DI: Supercomputer bliver en kæmpe gevinst for Danmark

Landets største erhvervsorganisation Dansk Industri betegner det som en kæmpegevinst for landet at Danmark nu får en AI-supercomputer.

Adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, Dansk Industri.

- Det er et kvantespring for Danmark, at vi får en af verdens stærkeste computere til landet. Computerkraft er det brændstof der driver den teknologiske udvikling – med stadig større fart, i takt med at computerne får flere og flere hestekræfter, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen.

- Derfor er det en kæmpegevinst for Danmark, at Novo Nordisk Fonden og Danmark Eksport- og Investeringsfond (EIFO) i samarbejde med den amerikanske chipsgigant Nvidia nu skaffer en supercomputer til landet,

- Skal vi høste det fulde udbytte af kunstig intelligens og kvanteteknologi, så kræver det computere med superkræfter – og det kræver store investeringer. Derfor kan det her blive startskud til et teknologisk eventyr for Danmark, siger DI-direktøren.

Fuld fart på ny teknologi
Det er næsten alle teknologiske områder, der kan få gavn af så stærke computerkræfter som Novo Nordisk Fonden, EIFO og Nvidia nu skaffer til landet. Supercomputere kombineret med kunstig intelligens kan for eksempel sætte fuld fart på udvikling af nye teknologiske løsninger til de store samfundsudfordringer, f.eks. klimaet eller ny behandling af alvorlige kroniske sygdomme.

- Både life science, biosolutions og grøn omstilling er danske styrkepositioner. Med computerkraft af den her kaliber, kan vi blive endnu bedre og styrke vores position i den internationale konkurrence, siger Lars Sandahl Sørensen.

Svært at få armene ned
- Det er svært at få armene ned igen, når et land, der er så afhængig af viden og i så høj grad lever af at være innovative og af forskningsbaserede virksomheder får den her mulighed. Det er et fremragende eksempel på offentlig-privat samarbejde, og vi er dybt taknemmelige for det nye samarbejde som gør det her muligt.

Yderrligere oplysninger fås hos presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

Adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, Dansk Industri.

DI Energis årsdag 2024: Nye grønne forbindelser for Danmarks energi i fremtiden19.4.2024 10:00:27 CEST | Presseinvitation

Vi kan ikke skabe en grøn omstilling i Danmark, hvis vi ikke kan transportere den grønne energi billigt, sikkert og effektivt. I takt med etableringen af mere vedvarende energi, er der også brug for en mere udbygget, robust og moderne energiinfrastruktur, som vil blive belyst og diskuteret i et dansk og internationalt perspektiv ved DI Energis årsdag den 25. april. Pressen er inviteret til at dække det hele.

DI’s topchef: EU skal ikke kun tale om at styrke konkurrencekraften, men også gøre det18.4.2024 19:31:16 CEST | Pressemeddelelse

EU’s konkurrencekraft skal styrkes markant, så europæiske virksomheder ikke taber terræn til bl.a. amerikanske og kinesiske virksomheder. Det er EU’s stats- og regeringschefer blevet enige om ved dagens EU-topmøde. Det er helt afgørende med et øget fokus på, hvordan vi sikrer vækst, velstand og velfærd i fremtiden, mener DI’s adm. direktør, men der er i den grad også brug for handling bag ordene.