Sustainable Brand Index 2024: Änglamark bliver for andet år i træk opfattet som det mest bæredygtige brand

De danske forbrugere er blevet mere skeptiske, når de skal vurdere, hvor bæredygtigt et brand er. Mange brands går derfor tilbage i Sustainable Brand Index 2024. Men ikke Änglamark, som indtager førstepladsen for andet år i træk.

Thomas Roland, ansvarligheds- og kvalitetschef i Coop

Sustainable Brand Index er den uafhængige undersøgelse, der hver år spørger forbrugerne, hvordan de opfatter en lang række brands, når det kommer til bæredygtighed. Forbrugerne kårede i 2023 Änglamark som det mest bæredygtige brand, og i 2024 er det igen Änglamark, der topper listen.

Thomas Roland, ansvarligheds- og kvalitetschef i Coop, er meget tilfreds med førstepladsen for andet år i træk til Änglamark. Det vidner ifølge ham om, at Coop er lykkedes med at skabe en produktserie, som danskerne har taget til sig.

”Bæredygtighed fylder mere og mere i detailbranchen og i mediebilledet, og det er jo i udgangspunktet positivt. Men der er rigtig mange varer og budskaber på indkøbsturen, og det kan være svært at navigere i som forbruger. Her har Änglamark heldigvis rodfæstet sig i danskernes bevidsthed som et pejlemærke. Vælger du Änglamark, vælger du altid produkter, der er gode for mennesker og miljøet,” siger Thomas Roland.

Erik Elvingsson Hedén, der er stifter af Sustainable Brand Index, forklarer, at forbrugerne er blevet mere skeptiske, når de skal vurdere, hvor bæredygtigt et brand er. Og mange brands går derfor tilbage i forhold til sidste år. Men Änglamark holder niveau, og det vidner om, at Änglamark er forbrugernes sikre valg, når de vil have økologiske eller mere miljø- og allergivenlige produkter. Erik Elvingsson Hedén siger:

”Änglamark har en lang historie i Danmark og har gennem mange år opbygget en høj forbrugertillid. Historien om, at Änglamark er varer af høj kvalitet, som er gode for mennesker og miljø, bliver opfattet som troværdig, og det er derfor, at Änglamark tager et år mere på førstepladsen, mens resten af markedet taber pusten.”

Thise tager andenpladsen

Ikke nok med, at Änglamark tager førstepladsen i årets Sustainable Brand Index, så tager Thise andenpladsen. Danskerne vurderer altså, at Thise er det mest bæredygtige brand efter Änglamark. Thise har fast leveret økologisk mælk, ost og andre mejeriprodukter til Coops butikker siden 1995, og Thise er en forankret del af Coops varesortiment. Coop kan dermed glæde sig over at have to brands i top tre i Sustainable Brand Index 2024.

Om Änglamark

Änglamark dækker over økologiske eller mere miljø- og allergivenlige produkter fra Coop af høj kvalitet. Änglamark-serien har mere end 1.200 forskellige produkter inden for de fleste kategorigrupper, og køber man Änglamark, får man produkter uden overflødig kemi. Alle produkter er godkendt af relevant mærkningsordning.

Om Sustainable Brand Index 2024

Sustainable Brand Index er en uafhængig undersøgelse på tværs af brancher og landegrænser. Undersøgelsen består i 2024 af 1600 brands inden for 36 brancher samt 80 500 forbrugerinterviews i Europa. Det er virksomheden SB Insight, der står bag Sustainable Brand Index.

Læs mere om SB Insight her: https://www.sb-insight.com/

Coop Bank konsoliderer sig med hidtil bedste regnskab10.4.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Med mere end en 6-dobling af resultatet styrker Coop Bank sin position som et solidt pengeinstitut. Resultatet før skat er steget fra 8,1 mio. kr. i 2022 til 55,2 mio. kr. i 2023. Efter skat er resultatet forbedret fra 6,7 mio. kr. til 41,3 mio. kr. Det er 3. år i træk, at banken, der blev grundlagt i 2013, giver overskud. ”Vi begynder nu at høste gevinsterne af vores investeringer og vores indsats for at tilbyde danskerne en enkel og fair bank med gennemskuelige produkter,” siger bankdirektør Allan Nørholm, Coop Bank. Banken har i 2023 haft en vækst i indlånet på 14 procent, mens udlånet har ligget stabilt. ”Vi har i gennemsnit hævet indlånsrenterne med det samme som udlånsrenterne, og det har tiltrukket en del kunder,” siger Allan Nørholm. Coop Bank giver positiv rente til alle kunder og på alle konti. Uanset om kunderne har samlet alt i Coop Bank eller kun har indlån i banken. Lige nu er satserne: 0,5% for indlån op til 50.000 kr. 1,0% for den del af indlånet der overstiger 50.000 k

400 Coop-butikker donerer påskens overskudsvarer26.3.2024 06:46:14 CET | Pressemeddelelse