N1's rabat til 800.000 elforbrugere i 2023 blev større end ventet

Et højere elforbrug har betydet, at den ekstraordinære rabat, som N1 gav elforbrugerne i 2023, blev knap 50 millioner kroner større end forventet.

De 800.000 jyske husstande og virksomheder, som Elnetselskabet N1 forsyner med strøm, nød i 2023 godt af, at nettariffen fra august og året ud lød på nul kroner. Det skyldtes, at N1's bestyrelse besluttede at give samtlige elforbrugere i forsyningsområdet en ekstraordinær rabat 750 millioner i 2023.

- Rabatten, som elforbrugerne fik på deres regning i 2023, endte med at blive på 797 millioner kroner. Det er 47 millioner kroner mere end forventet, og det skyldes, at vi gav rabatten på nettariffen. Dermed er kundernes elforbrug afgørende for, hvor stor rabatten faktisk blev. Vi glæder os over, at alle vores elforbrugere har fået en rabat, de kunne mærke sidste år, siger Jesper Vinter Barslund, formand for bestyrelsen i N1.

N1 ejes af energi- og telekoncernen Norlys, og derfor påvirker, den tarifrabat, som N1 gav elforbrugerne i 2023, det samlede regnskab for Norlys-koncernen i 2023.

Markant højere forbrug

I kølvandet på energikrisen har elforbruget været nedadgående, fordi danskerne har været gode til at spare på strømmen. I 2023 vendte udviklingen imidlertid, og i december endte elforbruget med at blive det næsthøjeste nogensinde ifølge tal fra Energinet.

- Vi kan se, elektrificeringen for alvor slår igennem. På bare to år er antallet af varmepumper steget med 57 procent, og vi har fået 77 procent flere elbiler. Det har naturligvis en effekt på elforbruget. Derudover er spareiveren nok også blevet mindre i takt med, at energikrisen er kommet mere på afstand og elpriserne har stabiliseret sig på et lavere niveau, siger Carsten Bryder Thejls, administrerende direktør i Elnetselskabet N1.

Carsten Bryder, adm. direktør i Elnetselskabet N1
Bestyrelsesformand for Elnetselskabet N1