Greenpeace Danmark

Russisk olietanker involveret i ulykke i Øresund. Hvornår griber Danmark ind?

Del

Russisk skyggeflåde bestående af gamle udtjente olietankskibe sejler dagligt gennem dansk farvand. Et af dem har netop været involveret i en ulykke. Hvor mange advarsler kan de ansvarlige ministre og sidde overhørig?

Olietankeren Andromeda Star ligger lige nu på Fayard skibsværftet i Odense efter tankskibet den 2. marts kolliderede med et andet fartøj mellem Saltholm og Amager. Skibet er en del af den såkaldte russiske skyggeflåde.
Olietankeren Andromeda Star ligger lige nu på Fayard skibsværftet i Odense efter tankskibet den 2. marts kolliderede med et andet fartøj mellem Saltholm og Amager. Skibet er en del af den såkaldte russiske skyggeflåde. Erik Albertsen / Greenpeace

Den 2. marts kolliderede den 250 m lange olietanker, Andromeda Star, med et ukendt fartøj i Øresund mellem Saltholm og Amager. Det skriver det internationale finansmedie Bloomberg. Efter kollisionen kom olietankeren til et stop og fortsatte derefter til en ankerplads i Øresund. Den 17. marts sejlede skibet videre til skibsværftet Fayard A/S ved Odense, hvor det befinder sig nu. Olietankeren var oprindeligt på vej til Primorsk ved Sankt Petersborg, hvor den ifølge Lloyd's Intelligence skulle hente råolie.

Greenpeace mener ikke, at Danmark kan vente længere. De relevante ministre - erhvervsministeren, med ansvaret for sikkerheden til søs, forsvarsministeren, miljøministeren og justitsministeren - må sammen finde en løsningsmulighed for at gribe til øjeblikkelig handling og stoppe de rustne olietankere samtidig med at retten til fri passage generelt opretholdes.

“Vi har i Danmark ikke et beredskab, der kan bekæmpe et større olieudslip, og det er i sig selv en ekstra god grund til, at myndighederne griber øjeblikkeligt ind over for den russiske skyggeflåde. Nedslidte og rustne olietankere i dansk farvand skal stoppes øjeblikkeligt og inden der sker en alvorlig ulykke. Håb er ikke en strategi,” siger Kampagnechef i Greenpeace Danmark, Sune Scheller. 

Andromeda Star er fra 2009 og sejler under Panama-flag. Skibet er registreret til et Algae Marine Incorporated på Seychellerne, men ifølge Lloyd’s Intelligence er den reelle ejer (beneficial owner) ukendt. Skibets forsikringsforhold – der normalt vil dække f.eks. kollision og oliespild – ligeledes ukendte ifølge både Lloyd’s Intelligence og Equasis. Søfartsstyrelsen undersøger de nærmere omstændigheder og evt. skyldsspørgsmål er ikke afgjort.

“Denne gang har kollisionen angiveligt ikke haft nogen konsekvenser for mennesker eller miljø, men den er blot det seneste eksempel på en alvorlig episode i dansk farvand. I maj sidste år fik tankeren Canis Power, der var lastet med 340.000 tønder russisk olie, motorstop ud for Langeland, og drev førerløst rundt i seks timer i et meget snævert og trafikeret område. Den her nye episode rejser bare endnu engang spørgsmålet om, hvornår det kommer til at gå rigtigt galt, og Danmark og vores natur bliver udsat for en miljøkatastrofe med olieindsmurte kyster og fugle som konsekvens,” siger Sune Scheller.

null
Screenshot fra MarineTraffic over Andromeda Star's rute op til og efter kollisionen i Øresund

Både Andromeda Star og Canis Power er dele af den såkaldte russiske skyggeflåde af stærkt tvivlsomme olietankere med lige så tvivlsomme forsikringsforhold, der er eksploderet i omfang siden Vesten vedtog sanktioner mod eksport og fragt af russisk olie, hvor man på den ene side har forsøgt at svække finansieringen af Putins krigsmaskine, men samtidig gerne vil have Ruslands olie ud på verdensmarkedet. 

De juridiske muligheder for indgriben er omdiskuteret, som Danwatch for nyligt har afdækket, men de snævre danske farvande er et knudepunkt for den russiske olieeksport, og de forældede og udslidte tankere udgør en stor trussel for både sikkerhed og vores havmiljø. Truslen er ekstra alvorlig fordi Rigsrevisionen tilbage i januar har fundet, at det danske beredskab ikke er tilstrækkeligt til at bekæmpe olieforurening i dansk farvand

“På den korte bane skal den russiske skyggeflåde og truslen mod vores havmiljø lukkes ned, men i sidste ende handler dette om vores fortsatte afhængighed af fossile brændsler, og vores uendeligt langsomme udfasning af olie. Olie og krig har altid haft en tæt og uhyggelig forbindelse, og sammen med truslen mod vores havmiljø og klimakrisen er det blot endnu en god grund til øjeblikkelige og drastiske reduktioner i vores forbrug,” siger Sune Scheller

Kontakter

Sune SchellerKampagnechefGreenpeace Danmark

Sune er ansvarlig for og driver kampagnerne på det danske kontor. Han dykker selv og har en særlig interesse for havet og skibstrafikken.

Tlf:+45 27144257sune.scheller@greenpeace.org

Greenpeace Danmark

Greenpeace er verdens største uafhængige miljøorganisation. Vi konfronterer nogle af verdens største problemer og fremtvinger løsninger. I Danmark arbejder vi primært med problematikker indenfor klima, energi, landbrug, hav og skov. Vi bestræber os på altid at stå til rådighed for kommentarer på aktuelle sager og debatter - store som små, niche som mainstream. 

Følg pressemeddelelser fra Greenpeace Danmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Greenpeace Danmark

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye