Fredensborg Kommune

Ungeudvalget går i luften med kampagne om SoMe og unges trivsel

Del

Fire tankevækkende plakater om SoMe og unges (mis)trivsel er det første konkrete resultat af Ungeudvalgets arbejde. Plakaterne kan snart ses på alle skoler, idrætshaller mv.

En af de fire plakater i kampagnen. FOMO – Fear Of Missing Out - er et velkendt problem i unges verden, hvor man via sociale medier som Instagram og Snapchat altid er online og derfor konstant bliver konfronteret med, hvad de andre laver, og om man selv går glip af noget vigtigt. I værste fald holdt udenfor.
En af de fire plakater i kampagnen. FOMO – Fear Of Missing Out - er et velkendt problem i unges verden, hvor man via sociale medier som Instagram og Snapchat altid er online og derfor konstant bliver konfronteret med, hvad de andre laver, og om man selv går glip af noget vigtigt. I værste fald holdt udenfor.

”Træt af FOMO? Læg mobilen. Du er ikke alene”. Sådan lyder overskriften på en af de fire plakater, som en arbejdsgruppe med fire unge medlemmer af Ungeudvalget har produceret og som nu skal udbredes i hele kommunen. Ungeudvalget blev nedsat for to år siden og har lige nu 14 medlemmer. Otte af dem er unge, og seks repræsenterer byrådets partier i byrådet.

Ungeudvalget har valgt at arbejde med SoMe og unges trivsel som sin første mærkesag. De fire plakater er det første konkrete resultat af diskussionerne i udvalget og de budskaber, udvalget gerne vil ud med til omverdenen.

”Jeg synes, plakaterne rammer lige i plet i forhold til de diskussioner, som vi har haft i udvalget om sammenhængene mellem de unges trivsel og deres tilstedeværelse på de sociale medier. Og så er jeg ganske enkelt både imponeret og stolt over, at vores unge medlemmer af udvalget har produceret så skarpe og flotte plakater. Det lover godt”, siger Jesper Tvilde, byrådsmedlem og formand for Ungeudvalget.

Aarathy Jayapalan, der er medlem af Ungeudvalget og repræsenterer Ungfredensborg, supplerer:  

”Vi har valgt, at det gennemgående budskab i kampagnen skal være, at hele 42 pct. af danske unge selv synes, at de bruger for meget tid på sociale medier. Det er tankevækkende mange, og vi vil med denne kampagne gerne sætte tanker og diskussioner i gang hos os unge om, hvordan vi bruger vores mobiler og sociale medier. 

FOMO – Fear Of Missing Out – er et velkendt problem i unges verden, hvor man via sociale medier som Instagram og Snapchat altid er online og derfor konstant bliver konfronteret med, hvad de andre laver, og om man selv går glip af noget vigtigt. I værste fald holdt udenfor”, slutter Aarathy Jayapalan.

Ungeudvalgets arbejde skal ses i sammenhæng med, at byrådet med budgetaftalen 2024 besluttede at iværksætte en 2030-plan for forbedring af børn og unges mentale sundhed og trivsel. Arbejdet sker med afsæt i fire temaer, og der nedsættes også et bredt forankret ”Trivselsforum”, hvor bl.a. også Ungeudvalget er repræsenteret.

Kontakter

Jesper Tvilde (C), formand for Ungerådet, tlf. 22 97 98 76

Billeder

Følg pressemeddelelser fra Fredensborg Kommune

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Fredensborg Kommune

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye