Midtjyder og østjyder er bedst til at huske cykelhjelmen

Mange jyder er bedre til at huske cykelhjelmen, når de sadler jernhesten. Det viser en ny medlemsundersøgelse, som Danmarks største medlemsejede forsikringsselskab, LB Forsikring, står bag.

Foråret spirer og både unge som ældre har måske for alvor fået lyst til at tage cyklen. Et godt råd fra LB Forsikring er, at de også husker cykelhjelmen.

”Vi ved, at en god cykelhjelm er med til at forebygge og forhindre alvorlige hovedskader, og derfor er det positivt, at vores undersøgelse viser, at cirka halvdelen af vores medlemmer cykler med hjelm, hvis man ser på landet som helhed. Men jeg hæfter mig også ved, at mange fortsat cykler uden hjelm, særligt på Sjælland,” siger Sune Bille Larsen, Chef for Innovation og Forhindring, i LB Forsikring.

Den befolkningsgruppe i undersøgelsen, der oftest glemmer cykelhjelmen, er respondenter i region Sjælland. Her viser undersøgelsen, at kun 37 procent altid husker cykelhjelmen, mens 60 procent af midtjyderne og østjyderne siger, at de altid cykler med hjelm. For resten af landet, det vil sige Hovedstaden, Nordjylland, Sydjylland og Fyn er tallene omkring de 50 procent.

”Der er markante regionale forskelle, og det kan godt overraske mig lidt. Vi kan ikke umiddelbart se nogen forklaring på, hvorfor midtjyder og østjyder er så markant bedre til at huske hjelmen, siger Sune Bille Larsen, LB Forsikring.

Når LB Forsikring spørger medlemspanelet til årsagen til, at de cykler uden hjelm, skiller midtjyderne og østjyderne sig igen ud. Her svarer kun fem procent, at årsagen er, at de ikke har en cykelhjelm. Hos respondenterne i region Sjælland er det hele 23 procent, der begrunder årsagen med en manglende cykelhjelm. For de øvrige regioner er tallet lidt varierende, i region Hovedstaden begrunder 12 procent af medlemmerne med, at de ikke har en cykelhjelm. For region Syddanmark og Fyn er tallet 14, mens det er 18 procent af nordjyderne, der ikke har en hjelm.

Andre årsager til at der cykles uden hjelm er ifølge undersøgelsen, at mange glemmer cykelhjelmen, andre mener ikke det er nødvendigt, og så er der dem, der mener, at en hjelm ødelægger deres frisure.

”Uanset hvad årsagen er til, at man cykler uden hjelm, så ved vi fra Rådet for Sikker Trafik, at en cykelhjelm kan reducere antallet af alvorlige skader med 60 procent. Derfor er det vigtigt at bruge en hjelm, uanset alder, køn og bopæl,” siger Sune Bille Larsen.

Gode råd fra LB Forsikring til cykelturen:

En cykelhjelm skal være CE og EN 1078 mærket. Det er ikke lovpligtigt at køre med cykelhjelm i Danmark – men det er en rigtig god idé at bruge.

• Husk hjelmen: Første skridt mod en mere sikker cykeltur er at huske hjelmen. Opbevar derfor hjelmen et sted, hvor du ved, du husker den fx ved din hoveddør, sammen med dine nøgler eller låst fast til din cykel.
  • Indstil hjelmen korrekt: Sidder cykelhjelmen ikke korrekt på dit hoved, kan den være mindre effektiv.
  • Tjek din cykelhjelms tilstand: Cykelhjelmen kan miste en del af sin virkning, hvis du taber den eller oplever andre stød.

Kør opmærksomt i trafikken

Mange ulykker i lyskryds kunne være undgået, hvis både cyklist og bilist havde orienteret sig bedre, inden de kørte ud i vejkrydset. Rådet for Sikker Trafik har et par råd, der er gode at følge:

• Afpas din fart før kryds og sideveje, så du kan nå at standse, hvis det bliver nødvendigt
  • Brug 2 sekunder mere på at orientere dig, før du kører frem
  • Vær opmærksom på højresvingene biler, der kommer bagfra, og venstresvingende biler, der kommer forfra
  • Kører du på el-cykel, så vær ekstra opmærksom på andre i trafikken. Farten kan undervurderes af andre og dig.

Om undersøgelsen:

Medlemsundersøgelsen er foretaget i januar 2024 i LB Forsikrings medlemspanel, der er rekrutteret blandt LB Forsikrings over 420.000 medlemmer.

1388 medlemmer, der alle er over 18 år, har deltaget i undersøgelsen. 48,1% af respondenterne er kvinder, 51,4% er mænd, 0,5% definerer sig som hverken hun eller hankøn eller ønsker ikke at svare.

LB Forsikrings medlemspanel er et panel af medlemmer på tværs af forsikringsgrupperne Lærerstandens Brandforsikring, Bauta Forsikring og Runa Forsikring, der frivilligt har meldt sig.

For yderligere oplysninger om undersøgelsen kontakt pressechef i LB Forsikring, Line Ernlund, tlf. 31772465, mail  lier@lb.dk

Om LB Forsikring

LB Forsikring har lige over 435.000 medlemmer fordelt i hele landet.