Flere boligejere har planlagt et salg

Mere end hver 10. boligejer forventer eller har planer om at sætte boligen til salg inden for de kommende 24 måneder. Det viser en sælgerparathedsundersøgelse, som Voxmeter har gennemført på vegne af ejendomsmæglerkæden RealMæglerne blandt boligejerne i Danmark.

Udstillingsvindue, boliger til salg hos RealMæglerne
Udstillingsvindue, boliger til salg hos RealMæglerne RealMæglerne A/S RealMæglerne A/S

Flere boligejere end normalt går pt. i salgstanker. Det viser en spørgeundersøgelse, som Voxmeter har gennemført på vegne af ejendomsmæglerkæden RealMæglerne med cirka 100 ejendomsmæglerbutikker rundt i landet.

Undersøgelsen, som er repræsentativ for befolkningen i alderen +25 år, er gennemført blandt boligejerne i Danmark, som enten bor i ejer- eller andelsboliger.

Bl.a. er boligejerne blevet spurgt til perspektivet vedr. et salg af boligen:

Min nuværende bolig er til salg for tiden

1,7 %

Jeg planlægger at sætte min nuværende bolig til salg inden for det næste halve år

3,4 %

Jeg forventer at sætte min nuværende bolig til salg inden for de næste par år

8,7 %

Jeg forventer at skulle sælge min nuværende bolig på et tidspunkt længere ude i fremtiden

54,4 %

Jeg forventer aldrig at skulle sælge min nuværende bolig

27,4 %

Ved ikke

4,4 %

Det vil sige, at mere end hver 10. boligejer formentlig har solgt eller sat boligen til salg inden for de næste par år.

Ikke tilfældigt, mener Preben Merrild Angelo, adm. direktør hos RealMæglerne:

– Det er et par procent flere, end tidligere undersøgelser fra os har vist. Men det er også forventeligt efter en periode, hvor både sælgerne og køberne har holdt lidt igen. Hvis man planlægger et salg, er de næste 24 måneder dog ikke så ringe endda, sagt på godt jysk, vurderer han.

Svarer til rentenedsættelse på 0,75 %

Det skyldes bl.a. at boligskatten er billigere i 80 procent af alle ejerboliger i Danmark, og det betyder, at der er flere, som kan købe, og der er flere, som kan købe for mere, fordi rådighedsbeløbet pr. måned er større.

RealMæglerne skønner, at det i gns. svarer til en rentenedsættelse på 0,75 procent, som boligejerne har fået i hånden.

Læs mere her: https://www.realmaeglerne.dk/realmaeglerne/presse/boligejerne-afventer-prisstigninger

Derudover er økonomien i Danmark i sund balance. Det vil sige, at køberne i løbet af foråret vil komme på banen. Det forklarer Preben Merrild Angelo således:

– Mere end 3. mio. danskere er i arbejde. Jo flere, der er i arbejde, des bedre indkomstgrundlag er der, og heraf flere købere. Næsten alle overenskomster er faldet på plads, og med 8,8% i gns. lønstigninger i det offentlige får flere råd til mere, da lønfremgangen overstiger den nuværende inflation, om end resultatet ikke indhenter lønefterslæbet 100 procent fra perioden med højere inflation.

Rentefald vil booste boligmarkedet

Derudover er der en buffer, som virkelig kan blive afgørende. Centralbankerne har længe sat rentefald i bero, men spørgsmålet er, hvor længe de kan holde den:

– Renten er allerede nu i et fornuftigt niveau (4 %), hvilket også er årsag til, at boligmarkedet kører nogenlunde velsmurt, men i det tilfælde, at renten sættes yderligere ned, vil det selvfølgelig betyde, at flere købere kommer i markedet for at spare lønkroner op i mursten, mener Preben Merrild Angelo.

Han forventer, at det især er villaer og rækkehuse, der bliver rift om i 2024 – herunder især i de prisklasser, hvor mange kan være med, og hvor boligskatten er lavere.

Sælgere står over for en åbning til boligmarkedet

– Der var virkelig gang i salget af ejerlejligheder, inden ny boligskat trådte i kraft pr. 1. januar 2024, og det er klart, at det går mindre stærkt nu. Med lidt prisjusteringer, indtil markedet sætter sig, skal det dog også nok komme i gang igen, for gode ejerlejligheder med god beliggenhed er der altid brug for, vurderer han.

Markedet for fritidsboliger lever sit eget liv. Det skyldes, at det for de fleste er bolig nr. to. Hertil gælder, at især forårsmånederne er det bedste tidspunkt at sælge på. Og det er uagtet, om der er travlt eller mindre travlt på det øvrige boligmarked.

– Summa summarum er, at sælgerne, der nu er blevet lidt flere end tidligere, står over for en åbning til boligmarkedet, hvor de har gunstige muligheder for at få solgt, så forventningerne er ikke ramt helt ved siden af set i det perspektiv, slutter han.

Udstillingsvindue, boliger til salg hos RealMæglerne

Om RealMæglerne

Her er beviset: M2-priserne stiger år for år25.4.2024 14:58:18 CEST | Pressemeddelelse

Boligpriserne falder … ikke. Surprise! Man kunne ellers få den tanke, hvis man ser nyhederne i TV eller læser i aviserne om boligmarkedet. Siden 2015, hvor efterdønningerne af Finanskrisen havde lagt sig, er den gennemsnitlige m2-pris år for år steget. Alene for villaer og rækkehuse er stigningen på 26,9 procent. I de områder, hvor kvadratmeterpriserne drypvis er steget i raketfart, er de tilsvarende ikke faldet helt så meget, når de er faldet. Konklusion: Boligøkonomerne glemmer Danmark uden for København, når de sidder med kuglerammen og forestiller sig effekter af boligskatten.