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Danmark overtræder både dansk og europæisk lovgivning ved at tillade, at der fremover må suges olie og gas op af Hejre-feltet i Nordsøen. Derfor har Kontra Advokater på vegne af Greenpeace klaget til Energiklagenævnet.
Greenpeace: Politisk akutpakke for Vejle Fjord er en tåre i havet8.5.2024 18:05:08 CEST | Pressemeddelelse
Greenpeace er glade for det politiske fokus på Vejle Fjord, men er stærkt kritiske over for aftalen, der ikke sikrer en genoplivning af Vejle Fjord eller resten af Danmarks havmiljø.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum