Dansk Solcelleforening

Dansk Solcelleforening mander op

Ved brancheforeningens ordinære generalforsamling torsdag den 14. marts 2024 har Dansk Solcelleforening fået flere og nye kræfter til bestyrelsesarbejdet

På generalforsamlingen blev bestyrelsen udvidet fra otte til ti medlemmer. Jacob Vestersager Engdal fra Solarpark A/S og Richard Schalburg fra TEKNIQ Arbejdsgiverne blev stemt ind på de to nye bestyrelsespladser. Der blev også valgt et nyt ansigt ind blandt suppleanterne, nemlig René Jannik Lundgren fra Anderup Ntech ApS.

Bestyrelsesformand i Dansk Solcelleforening Flemming V. Kristensen, indehaver af FKSol, bød de nye kræfter velkommen og glæder sig over den stigende interesse for foreningen, der kom til udtryk i et flot fremmøde på generalforsamlingen og har ført til en flot medlemsfremgang på 50 pct. i det forgangne år.

- Dansk Solcelleforenings medlemmer baner vej for den vedvarende energi, vi har så meget mere brug for, for vi er med til at løse forsynings- og klimakrisen. Derfor er det glædeligt med flere medlemmer, der står sammen om opgaven. Solcellebranchen står med en vinderteknologi, der er fleksibel og billig, og kan sætte turbo på udbygningen af VE, hvis benspænd ryddes af vejen og den politiske vilje er til det. Vi har i dag installeret 3,5 GW kapacitet solceller og den politiske målsætning lyder på 20 GW i 2030, sagde Flemming V. Kristensen i beretningen.

Flemming V. Kristensen fortsatte:
- 2023 har været et travlt år. Vi har sat fokus på lange nettilslutningstider og sagsbehandlingstider, der er dagligdag for mange af os. Det skal der gøres op med. Vi har brug for enkle og smidige processer. Det nytter heller ikke at bygningsreglementet er ude af trit med virkeligheden eller at solceller gribes af bygningens pant, så det hæmmer investeringslysten i solceller. Og så skal der fokus på tariffer, der systematisk modarbejder den grønne omstilling. Solcellestrategien er lige om hjørnet, og håbet er politikerne lytter til branchen og skrider til handling, så vi kan bane vej for endnu mere VE fra solceller.

Næstformand i foreningen Peter Bjerregaard supplerer:
- Grøn omstilling er en holdsport. Det handler om at finde fællesmængderne og få tingene til at spille sammen, hvis vi skal nå Folketingets målsætning om at firdoble VE-produktionen på de næste seks år. Den nationale energikrisestab, NEKST, har allerede anvist en række konkrete løsningsforslag til at øge tempoet. I Dansk Solcelleforening er vi optaget af at spille sammen og finde konkrete løsninger i arbejdet med at mangedoble den grønne elproduktion, og med de nye kræfter ombord i bestyrelsen kan vi mere.

Efter konstitueringen den 14. marts 2024 ser den samlede bestyrelse for Dansk Solcelleforening således ud:
Flemming V. Kristensen, FKSol ApS - formand
Peter Bjerregaard, Better Energy A/S - næstformand
Niels Sveigaard, Sveigaard-Energy ApS - kasserer
Kim Slavensky, Phønix Tag Energi A/S
Alex Pedersen, Klima-Energi A/S
Jan Vedde, European Energy A/S
Johan Christensen, Nordic Sun Danmark ApS
Lars Brøndum, Ennogie ApS
Richard Schalburg, TEKNIQ Arbejdsgiverne
Jacob Vestersager Engdal, Solarpark A/S
René Jannik Lundgren, Anderup Ntech ApS – 1. suppleant
Yakov Safir, Racell Saphire ApS – 2. suppleant

Flemming V. KristensenFormand for Dansk Solcelleforening

Tlf:+45 20 86 96 38

Peter BjerregaardNæstformand for Dansk Solcelleforening

Tlf:+45 53 58 07 41

Information om Dansk Solcelleforening

Dansk Solcelleforening er en brancheforening, der samler eksperter på området for solceller og beslægtede teknologier. Dansk Solcelleforening repræsenterer solcellebranchen bredt. Medlemmer er grossister, rådgivende ingeniører, installatører, VE-udviklere af store anlæg på land til solcellevirksomheder, der installerer solceller på tagflader af industri- og erhvervsvirksomheder, på offentlige bygninger og husstandstage.

Følg pressemeddelelser fra Dansk Solcelleforening

Flere pressemeddelelser fra Dansk Solcelleforening