Højskolernes formand er med i nyt udvalg om Offentlighedsloven

Justitsministeren har nedsat et udvalg, der skal se på Offentlighedsloven. Blandt medlemmerne er Højskolernes formand, Lisbeth Trinskjær.

"Det er præmissen for et sundt demokrati, at der en rimelig grad af gennemsigtighed," siger Højskolernes formand, Lisbeth Trinskjær, om nyt udvalgsarbejde. Højskolerne

Der har længe været debat om Offentlighedsloven, som handler om borgere og mediers adgang til myndigheders sager.

Tidligere på året blev det besluttet, at justitsministeren skulle nedsætte et udvalg til at se på ændringer af loven, og i dag er udvalget blevet præsenteret.

Blandt medlemmerne er Højskolernes formand, Lisbeth Trinskjær.

Blik for borgeren
Udvalget består af i alt 17 medlemmer, der blandt andet tæller eksperter, myndigheder og medierepræsentanter. Landsdommer Thomas Klyver er formand for udvalget.

Lisbeth Trinskjær har sagt ja til at sidde med i udvalget for at repræsentere borgernes perspektiv.

”For mig handler min deltagelse i udvalget primært om, hvad borgere – og dermed indirekte pressen – kan få adgang til af viden fra myndighederne. Det er præmissen for et sundt demokrati, at der en rimelig grad af gennemsigtighed. Det bliver med det blik, jeg kommer til at følge og deltage i arbejdet," siger hun.

Udvalgets opgaver
Udvalget skal blandt andet undersøge, hvordan der kan gives adgang til aktindsigt i de politiske beslutningsprocesser i videre omfang end i dag. Derudover skal udvalget også overveje fordele og ulemper ved at indføre regler om prioritering mellem verserende aktindsigtsanmodninger.

Dette kunne for eksempel være, om medier, interesseorganisationer eller personer, der søger indsigt i oplysninger om sig selv, skal have fortrinsret til at få behandlet en aktindsigtsanmodning.

Udvalget har sit første møde i marts.