Lidl Danmark

Lidl Innovate løfter danske fødevare-startups

Del

I fredags præsenterede ni danske startups deres produkter for Lidls indkøbere. Målet var at komme på hylderne i dagligvarekædens butikker i ind- og udland. Fem af virksomhederne nåede i mål og er nu gået videre til næste fase i forløbet, hvor det handler om at gøre deres produkter klar til at komme på hylderne i Lidl!

Lidl Danmarks hovedkontor i Aarhus lagde lokaler til første finale i dagligvarekæden og Food & Bio Clusters nye store innovations- og udviklingskoncept ‘Lidl Innovate’, der har som mål at finde de næste danske produkter til Lidls butikker i ind- og udland. Ni startups var udvalgt til eventet, hvor fem gik videre til forhandlinger med Lidls indkøbsafdeling.
Lidl Danmarks hovedkontor i Aarhus lagde lokaler til første finale i dagligvarekæden og Food & Bio Clusters nye store innovations- og udviklingskoncept ‘Lidl Innovate’, der har som mål at finde de næste danske produkter til Lidls butikker i ind- og udland. Ni startups var udvalgt til eventet, hvor fem gik videre til forhandlinger med Lidls indkøbsafdeling.

Fredag den 1. marts lagde Lidl Danmarks hovedkontor i Aarhus lokaler til første finale i dagligvarekæden og Food & Bio Clusters nye store innovations- og udviklingskoncept ‘Lidl Innovate’, der har som mål at finde de næste danske produkter til Lidls butikker i ind- og udland.

Ni startups var repræsenteret på dagen. Med sig havde de smagsprøver, som Lidls ansatte på hovedkvarteret kunne smage og efterfølgende stemme på. I løbet af dagen pitchede hver deltager for Lidls indkøbere, som til sidst udvalgte fem virksomheder, der nu skal til at forhandle med kæden om at komme på hylderne i Lidls over 150 butikker i Danmark.

De ni startups var udvalgt blandt i alt 39 ansøgere, og at fem slap igennem nåleøjet, vækker stor glæde hos Lidl Danmarks CEO, Jens Stratmann:

“Fem ud af ni gik videre - hvilket er rigtig fint og tyder på tårnhøj kvalitet blandt de ni startups.
Fem startups, der forhåbentlig på sigt kan blive en del af Lidl Danmarks eksportsucces og komme til at eksportere til andre Lidl-lande,” siger Jens Stratmann.

Viceindkøbsdirektør, Khalil Jehya Taleb stemmer i:

“I Lidl ønsker vi at være med til støtte den danske fødevareproduktion og de mange utroligt dygtige og innovative danske virksomheder, vi har i landet. Fredag var en af de mest inspirerende dage i min tid i Lidl, og det var en sand fornøjelse at møde så dedikerede mennesker, der bare brænder for deres produkter,” siger han, og tilføjer:

“Nu er vi parate til næste skridt for virksomhederne, som vi håber at kunne præsentere i butikkerne. Jeg ser store muligheder i Lidl Innovate, og det er helt sikkert ikke sidste gang, vi afholder et arrangement som det hér.”

Recycled øl og sparkling cider fra regenerativt landbrug

For at kunne deltage i Lidl Innovate skulle ansøgerne kunne præsentere et stærkt og nyskabende produkt med en produktion og et setup bag sig, der gør det muligt hurtigt at få varerne på hylderne i Lidl-butikkerne. Og så skulle de også gerne have både en god historie samt et lavt miljøaftryk. Det gjaldt for alle ni af dagens deltagere, og i særdeleshed for de fem udvalgte:

  • BRØL, der brygger øl fra overskudsbrød
  • Vebu Foods, som producerer plantebaserede køderstatninger til køledisken
  • Brannatura, der leverer hvedebaseret opblandingspulver med højt proteinindhold
  • Chogo ApS, som har udviklet kostsupplerende snacks med høj energi- og proteintæthed
  • Green Passion ApS, der tapper og destillerer most og cider fra regenerative og bæredygtige danske landbrug.

“Dagens produkter og pitches overgik vores vildeste forventninger. Alle ni deltagere er vindere, uanset om de er gået videre eller ej, for de har præsenteret fantastiske idéer, løsninger og produkter,” siger Khalil Jehya Taleb, som tilføjer, at de fire virksomheder, der ikke gik videre, får opfølgende samtaler med indkøberne og en forretningsudvikler hos Food & Bio Cluster Danmark.

Forløbet er blevet til i et samarbejde mellem Lidl Danmark og Food & Bio Cluster Denmark og er co-funded af European Commission og Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.

null

Nøgleord

Kontakter

Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark

Lidl Danmark er ny hovedpartner på Madens Folkemøde22.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

Når Madens Folkemøde slår dørene op 31. maj - 1. juni 2024, er det med en ny hovedpartner ved bordet. Lidl Danmark og Madens Folkemøde har indgået et partnerskab, som blandt andet betyder, at der i 2024 er særligt fokus på relationen mellem sundhed og mad, at Lidl Danmark bakker op om Ungdommens Madmøde, og at Madens Folkemøde får besøg af Lidl Danmarks danske producenter fra En Bid af Danmark.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye