REPUBLIQUE / REVOLVER

Alt er til salg: REVOLVER udforsker influencerkulturen i ny teaterforestilling

Del

Intet er helligt, og løgnen findes over alt i Dagene, dagene, dagene, der har premiere på REVOLVER den 18. april.
Forestillingen undersøger, hvad der sker med et menneske, der bliver gjort til både vare og forbruger i alle aspekter af sit liv

Fotograf Fryd Frydendahl

Vi lever i influencerens tidsalder. Mere end 90 procent af danskerne er til stede på mindst et socialt medie. Og unge mellem 12 og 39 år bruger over 5 timer om dagen på platforme som snapchat, TikTok og Instagram.

Vi er besat i influencere. Selvom vi ved, at deres selvfremstilling er en konstruktion, en løgn, så elsker vi at følge dem. Men allermest nyder vi at se dem falde fra tinderne, at se facaden splintres og løgnen blotlagt. Det er ikke mindst blevet tydeligt i år, hvor flere store stjerner har måttet tage turen fra den glittede og filteroptimerede stjernehimmel.

Hvad sker der bag Instagrams polerede facade? Hvad sker der med et menneske, når de forvandles til et brand og alt forhandles til konstruktion, så det ikke længere er vigtigt, hvad der er sandt?

Det undersøger REVOLVER i dramatiseringen af den svenske forfatter Tone Schunnessons roman ’Dagene, dagene, dagene’, der får premiere 18. april.

Bogen blev kaldt “det bedste, du kommer til at læse om forholdet mellem privatøkonomi og begær” af Politikens anmelder Ida Dybdahl, da den udkom i 2022. Og bogen er en stor kritik af forbrugersamfundet og de markedsøkonomiske kræfter.

Eksistentielle kriser og ubekvemme sandheder lurer under overfladen

Bibbs, der spilles af Anne Sofie Wanstrup, har været blogger, den gang det stadig var en guldrandet forretning, men de dage er for længst talte og nu er hun halvkendt, halvtyk og knapt halvvejs gennem livet. Da Bibbs bliver forladt af sin kæreste, skal hun skaffe 100.000 kroner, hvis hun vil blive i sit hjem og overtage lejekontrakten. Og hvordan gør man det i influencerkulturens tidsalder?

Alt er pludselig til salg, og Bibbs begiver sig ud på et vanvittigt (og humoristisk) kapløb gennem afvisninger, nederlag og knuste drømme. Bibbs møder eksistentielle kriser og ubekvemme sandheder, og hun opdager, at intet er helligt i kampen for at redde sin tilværelse.

Bibbs er en vidunderligt uperfekt karakter, der med sin fejlbarlighed, sit hykleri og sin poetiske nedtur giver mere plads til alle os andre. Hun indser alt, alt for sent, at de markedsøkonomiske kræfter også har sneget sig ind i hendes personlige relationer og hun går under med så meget humor og bravour, at hun er et klasseeksempel på en moderne antiheltinde”, udtaler teaterchef og kunstnerisk leder af REPUBLIQUE /REVOLVER, Rikke Hedeager.

Kunstfotograf Fryd Frydendahl debuterer som scenedesigner

REVOLVER er glad for, at den prisbelønnede Jennifer Vedsted har sagt ja til at instruere forestillingen.

Jeg elsker 'Dagene, dagene, dagene’. Den er både skidesjov og meget, meget klog. Jeg relaterer til at vokse op i en tid, hvor det at være tynd og smuk var det ypperste succeskriterium,” fortæller Jennifer Vedsted.

Med sig har hun et stærkt hold: Dramatiker Marie Bjørn har bearbejdet romanen, Anne Sofie Wanstrup giver Bibbs krop på scenen, og så vil en af landets mest anerkendte kunstfotografer, Fryd Frydendahl, debutere som scenedesigner i forestillingen, hvor skærmen kommer til at spille en helt central rolle.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Links

Om REVOLVER

Byder på kontemporær verdenslitteratur, spritnye tekster og musikoplevelser i skiftevis skramlede og grandiose formater. Teater har relevans og samfundsengagement og prøver at ændre verden én forestilling af gangen.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye