Sund & Bælt indgår samarbejde med Boss Ladies
Byggebranchen står i fremtiden til at mangle faglært arbejdskraft. Som del af et større initiativ for mere mangfoldighed på arbejdspladsen har Sund og Bælt indgået et samarbejde med Boss Ladies. Den nye aftale skal medvirke til at gøre Sund & Bælts arbejdspladser mere attraktiv for kvinder.
I 2024 vil Sund og Bælt sætte yderligere fokus på mangfoldighedsindsatsen i selskabet. Det statsejede selskab sætter først fokus på de store anlægsprojekter, og derfor vil indsatsen især dreje sig om Danmarks største byggeplads ved Rødbyhavn, hvor Femern Bælt-tunnelen er under opførelse, og på de omfattende drifts- og vedligeholdelsesopgaver på Storebæltsbroen.
”Sund & Bælt har både nu og i fremtiden brug for faglært arbejdskraft til vores mange infrastrukturprojekter og vedligehold af eksisterende infrastruktur. En del af løsningen er at tiltrække flere kvinder til bygge- og anlægsbranchen og sikre, at de kvinder, der allerede er der, synes, der er gode og attraktive vilkår og forhold. Sund & Bælt ønsker at være en virksomhed med et rummeligt, åbent og sikkert arbejdsmiljø for alle, og som kan tiltrække og fastholde de dygtigste medarbejdere uanset deres køn. Vi ser frem til samarbejdet med Boss Ladies, som vi forventer kan styrke denne indsats,” siger Emilie Juel-Helwig, direktør for bæredygtighed i Sund & Bælt.
I Boss Ladies arbejdes der for at skabe kulturforandringer i Danmarks mest mandsdominerede fag, hvor udviklingen historisk har været fastlåst.
”I bygge- og anlægsbranchen sker der i dag et udtalt spild af talent, mens der mangler kollegaer ude i skurvognen. Skal vi lykkes med at skabe en strategisk turn-around, så kræver det, at vi sætter målrettet ind og arbejder med kulturen på byggepladsen, hvor det i dag kan være ekstremt hårdt at være eneste kvinde. Her spiller bygherrerne en nøglerolle i forhold til at stille krav til entreprenørerne”, siger Nina Groes direktør i Divérs og initiativtager til Boss Ladies.
På Femern Bælt-projektet er entreprenørerne forpligtet til at levere mindst 500 lærlingeårsværk i løbet af anlægsfasen. Sund & Bælt sætter nu også fokus på, at projektet er en attraktiv arbejdsplads for kvindelige håndværkere. Det er desuden målet, at Femern Bælt-tunnelen skal bidrage til at øge optaget af kvindelige studerende på erhvervsskolerne.
Det nye samarbejde mellem Sund & Bælt og Boss Ladies bliver kickstartet i foråret, hvor turen bl.a. går til Lolland og Korsør for at besøge de store anlægsprojekter. Her vil Boss Ladies levere konkrete anbefalinger til, hvordan arbejdspladser, sagsgange og det fysiske og psykiske arbejdsmiljø kan indrettes, så det danner et godt og trygt miljø for alle ansatte – uanset køn.
For mere information
Sund & Bælt: Chef for koncernkommunikation, Lene Gebauer Thomsen lgt@sbf.dk, mobil 2170 4450.
Divers: Projektchef Søren Melcher, sm@foreningendivers.dk, mobil 29 38 88 39
Faktaboks
Boss Ladies blev startet i 2018 for at skabe dybe kulturændringer og sikre, at flere kvinder rekrutteres, fastholdes og trives i bygge- og anlægsbranchen, industrien, installationsfagene og i de maritime fag.
Boss Ladies er et nationalt forandringsprojekt og har en bred samarbejdskreds af blandt andet erhvervsskoler, arbejdsmarkedets parter, virksomheder og kommuner. Indsatsen er støttet af VILLUM FONDEN, Danske Maritime og Grundejernes Investeringsfond. Boss Ladies er firedobbelt prisvindende for den forandring, projektet har skabt på erhvervsskoler og i danske virksomheder.
Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Historisk operation på Storebæltsbroen29.11.2024 08:10:00 CET | Pressemeddelelse
Sund & Bælt har, efter flere års forberedelser, nu løftet den vestlige del af Storebæltsbroen for første gang. Broløftet har til formål at udskifte de vitale dele, der giver broen fleksibilitet. Vedligeholdelsen kommer til at ske, uden at bilisterne bemærker det.
Stigende trafik på begge broer og vigtige milepæle på Femerntunnel28.11.2024 13:44:48 CET | Pressemeddelelse
Find flere billeder af Sund & Bælts anlæg nederst.
Stigende trafik på begge broer og vigtige milepæle på Femerntunnel28.11.2024 13:36:22 CET | Pressemeddelelse
I årets tredje kvartal var der fremgang i trafikken på både Storebæltsbroen og Øresundsbron. Trafikken bidrager sammen med et fald i renteudgifter til resultatet for tredje kvartal og en opjustering af resultat for året. På Storebæltsbroen faldt den samlede vejtrafik med 0,6 pct. i forhold til samme periode sidste år. Lastbiltrafikken steg med 2,8 pct., mens personbiltrafikken faldt med 1,0 pct. Indtægterne fra vejtrafikken var på 2.466 mio. kr., hvilket er en stigning på 2,2 pct. i forhold til de første ni måneder af 2023. Omsætning fra jernbanen steg med 18 mio. kr. Stigningen skyldes stadig primært, at sporarbejder i 2023 reducerede antallet af togpassager over Storebæltsforbindelsen. Jernbanevederlaget er baseret på den faktiske trafik. På Øresundsbron steg trafikken med 2,6 pct. i forhold til samme periode i 2023. Personbiltrafikken steg med 2,7 pct., og lastbiltrafikken steg med 0,9 pct. Vejindtægterne steg med 45 mio. kr. til 1.395 mio. kr. i perioden, sammenlignet med samme per
Svampe kan gøre fremtidens veje grønnere22.11.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
På Femern Bælt-projektet har et forsøg med svampe flyttet asfaltbranchen i en grønnere retning. Virksomheden bag den innovative teknologi kalder forsøget en succes og forventer at have et produkt klar til danske cykelstier i 2026.
Eksperter peger på initiativer til bæredygtig infrastruktur13.11.2024 10:00:04 CET | Pressemeddelelse
Som led i miljøkonsekvensvurderingen af Østlig Ringvej har Sund & Bælt nedsat ekspertgrupper, der har udpeget initiativer, som kan forbedre bæredygtigheden ved ny infrastruktur. Sund & Bælt vil have alle gode idéer og den bedste ekspertise i spil, når der skal indtænkes bæredygtighed i ny infrastruktur. Det gælder også det aktuelle arbejde med miljøkonsekvensvurdering af en mulig Østlig Ringvej, der via en sænketunnel langs Amagers østkyst skal lede den tunge trafik uden om København. Derfor har Sund & Bælt allieret sig med en gruppe af eksperter fra blandt andet miljøorganisationer, uddannelsesinstitutioner og rådgivende ingeniører for at få input til nye initiativer, der kan styrke bæredygtigheden af store infrastrukturprojekter. Eksperter i de tre innovationsgrupper inden for miljø, klima og energi har analyseret mulighederne for en række initiativer, der fremmer miljø og biodiversitet samt reducerer CO₂-udledninger. En af deltagerne i innovationsgrupperne var Danmarks Naturfredning
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum