Aftale om folkeskole vigtigt for erhvervslivet

Elever i folkeskolen får med dagens aftale mulighed for at komme i juniormesterlære, og det kan være med til at vende den kedelige tendens, hvor kun hver femte elev vælger en erhvervsuddannelse, lyder det fra SMVdanmark, der også roser at dansk og matematik løftes.

Ulrik Jantzen / www.BuroJantzen.com

“Mere praktisk undervisning i folkeskolen kan være løsning på de enorme udfordringer vi har med at tiltrække elever til erhvervsuddannelserne. Ros til regeringen og forligskredsen for at give unge mulighed for at stifte bekendtskab med de praktiske fag allerede i folkeskolen,” siger Jakob Brandt, der er administrerende direktør i erhvervsorganisationen SMVdanmark, som repræsenterer 18.000 små og mellemstore virksomheder.

Udmeldingen kommer på baggrund af regeringens aftale om folkeskolen med partierne i forligskredsen. Aftalen betyder, at elever i folkeskolen nu får mulighed for at komme i juniormesterlære flere gange om ugen.

Danskerne efterspørger praktik
En undersøgelse fra SMVdanmark viser, at netop en mere praktisk tilgang til undervisningen i folkeskolen står højt på danskernes ønskeliste. 8 ud af 10 adspurgte synes, at det er en meget god eller god idé at alle folkeskoleelever får mulighed for at vælge en praktisk spor i udskolingen. Ifølge Jakob Brandt, kan juniormesterlære være med til overbevise flere elever om at tage en erhvervsuddannelse.

“Unge i folkeskolen får nu mulighed for at komme i juniormesterlære, hvor de kan opleve, hvad det vil sige at arbejde med hænderne. Folkeskolen har længe været en boglig motorvej til de gymnasiale uddannelser, og danskerne har efterspurgt muligheden for at få mere praktik ind i undervisningen,” siger Jakob Brandt fra SMVdanmark.

For SMVdanmark er det dog afgørende, at elever, der vælger juniormesterlære, ikke udelukker sig selv fra at gå i gymnasiet.

“Vi ved hvor vigtigt det er for både unge og deres forældre at holde så mange døre åbne som muligt. Mange vil gerne prøve et praktisk spor, men ikke hvis de dermed udelukker sig selv fra senere at kunne starte i gymnasiet. Derfor er det problematisk, at det med aftalen er uklart, hvordan elever efter juniormesterlære kan kvalificere sig til at vælge gymnasiet"  siger Jakob Brandt.

Få vælger erhvervsuddannelser
I sidste blev årets søgetal for erhvervsuddannelserne offentliggjort, og igen har kun cirka hver femte elev valgt en erhvervsuddannelse. Det er langt fra regeringens mål om at 30 pct. af eleverne skal vælge en erhvervsuddannelse i 2025.

“Vi står med et enormt problem, hvis vi ikke får flere unge til at interessere sig for en ungdomsuddannelse. Det er især et problem i København og Århus samt de nordsjællandske kommuner, hvor forsvindende få vælger en erhvervsuddannelse. Generelt skal niveauet forberedes i hele landet, og juniormesterlære kan være en skridt på vejen,” siger Jakob Brandt fra SMVdanmark.

SMVdanmark er paraplyorganisation for brancheorganisationer, lokale tværfaglige håndværker- og industriforeninger og over 1.000 direkte  medlemsvirksomheder. SMVdanmark repræsenterer omkring 18.000 små og mellemstore virksomheder og er den eneste hovederhvervsorganisation, der udelukkende arbejder for SMV’ernes interesser – både nationalt, lokalt og på EU-plan. Læs mere på SMVdanmark.dk.

Asbjørn Lindsø er ny kommunikations- og pressechef i SMVdanmark22.3.2024 14:24:57 CET | Pressemeddelelse

1. april tiltræder Asbjørn Lindsø som ny kommunikations- og pressechef i SMVdanmark. Asbjørn Lindsø kommer med erfaring fra tidligere job som bl.a. pressechef for Radikale Venstre på Christiansborg, kommunikationschef i brancheorganisation Plastindustrien og senest som sektionsleder for kampagne og presse hos Sundhedsstyrelsen. - I Asbjørn Lindsø får vi en profil, som både har arbejdet med presse, kommunikation og politisk interessevaretagelse på højt niveau flere steder, og som kender politik indefra fra sin tid på Christiansborg. Han har tilmed stor forståelse til SMV-segmentet og for arbejdet i erhvervsorganisationer fra sin tid i Plastindustrien, så vi synes matchet her er helt perfekt, siger Jakob Brandt, der er administrerende direktør for SMVdanmark. Asbjørn Lindsø siger om skiftet: - De små og mellemstore virksomheder udgør rygraden i dansk erhvervsliv. Jeg har enorm respekt for den virkelyst og innovation, som findes her. Derfor ligger der for mig også en virkelig vigtig opgav