Søgningen til ingeniørstudierne stormer frem

Igen i år søger et stigende antal unge mod de tekniske og naturvidenskabelige uddannelser

Interessen blandt de unge for at læse til ingeniør stiger markant igen i år. Det viser opgørelsen over kvote 2-ansøgningerne til de videregående uddannelser for 2024 fra Uddannelses- og Forskningsministeriet.

I forhold til 2023 er søgningen til diplomingeniøruddannelsen steget med 12 procent, og er dermed pænt højere end tidligere års søgning, og indenfor naturvidenskab er stigningen på 15 procent i forhold til 2023.

Interessen for civilingeniøruddannelsen er steget med 17 procent fra sidste år, og fortsætter dermed den solide fremgang, viser opgørelsen fra ministeriet.

Laura Klitgaard, der er formand i Ingeniørforeningen, IDA glæder sig naturligvis over den øgede interesse fra de unge.

"Det fantastisk, at flere unge søger mod de tekniske og naturvidenskabelige retninger, og desuden viser interesse for it-uddannelserne. Det er udtryk for at mange har en interesse i at læse til blandt andet ingeniør. Og det ville være dejligt, hvis de alle kunne starte til sommer, for der bliver brug for dem alle sammen, da vi står med store samfundsudfordringer med blandt andet den grønne omstilling, og den øgede digitalisering," siger hun

IDAs formand understreger dog, at det store antal ansøgere via kvote 2 desværre kun kan ses som et fingerpeg.

"Først når vi ser den endelige søgning med både kvote 1 og kvote 2, og ikke mindst, hvordan det endelige optag til sommer bliver, kan vi begynde at glæde os rigtigt," siger hun.

En prognose lavet for IDA viser, at Danmark i 2030 vil mangle 13.000 uddannede kandidater indenfor områderne ingeniør, teknik og it. Hertil kommer en mangel på 7.000 personer med en mellemlang teknik- eller it-uddannelse