DI: Ny aftale bygger bro mellem folkeskole og erhvervsliv

Der bindes et vigtigt og tættere bånd mellem erhvervslivet og skolen, når man med folkeskoleaftalen skruer op for praktisk læring. Men en vigtig ting udebliver – obligatorisk teknologiforståelse.

Der er i dag blevet lavet en aftale, der baner vejen for en stærk, faglig folkeskole. Det er især gode elementer såsom en obligatorisk erhvervspraktik og en styrkelse af især matematikkompetencer blandt de mest fagligt udfordrede elever, som Dansk Industri hilser velkommen.

- Der er blevet sat en ny, mere praktisk retning for folkeskolen med dagens aftale. Det er vi enormt glade for, og det er noget, vi har kaldt på længe. Den obligatoriske erhvervspraktik åbner en vigtig dør ind til erhvervslivet, så eleverne kan få en føling med, hvad de kan beskæftige sig med i fremtiden, siger Mikkel Haarder, der er underdirektør for uddannelse og forskning i Dansk Industri.

- Også et løft af især matematikkompetencer er kærkomment. Matematik er en hel grundlæggende del af vores liv. Det handler om, at det gavner alle at forstå logikken i matematikken.

Desværre er det ikke alt, der er indenfor skiven, understreger Mikkel Haarder. Dansk Industri har længe og indædt kæmpet for at få teknologiforståelse på skoleskemaet som et obligatorisk fag. Med aftalen går man ikke hele vejen, og det ærgrer underdirektøren.

- Desværre har man valgt, at teknologiforståelse alene indføres som et valgfag – det vil sige for de allerede interesserede elever. Det ærgrer os. I DI har vi sammen med samtlige interessenter rundt om folkeskolen i årevis anbefalet at indføre teknologiforståelse som et obligatorisk fag allerede i indskolingen. Teknologiforståelse som et valgfag som aftalt her, vil skabe et uhensigtsmæssigt teknologisk A og B hold, og dermed med stor sandsynlighed føre til øget social ulighed og manglende digitale og teknologiske kompetencer i vores samfund, siger Mikkel Haarder.

Også med tilblivelsen af juniormesterlæren er der lidt vej i mål. For det giver rigtig god mening, at tilbyde mesterlæren til elever med udprægede vanskeligheder i skolen. Men vi mener, at de elever, der vil have godt af at komme lidt væk fra skolen, bør visiteres til det, så det ikke ender som den nemme udvej.

- Juniormesterlæren er et oplagt værktøj til at gøre de unge opmærksom på de faglærte muligheder. Det er helt centralt, at den danske folkeskole indrettes, så børn trives og har de bedste rammer for læring og faglighed. For der er børn i Danmark, som har brug for et alternativ til folkeskolens primært boglige undervisning - og der træder mange virksomheder til allerede i dag, siger Mikkel Haarder og tilføjer:

- Det er vigtigt, at juniormesterlæren ikke bare bliver den lette udvej for en elev, der er kørt lidt træt i skolen. For et tilvalg af juniormesterlæren betyder også et fravalg af nogle andre muligheder. Det er man nødt til at være bevidst om, og det kræver en god, faglig vejledning af både elev og forældre. Det er nemlig afgørende, at folkeskolerne fortsat skal fokusere på at klæde eleverne på til alle de uddannelses- og beskæftigelsesmuligheder, der findes.

Dansk Industri har i samarbejde med Danske Folkeskoleelever udviklet 12 initiativer til, hvordan vi mener, fremtidens folkeskole skal se ud.

DI: Hvordan tackler danske SMV’ere en uforudsigelig verden?10.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Rekordmange virksomhedsledere, nærmere betegnet mere end 600, mødes til Dansk Industris årlige SMV Dag for at drøfte tidens store udfordringer med historisk stor usikkerhed, men også med mange gode muligheder. På scenen er bl.a. andre vicestatsminister Troels Lund Poulsen, der deltager i et fælles interview med DI’s adm. direktør Lars Sandahl Sørensen – med chefredaktør Mette Østergaard, Berlingske, som interviewer.

To nye stærke navne i DI Østjyllands bestyrelse3.4.2024 15:13:45 CEST | Pressemeddelelse

På DI Østjyllands generalforsamling onsdag den 3. april 2024 kom der to nye profiler med i bestyrelsen, nemlig Maja Oxholm Rasmussen, CEO og ejerleder Hammel Plast A/S og Thomas Krogh Skou, HR-direktør Stark. Stiftende partner Anders Strange, AART Architects blev genvalgt som formand. Adm. direktør Morten Sæderup Nielsen, AVK International A/S blev genvalgt som næstformænd. DI Østjyllands bestyrelse ser herefter således ud: Anders Strange, stiftende partner AART Architects A/S Morten S. Nielsen, adm. direktør AVK International A/S Lars Brunsø, adm. direktør Ry Sengefabrik A/S Rene Hougaard Brund, adm. direktør Scanpan A/S Jens Egdal, direktør Rambøll Danmark A/S Peter Sejer, adm. direktør Sciteq A/S Lars Sørensen, adm. direktør Vognmand Johs. Sørensen & Sønner A/S Jørgen O. M. Laursen, senior vice president Terma A/S Louise Vesterskov Sørensen, CEO & partner Sørensen Læder A/S Uffe Pedersen, senior finance director, Arla Foods amba Anna Matthiesen, partner Vertica A/S Michael Stubbe, v