Den motiverede ansøgning er på vej ud: ”Det skal være nemt og hurtigt at søge job hos VS Automatic”

Flere og flere virksomheder går kreative veje i rekrutteringen af nye medarbejdere. Det gælder også VS Automatic i Horsens, hvor ansøgere kan søge job hos elinstallatøren på under to minutter.

En onlineformular gør det nemt og hurtigt at søge job hos VS Automatic.

Hvad er vigtigt for dig i et arbejdsmiljø? Hvilke af disse udsagn beskriver dig bedst professionelt? Hvad vil du gerne ændre ved din nuværende arbejdssituation?

Sådan lyder et par af de spørgsmål, som interesserede ansøgere skal svare på for at søge et job hos VS Automatic. Og der er en god grund til, at den motiverede ansøgning er skiftet ud med en håndfuld spørgsmål i en onlineformular hos elinstallatøren.

”Der er rift om medarbejderne i vores branche, og derfor skal det være nemt og hurtigt at søge job hos os,” siger marketingchef, Tim Hjortshøj. ”Potentielle nye medarbejder kan sidde søndag aften eller i frokostpausen og svare på spørgsmålene, og på den måde kan han eller hun søge en stilling hos os i løbet af to minutter.”

Ansætter kompetencer indenfor håndværk

Ved at lade ansøgere udfylde en formular i stedet for at bede om en motiveret ansøgning håber VS Automatic at ramme flere dygtige kandidater med kompetencer indenfor el og automation.

Ønsket er at få et så bredt ansøgerfelt som muligt og ikke kun høre fra dem, der er gode til at formidle deres stærke sider og sælge sig selv på skrift. Det er primært mennesket og håndværket, der er i fokus.

”Selvfølgelig skal ansøgeren helst være fagligt dygtig, men vi kigger også på, om vedkommende er åben for nye udfordringer og har lyst til at arbejde med fremtidens elektriske løsninger,” fortæller direktør i VS Automatic, Torben Steffensen.

Hvis en ansøger lyder interessant, bliver han eller hun ringet op og inviteret til en samtale.

En del af en tendens

Ifølge Jobindex kan et stillingsopslag give op til 20 % flere ansøgere, hvis arbejdsgiveren beder om et motiveret CV og ikke en hel ansøgning, og flere eksperter indenfor rekruttering i det danske erhvervsliv erklærer den motiverede ansøgning for død.

Også hos VS Automatic har formularen givet gode resultater.

”Vi søgte en automationsingeniør med formularen og fik noget i retning af 20 ansøgere på 3 dage,” siger Tim Hjortshøj. ”Vi har også haft et link til en formular til nye lærlinge med på en elevmesse, hvor 10-12 mulige lærlinge udfyldte formularen i løbet af dagen. Så vi har gang i noget godt, som vi helt klart vil udvikle videre på og udnytte.”