Rædsels-delfinarium lukker ned

Amerikanske myndigheder har lukket det populære Miami Seaquarium ned efter en lang række tilfælde af grov misrøgt af dyrene. Dyreorganisation kalder det en sejr for dyrene.

Delfinerne i Miami Seaquarium har lidt med dårlige veterinære forhold i lang tid. Derfor lukker de amerikanske myndigheder nu delfinariet ned. World Animal Protection

Undervægtige dyr, bassiner fyldt med bakterier, delfiner der angriber hinanden og utilstrækkelig dyrelægebehandling. Det var blot nogle af kritikpunkterne, der har fået de amerikanske myndigheder til at lukke det populære Miami Seaquarium endegyldigt ned.

Fra den 21. april er lejeaftalen opsagt, og stedet skal være tømt for dyr, og nøglen drejet om for sidste gang. I et brev fra borgmesterens kontor begrundes dette:

"Lejerens lange og bekymrende historie med overtrædelser udgør gentagne, fortsatte og langvarige overtrædelser af lejerens kontraktlige forpligtelser til at vedligeholde ejendommen i god stand, opretholde dyr i overensstemmelse med gældende lovgivning og overholde alle love."

Brevet fortsætter med at påpege, at Miami Seaquarium adskillige gange har fået bemærkninger fra det amerikanske landbrugsministerium (USDA) for blandt andet manglende vedligeholdelse af faciliteter, utilstrækkelig veterinærpleje, utilstrækkelig håndtering af dyr, mangel på korrekt personale, samt alt for dårlig vandkvalitet i de bassiner, som dyrene lever i.

Hvis Miami Seaquarium ikke efterkommer kravene om lukning, kan det føre til en juridisk kamp om udsættelse. Indtil videre har borgmesterens kontor i Miami-Dade endnu ikke besluttet skæbnen for de dyr, der er tvunget til at leve på stedet.

Mange års kamp for lukning
Dyrebeskyttelsesorganisationen World Animal Protection, der i mange år har presset på for at få lukket delfinariet, er glade for beslutningen om at lukke stedet:

”Det er en sejr for dyrene, at Miami Seaquarium endelig er blevet lukket, Det afslutter næsten 70 års grusom dyremishandling på stedet. Vi har i World Animal Protection presset på i årevis for at få stedet lukket. Vores amerikanske kontor er i dialog med Miami-Dade County for at sikre, at de prioriterer sikkerheden og velfærden for Miami Seaquariums dyr, der desværre ikke kan genudsættes i naturen efter et liv i fangenskab, da de ikke vil være i stand til at klare sig selv,” siger Esben Sloth, kampagnechef i World Animal Protection Danmark.

Delfinariet, der blandt andet husede den populære spækhugger Lolita – også kaldet Tokitae – har været et tilløbsstykke for danske besøgende, hvor rejseselskabet TUI ind til for nyligt har solgt billetter til.

Rejseselskabet har afvist utallige henvendelser fra World Animal Protection, da de ikke mener, at delfinunderholdning er et problem. De sælger derfor fortsat billetter til delfinunderholdning flere steder i verden, blandt andet på den populære ferieø Tenerife, hvor mange danskere i disse dage holder ferie.

”De fleste andre store danske rejseselskaber har for længst indset, at det er en grusom industri, der tjener penge på dyrs lidelse, så de er derfor stoppet med at sælge billetter. TUI fortsætter alligevel. Forhåbentligt vil denne afgørelse få dem til at indse, at det er på tide at stoppe salget af billetter til delfinunderholdning,” siger Esben Sloth.

Miami Seaquarium har mange forskellige dyr, som man som gæst kan møde. Flere af dyrene led dog under så ringe pleje, at det blandt andet har været årsag til, at delfinariet nu lukkes af myndighederne.

Vores mål er en bedre verden for. For alle.