Lidl Innovate løfter danske fødevare-startups
I fredags præsenterede ni danske startups deres produkter for Lidls indkøbere. Målet var at komme på hylderne i dagligvarekædens butikker i ind- og udland. Fem af virksomhederne nåede i mål og er nu gået videre til næste fase i forløbet, hvor det handler om at gøre deres produkter klar til at komme på hylderne i Lidl!

Fredag den 1. marts lagde Lidl Danmarks hovedkontor i Aarhus lokaler til første finale i dagligvarekæden og Food & Bio Clusters nye store innovations- og udviklingskoncept ‘Lidl Innovate’, der har som mål at finde de næste danske produkter til Lidls butikker i ind- og udland.
Ni startups var repræsenteret på dagen. Med sig havde de smagsprøver, som Lidls ansatte på hovedkvarteret kunne smage og efterfølgende stemme på. I løbet af dagen pitchede hver deltager for Lidls indkøbere, som til sidst udvalgte fem virksomheder, der nu skal til at forhandle med kæden om at komme på hylderne i Lidls over 150 butikker i Danmark.
De ni startups var udvalgt blandt i alt 39 ansøgere, og at fem slap igennem nåleøjet, vækker stor glæde hos Lidl Danmarks CEO, Jens Stratmann:
“Fem ud af ni gik videre - hvilket er rigtig fint og tyder på tårnhøj kvalitet blandt de ni startups.
Fem startups, der forhåbentlig på sigt kan blive en del af Lidl Danmarks eksportsucces og komme til at eksportere til andre Lidl-lande,” siger Jens Stratmann.
Viceindkøbsdirektør, Khalil Jehya Taleb stemmer i:
“I Lidl ønsker vi at være med til støtte den danske fødevareproduktion og de mange utroligt dygtige og innovative danske virksomheder, vi har i landet. Fredag var en af de mest inspirerende dage i min tid i Lidl, og det var en sand fornøjelse at møde så dedikerede mennesker, der bare brænder for deres produkter,” siger han, og tilføjer:
“Nu er vi parate til næste skridt for virksomhederne, som vi håber at kunne præsentere i butikkerne. Jeg ser store muligheder i Lidl Innovate, og det er helt sikkert ikke sidste gang, vi afholder et arrangement som det hér.”
Recycled øl og sparkling cider fra regenerativt landbrug
For at kunne deltage i Lidl Innovate skulle ansøgerne kunne præsentere et stærkt og nyskabende produkt med en produktion og et setup bag sig, der gør det muligt hurtigt at få varerne på hylderne i Lidl-butikkerne. Og så skulle de også gerne have både en god historie samt et lavt miljøaftryk. Det gjaldt for alle ni af dagens deltagere, og i særdeleshed for de fem udvalgte:
- BRØL, der brygger øl fra overskudsbrød
- Vebu Foods, som producerer plantebaserede køderstatninger til køledisken
- Brannatura, der leverer hvedebaseret opblandingspulver med højt proteinindhold
- Chogo ApS, som har udviklet kostsupplerende snacks med høj energi- og proteintæthed
- Green Passion ApS, der tapper og destillerer most og cider fra regenerative og bæredygtige danske landbrug.
“Dagens produkter og pitches overgik vores vildeste forventninger. Alle ni deltagere er vindere, uanset om de er gået videre eller ej, for de har præsenteret fantastiske idéer, løsninger og produkter,” siger Khalil Jehya Taleb, som tilføjer, at de fire virksomheder, der ikke gik videre, får opfølgende samtaler med indkøberne og en forretningsudvikler hos Food & Bio Cluster Danmark.
Forløbet er blevet til i et samarbejde mellem Lidl Danmark og Food & Bio Cluster Denmark og er co-funded af European Commission og Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.

Nøgleord
Kontakter
Thomas SejersenPresseansvarlig - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkFølg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Lidl fejrer 20 år i Danmark og åbner pop up-butik på Kærligheden til Smukfest4.7.2025 06:04:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidl åbner en spritny pop up-butik midt i et af festivalens hjerter, nemlig campingområdet Kærligheden. Aftalen med Smukfest skal være med til at fejre Lidl 20-års jubilæum i Danmark. Med i aftalen er også, at Lidl sender fire frugtstande ind på festivalpladsen, så gæsterne kan få sunde snacks mellem koncerterne.
Vigtig kundeinformation vedr. Carribean Style drikkeklar kokosnød med sugerør1.7.2025 15:47:19 CEST | Pressemeddelelse
Lidl Danmark tilbagekalder af forsigtighedsprincip: Carribean Style drikkeklar kokosnød med sugerør, da det pga. indtagelse med sugerør ikke er synligt, om produktet kan være ramt af råd, også selvom nøddens skal er intakt.
Lidl-kampagne imponerer: Stor vækst i salget af økologisk frugt og grønt1.7.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Salget af økologiske frugter og grøntsager er steget med 21 % i kædens butikker på landsplan i forbindelse med Lidl Danmarks ugentlige øko-kampagner, der kører en gang om måneden i Lidl-Plus-appen. Indkøbsdirektør i Lidl, Peer Sandtner, er glad for, at kunderne har taget tilbuddene til sig, for det skal være nemmere at tage sunde og økologiske valg, siger han.
Lidls tøjkollektioner har før ramt plet – nu lander ny Lidl-Trek-kollektion i butikkerne20.6.2025 14:33:43 CEST | Pressemeddelelse
Dagligvarekæden Lidl har lanceret en ny Lidl-Trek-kollektion i alle danske butikker inspireret af et af verdens bedste cykelhold. Kollektionen henvender sig til både hverdagscyklister og sportsentusiaster og lander midt i en sommer præget af Mads Pedersens etapesejre i flere af forårets løb samt weekendens afholdelse af Copenhagen Sprint, hvor Lidl er Official Fresh Food Partner.
Lidls nye butik i Hillerød er åbnet, og den er helt uden tobak og nikotin12.6.2025 18:44:54 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag morgen blev snoren klippet til Lidls nye butik på Frederiksværksgade i Hillerød. Dermed har byen fået sin første tobaks- og nikotinfrie dagligvarebutik, og kunderne strømmede til fra morgenstunden for at besøge den nye butik.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum