Estate

Vi bor til leje i København og ejer vores bolig i resten af landet

Om vi bor til leje eller i egen ejerbolig, er i høj grad et spørgsmål om geografi, viser tal fra Danmarks Statistik. København skiller sig ud som lejernes by.

Hvis du bor i København, er der størst sandsynlighed for, at du bor til leje, mens du i resten af landet sandsynligvis vil bo i en bolig, som du selv ejer. Opdelt i regioner, viser en opgørelse fra Danmarks Statistik, som ejendomsmæglerkæden Estate har analyseret, at et flertal i region Hovedstaden bor til leje, mens landets øvrige fire regioner har den omvendte fordeling med flest personer, der bor i ejerbolig.

I Hovedstaden bor 838.165 personer i ejerbolig, mens 1.021.608 personer bor til leje. I Region Sjælland er forholdet 750.218 personer i ejerbolig og 471.832 personer i lejebolig, mens region Midtjylland har fordelingen 817.883 personer i ejerbolig og 522.807 personer i lejebolig. Og endelig bor 367.755 personer i ejerbolig og 218.932 personer i lejebolig i region Nordjylland.

Ifølge Estate er det især det selvejede parcelhus, der dominerer boligmassen i provinsen, mens hovedstaden består af mange etageboliger, som enten er almene boliger eller udlejes af boligselskaber og pensionskasser.

- København er en attraktiv by at være udlejer i, da det er landets mest folkerige by, som samtidig oplever en jævn befolkningstilvækst. Samtidig skiller boligpriserne sig ud fra resten af landet, hvilket gør, at udlejning for mange er den eneste mulighed, siger Thomas Hovgaard.

Ifølge tidligere undersøgelser er der et udtalt ønske i befolkningen om at bo i en bolig, som man selv ejer, men den kabale er sværere at få til at gå op i landets hovedstad.

- Mange flytter til hovedstaden i kortere perioder, enten for at studere eller arbejde, og her det navnlig for unge mennesker oftest en umulighed at købe en bolig. Og med den prisudvikling, som København historisk har oplevet, forventer vi ikke, at forholdet mellem lejere og ejere kommer til at ændre sig synderligt i fremtiden, siger Thomas Hovgaard.

Sammenligner man boligpriserne på tværs af landets regioner, fremkommer der nogle betydelige forskellige, som er med til at forklare fordelingen af ejere og lejere over hele landet.

- I Hovedstaden kan man for en million kroner for eksempel erhverve sig enten 20 kvadratmeter ejerlejlighed eller 30 kvadratmeter villa, mens man i region Syddanmark kan få hhv. 90 og 51 kvadratmeter.  De tal gør i sig selv, at provinsen er langt mere tilgængelig end hovedstaden, hvis man har ambitioner om at bo i egen ejerbolig, siger Thomas Hovgaard.

Om Estate

Estate er en landsdækkende ejendomsmæglerkæde med 90 forretninger fordelt over hele Danmark. Kædens ejendomsmæglere har alle stort lokalkendskab og mange års erfaring med at hjælpe danskere med køb og salg af bolig.

Estate er ejet af Nykredit Mægler, som er en del af Nykredit.

Følg pressemeddelelser fra Estate

Flere pressemeddelelser fra Estate