Danmark er en stormagt indenfor patenter

Danmark er en europæisk stormagt, når det gælder erhvervslivets evne til at få nye ideer som de kan tage patent på. En ny opgørelse fra den europæiske patentmyndighed EPO, viser, at Danmark indtager en placering som nr. 3 på listen over de lande der fleste gange søgte om patenter, målt pr. indbygger, i 2023.

Dansk Industris ekspert i patent og varemærker, Mie Nancy Grouleff. Foto: Sif Meincke

- Vi kan som land godt være stolte af den flotte placering på listen over europæiske lande med flest patentansøgninger. Det vidner om, at det vrimler med gode ideer til nye innovative produkter i danske virksomheder, som er værd at beskytte mod kopiering, siger Dansk Industris ekspert i patent og varemærker, Mie Nancy Grouleff.

Tre danske virksomheder skiller sig ud i opgørelsen fra patentmyndigheden. Det er Novozymes(nu Novonesis), Vestas og Novo Nordisk som sammen udgør top-3 over de virksomheder herhjemme, som søgte om flest patenter på nye produkter og løsninger i 2023

- Vi synes også, at det er glædeligt at se, at der er en stor fremgang i patentansøgninger indenfor f.eks. lægemidler. Det er jo nærmest en underdrivelse at kalde det en dansk styrkeposition. Det er vildt imponerende. Det samme gælder for vores fødevarevirksomheder og biosolutions, der også har godt gang i at beskytte deres produkter, siger Mie Nancy Grouleff.

På listen over de mest patentaktive lande overhaler Danmark økonomiske stormagter som Frankrig og Tyskland. I top-3 er det kun Schweiz og Sverige, der ligger bedre.

- Vi skal huske på, at det er jo kun unikke produkter og nye løsninger, der kan patentbeskyttes, og det er vi altså rigtig gode til i Danmark. Den slags er der stor efterspørgsel efter på verdensmarkedet, så det er med til at tjene store eksportindtægter hjem til Danmark, siger Mie Nancy Grouleff.

DI finder det også glædeligt at se, at virksomheder i Nordjylland har haft den største stigning i antallet af patentansøgninger herhjemme.

- Det viser en høj grad af innovation i regionen, hvilket ikke kun skaber øget konkurrenceevne og vækst for virksomhederne, men også for arbejdspladserne i Nordjylland. Det er et skridt i den rigtige retning, at ikke kun hovedstaden nyder godt af den økonomiske udvikling og jobskabelse, som innovation og teknologi kan medføre, siger Mie Nancy Grouleff.

DI Energis årsdag 2024: Nye grønne forbindelser for Danmarks energi i fremtiden19.4.2024 10:00:27 CEST | Presseinvitation

Vi kan ikke skabe en grøn omstilling i Danmark, hvis vi ikke kan transportere den grønne energi billigt, sikkert og effektivt. I takt med etableringen af mere vedvarende energi, er der også brug for en mere udbygget, robust og moderne energiinfrastruktur, som vil blive belyst og diskuteret i et dansk og internationalt perspektiv ved DI Energis årsdag den 25. april. Pressen er inviteret til at dække det hele.

DI’s topchef: EU skal ikke kun tale om at styrke konkurrencekraften, men også gøre det18.4.2024 19:31:16 CEST | Pressemeddelelse

EU’s konkurrencekraft skal styrkes markant, så europæiske virksomheder ikke taber terræn til bl.a. amerikanske og kinesiske virksomheder. Det er EU’s stats- og regeringschefer blevet enige om ved dagens EU-topmøde. Det er helt afgørende med et øget fokus på, hvordan vi sikrer vækst, velstand og velfærd i fremtiden, mener DI’s adm. direktør, men der er i den grad også brug for handling bag ordene.