DI: Ny ordning giver sundere håndtering af asbest

Nyt lovforslag om autorisationsordninger er et markant skridt mod at forbedre sikkerheden ved nedrivning af asbestholdige materialer.

Mette Møller Nielsen, chef i Arbejdsmiljø Byggeri i Dansk Indsutri. Foto: Ricky John Molloy

Står det til regeringen og arbejdsmarkedets parter, er det fremover kun autoriserede virksomheder, der må udføre asbestholdigt renoverings- og nedrivningsarbejde. Asbest, der tidligere blev brugt flittigt i byggeindustrien, er kendt for sin helbredsrisiko, herunder udviklingen af asbestose ved indånding af asbestfibre. Dette har ledt til et behov for øget opmærksomhed og omhu ved renoveringsarbejder, hvor folk kan blive eksponeret for asbest.

- Med det nye lovforslag tager vi et vigtigt skridt i retningen af at beskytte medarbejdere og omgivelserne mod de sundhedsmæssige risici, som asbest udgør. Det er afgørende, at vi håndterer asbest med den største forsigtighed, siger Mette Møller Nielsen, chef for Arbejdsmiljø Byggeri i Dansk Industri.

Lovforslaget introducerer en autorisationsordning, der kræver, at virksomheder, som udfører nedrivningsarbejde, skal have en særlig autorisation. Arbejdsmarkedets parter - herunder Dansk Industri - har været inddraget , og fokus har været at finde en model, der både øger sikkerheden og minimerer bureaukratiske byrder.

- Det har været centralt for os at sikre, at den nye autorisationsordning bliver implementeret på en måde, der reelt forbedrer sikkerheden ved arbejde med asbest, uden at det medfører unødige byrder for virksomhederne. Derudover er det vigtigt, at vi også tager hensyn til behovet for, at medarbejderne skal uddanne sig og en rimelig tidsfrist for implementeringen af ordningen, siger Mette Møller Nielsen.

Lovforslaget markerer et vigtigt skridt mod at sikre gennemsigtighed og ordnede forhold for alle, der arbejder med asbest, og understøtter DI’s løbende arbejde med at fremme et sikkert og sundt arbejdsmiljø i alle brancher.

Yderligere oplysning kan fås hos Mette Møller Nielsen, chef i Arbejdsmiljø Byggeri i Dansk Indsutri på tlf. 22454772 eller mmn@di.dk.

DI Energis årsdag 2024: Nye grønne forbindelser for Danmarks energi i fremtiden19.4.2024 10:00:27 CEST | Presseinvitation

Vi kan ikke skabe en grøn omstilling i Danmark, hvis vi ikke kan transportere den grønne energi billigt, sikkert og effektivt. I takt med etableringen af mere vedvarende energi, er der også brug for en mere udbygget, robust og moderne energiinfrastruktur, som vil blive belyst og diskuteret i et dansk og internationalt perspektiv ved DI Energis årsdag den 25. april. Pressen er inviteret til at dække det hele.

DI’s topchef: EU skal ikke kun tale om at styrke konkurrencekraften, men også gøre det18.4.2024 19:31:16 CEST | Pressemeddelelse

EU’s konkurrencekraft skal styrkes markant, så europæiske virksomheder ikke taber terræn til bl.a. amerikanske og kinesiske virksomheder. Det er EU’s stats- og regeringschefer blevet enige om ved dagens EU-topmøde. Det er helt afgørende med et øget fokus på, hvordan vi sikrer vækst, velstand og velfærd i fremtiden, mener DI’s adm. direktør, men der er i den grad også brug for handling bag ordene.