Russisk olietanker involveret i ulykke i Øresund. Hvornår griber Danmark ind?
Russisk skyggeflåde bestående af gamle udtjente olietankskibe sejler dagligt gennem dansk farvand. Et af dem har netop været involveret i en ulykke. Hvor mange advarsler kan de ansvarlige ministre og sidde overhørig?

Den 2. marts kolliderede den 250 m lange olietanker, Andromeda Star, med et ukendt fartøj i Øresund mellem Saltholm og Amager. Det skriver det internationale finansmedie Bloomberg. Efter kollisionen kom olietankeren til et stop og fortsatte derefter til en ankerplads i Øresund. Den 17. marts sejlede skibet videre til skibsværftet Fayard A/S ved Odense, hvor det befinder sig nu. Olietankeren var oprindeligt på vej til Primorsk ved Sankt Petersborg, hvor den ifølge Lloyd's Intelligence skulle hente råolie.
Greenpeace mener ikke, at Danmark kan vente længere. De relevante ministre - erhvervsministeren, med ansvaret for sikkerheden til søs, forsvarsministeren, miljøministeren og justitsministeren - må sammen finde en løsningsmulighed for at gribe til øjeblikkelig handling og stoppe de rustne olietankere samtidig med at retten til fri passage generelt opretholdes.
“Vi har i Danmark ikke et beredskab, der kan bekæmpe et større olieudslip, og det er i sig selv en ekstra god grund til, at myndighederne griber øjeblikkeligt ind over for den russiske skyggeflåde. Nedslidte og rustne olietankere i dansk farvand skal stoppes øjeblikkeligt og inden der sker en alvorlig ulykke. Håb er ikke en strategi,” siger Kampagnechef i Greenpeace Danmark, Sune Scheller.
Andromeda Star er fra 2009 og sejler under Panama-flag. Skibet er registreret til et Algae Marine Incorporated på Seychellerne, men ifølge Lloyd’s Intelligence er den reelle ejer (beneficial owner) ukendt. Skibets forsikringsforhold – der normalt vil dække f.eks. kollision og oliespild – ligeledes ukendte ifølge både Lloyd’s Intelligence og Equasis. Søfartsstyrelsen undersøger de nærmere omstændigheder og evt. skyldsspørgsmål er ikke afgjort.
“Denne gang har kollisionen angiveligt ikke haft nogen konsekvenser for mennesker eller miljø, men den er blot det seneste eksempel på en alvorlig episode i dansk farvand. I maj sidste år fik tankeren Canis Power, der var lastet med 340.000 tønder russisk olie, motorstop ud for Langeland, og drev førerløst rundt i seks timer i et meget snævert og trafikeret område. Den her nye episode rejser bare endnu engang spørgsmålet om, hvornår det kommer til at gå rigtigt galt, og Danmark og vores natur bliver udsat for en miljøkatastrofe med olieindsmurte kyster og fugle som konsekvens,” siger Sune Scheller.

Både Andromeda Star og Canis Power er dele af den såkaldte russiske skyggeflåde af stærkt tvivlsomme olietankere med lige så tvivlsomme forsikringsforhold, der er eksploderet i omfang siden Vesten vedtog sanktioner mod eksport og fragt af russisk olie, hvor man på den ene side har forsøgt at svække finansieringen af Putins krigsmaskine, men samtidig gerne vil have Ruslands olie ud på verdensmarkedet.
De juridiske muligheder for indgriben er omdiskuteret, som Danwatch for nyligt har afdækket, men de snævre danske farvande er et knudepunkt for den russiske olieeksport, og de forældede og udslidte tankere udgør en stor trussel for både sikkerhed og vores havmiljø. Truslen er ekstra alvorlig fordi Rigsrevisionen tilbage i januar har fundet, at det danske beredskab ikke er tilstrækkeligt til at bekæmpe olieforurening i dansk farvand.
“På den korte bane skal den russiske skyggeflåde og truslen mod vores havmiljø lukkes ned, men i sidste ende handler dette om vores fortsatte afhængighed af fossile brændsler, og vores uendeligt langsomme udfasning af olie. Olie og krig har altid haft en tæt og uhyggelig forbindelse, og sammen med truslen mod vores havmiljø og klimakrisen er det blot endnu en god grund til øjeblikkelige og drastiske reduktioner i vores forbrug,” siger Sune Scheller
Kontakter
Rikke AgerbækPresse- og kommunikationsansvarlig
Primære ansvarsområder: Klima og energi
Sune SchellerKampagnechefGreenpeace Danmark
Sune er ansvarlig for og driver kampagnerne på det danske kontor. Han dykker selv og har en særlig interesse for havet og skibstrafikken.
Greenpeace Danmark
Greenpeace er verdens største uafhængige miljøorganisation. Vi konfronterer nogle af verdens største problemer og fremtvinger løsninger. I Danmark arbejder vi primært med problematikker indenfor klima, energi, landbrug, hav og skov. Vi bestræber os på altid at stå til rådighed for kommentarer på aktuelle sager og debatter - store som små, niche som mainstream.

Følg pressemeddelelser fra Greenpeace Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Greenpeace Danmark
Ny kvælstofaftale: Et skridt frem, men stadig langt til målstregen19.6.2025 16:35:25 CEST | Pressemeddelelse
Regeringen har netop indgået en delvis aftale med partierne bag trepartsaftalen om den kommende kvælstofregulering. Det er et godt skridt, men man er stadig langt fra målet om at få et sundt vandmiljø. Aftalens regulering viser kun vejen til at nå i mål med kvælstofindsatsen i halvdelen af kystvandoplandene – resten afhænger af frivillige aftaler med landbruget, som historien viser, at der ikke virker.
Overvældende flertal ønsker at olie- og gasselskaberne skal betale for deres klimasynder19.6.2025 14:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Næsten to tredjedele af danskerne synes, at forurenerne skal betale for de klimaskader og den klimatilpasning, de er skyld i. Det viser en ny meningsmåling. Og vi danskere står ikke alene med det ønske. En global måling, der også offentliggøres i dag, viser, at 8 ud af 10 støtter en særlig klimaskadeskat på olie-, gas- og kulproducenterne.
Greenpeace klager til Erhvervsstyrelsen over Arlas vildledende klimatal og greenwashing4.6.2025 09:00:13 CEST | Pressemeddelelse
Eksperter har kaldt Arlas klimatal "vildledende" og kritiseret, at selskabet "må simpelthen ikke regne, som de gør". Nu indgiver Greenpeace klage til Erhvervsstyrelsen over, at Arlas tal for klimareduktioner fremstår langt større, end de i virkeligheden er.
Greenpeace: Norsk klimasejr ved EFTA-domstolen styrker vores klagesag mod det danske Hejre-felt21.5.2025 15:54:20 CEST | Pressemeddelelse
Greenpeace har netop vundet en knusende sejr over den norske olieindustri. Den europæiske EFTA-domstol giver Greenpeace Norge og Natur & Ungdom ret i, at staten er forpligtet til at vurdere et felts fulde klimaeffekt, før der gives tilladelse til ny olie- og gasudvinding. Også de effekter der kommer af den senere afbrænding af de fossile brændsler. Afgørelsen bør få øjeblikkelige konsekvenser for Greenpeace Danmarks klagesag over det danske Hejre-felt i Nordsøen.
PlastiSpice: Når plastik bliver et krydderi i vores mad – og i vores kroppe21.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Mikroplastik er blevet det krydderi, du ikke længere kan vælge fra, når virksomheder ufortrødent fortsætter med at masseproducere plastik. Med en ny kampagne sætter Greenpeace fokus på, hvor afgørende en stærk, global plastikaftale er.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum