DI: Fjern bøvl og byrder med en gravko - ikke pincet

Erhvervslivet jubler over at kommunernes og regeringens planer om at skrotte regler for millioner af kroner. - Bedre sent end aldrig, lyder det fra landets største erhvervsorganisation, Dansk Industri.

Vicedirektør Kim Haggren, Dansk Industri. Foto: Hans Søndergaard.

En jungle af regler og bureaukrati koster nemlig danske virksomheder milliarder af kroner, fordi de skal bruge tid på nye regler, indberetning og rapportering – tid, de i stedet kunne have brugt på skabe vækst og arbejdspladser.

- Det er enormt positivt, at regeringen og Kommunernes Landsforening nu tager første skridt mod en gennemgribende regelforenkling og sanering af administrative byrder, siger vicedirektør Kim Haggren, DI.

Brug en gravko
- Vi ser fra DI’s side gerne, at man går endnu hårdere til værks. Regler skal ikke fjernes med en pincet, men med en gravko.

- Derfor foreslår vi, at regeringen indfører et reduktionsmål for administrative byrder på 25 pct. og sætter gang i en grundig udlugning i alle ministerier, siger Kim Haggren.

- Bøvl og administrative byrder koster i dag danske små og mellemstore virksomheder cirka 30 milliarder kr. om året – og tallet ser kun ud til at stige. Derfor bakker vi DI op om indsatsen.

Flodbølge af ny regler
- Vi har i erhvervslivet ført en årelangt kamp for at få ryddet op i regeljunglen. Men desværre har vi set at omfanget af nye regler, love, direktiver og forordninger fra Folketinget og EU er vokset år efter år.

- Det er en sand flodbølge af ny lovgivning, der har ramt virksomhederne især fra EU med bl.a. GDPR, CSRD og NIS2. Derfor er det på høje tid at politikerne stopper op og ser på om ikke lovmaskinen skal have et eftersyn.

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

Vicedirektør Kim Haggren, Dansk Industri. Foto: Hans Søndergaard.

DI Energis årsdag 2024: Nye grønne forbindelser for Danmarks energi i fremtiden19.4.2024 10:00:27 CEST | Presseinvitation

Vi kan ikke skabe en grøn omstilling i Danmark, hvis vi ikke kan transportere den grønne energi billigt, sikkert og effektivt. I takt med etableringen af mere vedvarende energi, er der også brug for en mere udbygget, robust og moderne energiinfrastruktur, som vil blive belyst og diskuteret i et dansk og internationalt perspektiv ved DI Energis årsdag den 25. april. Pressen er inviteret til at dække det hele.

DI’s topchef: EU skal ikke kun tale om at styrke konkurrencekraften, men også gøre det18.4.2024 19:31:16 CEST | Pressemeddelelse

EU’s konkurrencekraft skal styrkes markant, så europæiske virksomheder ikke taber terræn til bl.a. amerikanske og kinesiske virksomheder. Det er EU’s stats- og regeringschefer blevet enige om ved dagens EU-topmøde. Det er helt afgørende med et øget fokus på, hvordan vi sikrer vækst, velstand og velfærd i fremtiden, mener DI’s adm. direktør, men der er i den grad også brug for handling bag ordene.