Nuuday leverer vækst i serviceomsætningen drevet af mobil og fiber samt rekordhøj kundetilfredshed
Nuuday afsluttede 2023 med ca. 2% vækst i serviceomsætningen i Q4, hvor mobiltjenester kom tilbage på vækstsporet med 9.000 nye abonnenter. Det bragte den samlede kundetilvækst op på 20.000 nye mobilkunder i 2023. Nuuday leverede også den højeste kundetilfredshed i virksomhedens historie, samtidig med at Nuuday gik i luften med første fase af sin nye IT-platform Dawn, som kommer til at udgøre rygraden i det transformerede Nuuday.
Mobilområdet kom tilbage på vækstsporet for Nuuday i Q4, hvor der kom 9.000 nye abonnenter til, hvilket bragte årets samlede vækst op på 20.000 nye abonnenter. Inden for det andet strategisk vigtige segment, fiberbredbånd, kunne Nuuday i Q4 byde velkommen til 19.000 nye kunder, hvilket bragte årets totale nettotilgang op på 81.000 nye kundeforhold. Væksten i Q4 blev delvist drevet af nye fibersamarbejder, hvor Nuuday i Q4 åbnede op for salg af fiberforbindelser på SEF’s og RAH’s netværk i henholdsvis Sydfyn og Vestjylland. Med de seneste fiberaftaler har Nuuday ved årets udgang adgang til mere end 90% af fibernetværket på tværs af Danmark, hvilket stadfæster Nuuday’s position som Danmarks førende leverandør af bredbånd på tværs af teknologier og geografier. For fast bredbånd som helhed viste Q4 en tilbagegang på 9.000 kundeforhold.
I Q4 målte Nuuday den højeste kundetilfredshed – bNPS (Net Promoter Score) – i virksomhedens historie. En stigning på 3 procentpoint kunne lægges oven i sidste års stigning på 6 procentpoint og et samlet løft på +20 point siden 2020. Den stigende kundetilfredshed er drevet af forbedrede kundeoplevelser og stærke produktlanceringer gennem året fra især YouSee og TDC Erhverv – og senest fra lavprisselskabet eesy, der i Q4 præsenterede det digitale e-simkort, der gør nye kunder i stand til at komme online på blot 2 minutter. Samtidig gik Nuuday i Q4 i luften med første fase af sin nye it-platform, Dawn, som vil udgøre rygraden i det transformerede Nuuday. Hele privatkundeforretningen vil i løbet af 2024 blive migreret til Dawn.
Serviceomsætningen steg i Q4 med 1,9% YoY fra DKK 3.297m til DKK 3.361m. For hele året steg serviceomsætningen med 0,5% ligesom i 2022, og Nuuday har således formået at stabilisere omsætningen efter flere års tilbagegang. Underliggende EBITDA faldt med 10,6% eller DKK 46m, hvilket betød en samlet tilbagegang for året på 2,5% fra DKK 1.766m til DKK 1.722m. Nuuday forventer i 2024 en flad udvikling i underliggende EBITDA. Nuuday’s omstilling i retning af at blive en bæredygtig profitabel virksomhed understreges af udviklingen i underliggende simpelt cash flow, som i Q4 voksede med hele 90%. For 2023 som helhed var stigningen på 33,7% YoY.
“Jeg er tilfreds med vores performance i Q4 og 2023 som helhed, hvor vi er vokset i kernesegmenter, fortsætter med at levere innovative produkter og leverer rekordhøj kundetilfredshed. At vi allerede nu – kun halvandet år efter at have indgået kontrakt med Netcracker – kan gå i luften med vores nye IT-platform, viser at vi eksekverer målrettet på vores transformationsplan. Vi fortsætter ufortrødent med at skabe en af de hurtigste og mest ambitiøse virksomhedstransformationer inden for moderne telekommunikation, som leverer banebrydende teknologi og digitale løsninger til danske husholdninger og virksomheder”, udtaler Nuuday CEO, Jon James.
----------
Nøgletal
Q4 2023 |
Q4 2022 |
2023 |
2022 |
|
Serviceomsætning |
3.361m |
3.297m |
13.342m |
13.275m |
Underliggende EBITDA |
386m |
432m |
1.722m |
1.766m |
EBITDA |
337m |
415m |
1.571m |
1.709m |
Underliggende Simple Cash Flow |
152m |
80m |
842m |
630m |
Q4 2023 |
Q3 2023 |
2023 |
2022 |
|
Mobiltjenester1) (#RGUs) |
3,280m |
3,271m |
3,280m |
3,260m |
Bredbånd2) (#RGUs) |
1,007m |
1,016m |
1,007m |
1,041m |
1) Ekskl. IoT.
2) Inkl. faste kredsløb.
Kontakter
Mikkel Riis-JørgensenPressechef
Tlf:+45 30 44 22 44mikri@nuuday.dkOm Nuuday
Nuuday består af en række stærke brands, der tilsammen leverer innovative digitale services inden for TV, bredbånd, netværk og telefoni til private kunder og virksomheder. YouSee, Telmore, Hiper og eesy servicerer danskere på tværs af alder, køn og bopæl på privatmarkedet. På erhvervsmarkedet servicerer Nuuday mindre såvel som store erhvervsvirksomheder med TDC Erhverv og Relatel. Nuuday beskæftiger omkring 3.000 medarbejdere på tværs af Danmark og har ca. 6 mio. privat- og erhvervskundeforhold.
Følg pressemeddelelser fra Nuuday
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Nuuday
Mobilvækst for 17. kvartal i træk og stærke underliggende finansielle nøgletal8.11.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
Med en nettotilgang på 9.000 nye abonnenter voksede Nuuday på mobilområdet for 17. kvartal i træk. Samtidig fik Nuuday 15.000 nye fiberkunder i løbet af 3. kvartal. De forbedrede kommercielle resultater ses nu tydeligt i de finansielle nøgletal med vækst i underliggende EBITDA på 7,1% og vækst i underliggende Simple Cash Flow på 3,9%.
Nuuday udnævner Christian Thrane til CEO pr. 1. januar 202523.10.2024 09:46:00 CEST | Pressemeddelelse
Christian Thrane udnævnes til ny CEO for Nuuday pr. 1. januar 2025, hvor han skal stå i spidsen for den næste fase af virksomhedens transformation. Han overtager efter Jon James, som har stået i spidsen de seneste 3,5 år.
Digital udfordrer når milepæl på 100.000 kunder1.10.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Kun fire år efter eesy gik i luften, runder pioneren på lavprismobilmarkedet 100.000 kunder. Det er gået stærkt for den digitale frontløber, der har sat sig for at erobre et marked i benhård konkurrence om kunderne ved at gøre det så enkelt og nemt som overhovedet muligt at være kunde gennem en 100% digital brugeroplevelse.
Nuudays svar på udtalelser i medier om rettighedsbetaling20.8.2024 12:12:29 CEST | Pressemeddelelse
Der er i dag fremført udtalelser i medierne om, at Nuuday ikke betaler for brug af ophavsrettigheder, mens vores uoverensstemmelse med Copydan om modellen for rettighedsbetaling bliver vurderet ved domstolen. Det er ikke korrekt. Nuuday har konsekvent meddelt Copydan, at vi ønsker at betale det fulde beløb for brug af rettigheder, mens vi afventer domstolens afgørelse. Nuuday betaler fortsat alle Copydans fakturaer fuldt ud. Nuuday mener entydigt, at der skal være en fair betaling for rettigheder til danske kunstnere, og gennem årene har Nuuday kanaliseret milliarder af kroner til danske rettighedshavere. Nuuday mener også, at danske forbrugere skal betale en fair pris for brug af rettigheder, hvilket vi ikke mener et tilfældet i dag. Ifølge undersøgelser fra forskellige konsulenthuse er den gennemsnitlige ophavsretsbetaling i Danmark 5-7 gange højere end i de lande, vi normalt sammenligner os med. I løbet af de seneste ti år er kundebasen og tv-seningen faldet betydeligt, mens vores b
Fortsat stærk mobilvækst og all-time high kundetilfredshed13.8.2024 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Med en nettotilgang på 12.000 nye abonnenter fortsatte Nuuday væksten på mobilområdet i andet kvartal. Samtidig fortsatte kundetilgangen på fibernettene, hvor der ved udgangen af Q2 var 14.000 flere abonnenter. Styrket af operationelle forbedringer og nye produktlanceringer i både forbruger- og erhvervsforretningen steg kundetilfredsheden til det højeste niveau nogensinde.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum