Egmont

Egmont havde fremgang i 2023

Mediekoncernen Egmont havde i 2023 vækst i omsætning og leverede et lidt bedre driftsresultat end året før trods betydelige meromkostninger og valutakursfald.

I 2023 nåede Egmont en omsætning på 17.709 mio. kroner, et resultat før renter og afskrivninger (EBITDA) på 2.116 mio. kroner og et driftsresultat (EBIT) på 627 mio. kroner. Dermed realiserede Egmont en omsætningsvækst på 539 mio. kroner svarende til 3 procent, mens omsætningsvæksten i lokal valuta udgjorde 12 procent. Det er tredje år i træk, omsætningen går frem. Egmonts driftsresultat (EBIT) voksede med 4 procent.

Året var præget af betydelig omkostningsinflation, global afmatning i computerspil-, film- og serieproduktion, et faldende reklamemarked samt en stor ekstraomkostning fra indførelsen af moms på tv-nyheder i Norge. Egmont blev også negativt påvirket af valutakursfald på norske og svenske kroner.

Trods disse markedsudfordringer havde Egmont et godt udgivelsesår inden for film, tv, computerspil, magasiner og bøger. TV 2 i Norges streamingservice nåede et rekordhøjt antal kunder, licenser i undervisningsforlagene voksede til det højeste niveau nogensinde, digitale agencies leverede et stærkt resultat, og computerspilselskaberne havde mere end 3,5 mio. brugere om måneden på deres egne spil, mens e-commerce forbedrede indtjeningen i et svært marked.

”Egmont øger omsætningen med 539 mio. kroner og når et driftsresultat lidt over 2022-niveauet trods generel markedsafmatning, markante meromkostninger og nyindført moms på vores tv-nyheder. Det er jeg alt andet lige tilfreds med. Vi går også frem på digitale abonnementsplatforme som for eksempel TV 2 Play, skoleundervisningslicenser og bogstreaming, samtidig med at vi har haft mange stærke medieproduktioner – takket være dygtige og dedikerede medarbejdere,” siger Egmonts koncernchef Steffen Kragh.

Egmont fortsatte den grønne omstilling. I 2023 åbnede et solcelleanlæg i Nordjylland med Egmont som co-investor, og i 2024 åbner et solcelleanlæg i Sverige, hvor Egmont er eneinvestor. Tilsammen vil solcelleanlæggene dække cirka to tredjedele af Egmonts elforbrug med vedvarende energi, mens resten erhverves med grøn strøm-certifikater.

Egmont er en erhvervsdrivende fond med et dobbelt formål, hvor overskuddet dels investeres i medieforretningen og dels støtter børn og unge i svære livsvilkår. I 2023 anvendte Egmont mere end 100 mio. kroner til almennyttige aktiviteter. I løbet af året oprettede Egmont bl.a. signaturprojektet SygtStærk, som hjælper alvorligt syge unge med at gennemføre en ungdomsuddannelse og leve et godt ungdomsliv.

Hovedtal i mio. DKK

Omsætning

Resultat før renter, skatter og afskrivninger (EBITDA)

Driftsresultat (EBIT)

TV 2

Omsætning: 4.744 (4.869) mio. kroner. Driftsresultat efter resultat af associerede virksomheder *: 121 (58) mio. kroner.

• TV 2 er Norges kommercielle public service-mediehus, som sender nyheder, sport og underholdning via otte tv-kanaler, Norges største streamingservice TV 2 Play og nyhedssitet TV2.no. TV 2 indgik i 2023 en ny public service-aftale med den norske stat gældende frem til 2028.
  • I lokal valuta steg omsætningen med 10 procent. Resultatet blev fordoblet, men var dog stadig under gennemsnittet for tidligere år. Særligt den norske regerings beslutning om at lægge moms på tv-nyheder har været en udfordring for TV 2, som måtte gennemføre en større restrukturering.
  • TV 2 havde journalistisk og programmæssig succes i 2023, bl.a. med fjerde sæson af Kompagni Lauritzen. Den samlede andel af det kommercielle marked gik frem til 54,4 procent, og den totale markedsandel gik frem til 27,8 procent.
  • 1,8 mio. husstande har nu adgang til TV 2 Play, der er inkluderet i alle basis-tv-pakker.
  • TV2.no fortsatte dets vækst i 2023 og styrkede annoncesalget.

Nordisk Film

Omsætning: 5.428 (4.271) mio. kroner. Driftsresultat efter resultat af associerede virksomheder *: 274 (378) mio. kroner.

• Nordisk Film skaber underholdning og oplevelser fokuseret på storytelling på tværs af platforme.
  • Omsætningen var den højeste nogensinde, og alle forretningsområder leverede vækst. Resultatet var påvirket af afskrivninger af projekter i computerspilselskaber, men også af omkostninger til tilpasninger i film- og computerspilområderne.
  • Nordisk Film havde et flot filmår med bl.a. Bastarden (produceret af Zentropa) og Meter i sekundet i Danmark og Narvik i Norge. I Danmark stod Nordisk Films egenproducerede film for over halvdelen af det samlede billetsalg for danske film.
  • Nordisk Films 46 biografer i Danmark, Norge og Sverige leverede solid performance, hvor bl.a. Oppenheimer og Barbie spillede for fulde sale i juli. Filmudbud og billetsalg var fortsat lavere end før Covid-19.
  • Nordisk Games’ seks computerspilselskaber havde samlet omsætningsvækst i 2023, hvor omsætningen fra Supermassive Games blev fuldt konsolideret (efter opkøb til 100 procent ejerandel i 2022). Den globale afmatning i computerspilproduktion påvirkede dog profitabiliteten.
  • Nordisk Interactive står bag PlayStation i Norden og Baltikum og havde stor efterspørgsel på PlayStation 5.

Story House Egmont

Omsætning: 5.935 (6.357) mio. kroner. Driftsresultat efter resultat af associerede virksomheder *: 172 (228) mio. kroner.

• Story House Egmont har forretninger inden for tre områder: Media, E-commerce og Agencies.
  • I lokal valuta var omsætningen på niveau med 2022 qua stærke markedspositioner, mens resultatet var påvirket af bl.a. inflation, stigende omkostninger og lavere forbrugertillid.
  • Story House Egmont har magasiner og digitale medier i Norden, Europa og enkelte internationale markeder. Media havde samlet en solid performance, hvor særligt Kids-kategorien leverede stærke resultater, mens Consumer-kategorien oplevede lavere salg. Omkostningsreduktioner blev gennemført, særligt i Norge, for at mitigere strukturelle fald i markedet.
  • Story House Egmonts seks agencies fortsatte den positive vækst fra tidligere år og leverede solide resultater.
  • Story House Egmonts ni hel- og delejede e-commerce-selskaber havde pandemi-medvind i 2020 og 2021, men oplevede en opbremsning i 2022. I 2023 var trenden igen mere positiv for hovedparten af porteføljeselskaberne, og samlet blev indtjeningen forbedret.

Egmont Books

Omsætning: 1.615 (1.670) mio. kroner. Driftsresultat efter resultat af associerede virksomheder *: 116 (93) mio. kroner.

• Egmont Books består af det norske forlagshus Cappelen Damm og det danske forlagshus Lindhardt og Ringhof. I lokal valuta steg omsætningen med 4 procent, og resultatet blev øget. Begge forlagshuse stod bag en række markante og prisvindende bogudgivelser.
  • Cappelen Damm udgav i 2023 mere end 3.000 nye titler og stod bag næsten 40 procent af alle bøger i Norge. Der var et mindre omsætningsfald særligt relateret til undervisningsforretningen, mens resultatet var påvirket af fortsat stigende omkostninger til papir og tryk.
  • Lindhardt og Ringhof havde et øget bogsalg på tværs af markeder og formater, leverede rekordomsætning og fremgang i driftsresultatet. Undervisningsforlaget Clio (opkøbt i 2022) blev konsolideret 100 procent. Det digitale forlag Saga Egmont fik 13.000 nye digitale bogrettigheder og har nu over 130.000 digitale bogrettigheder.

Egmonts fondsstøtte

• Mediekoncernen Egmont er en erhvervsdrivende fond. En del af overskuddet går til at støtte børn og unge i svære livsvilkår samt filmtalenter (igennem Nordisk Film Fonden), mens det øvrige overskud geninvesteres i at udvikle medieforretningerne.
  • I 2023 udgjorde Egmonts almennyttige aktiviteter 111 mio. kroner i Danmark, Norge og Sverige, hvoraf Nordisk Film Fonden anvendte 8 mio. kroner. Siden 1920 har Egmont uddelt ca. 3,9 mia. kroner omregnet til nutidsværdi. Ambitionen er, at alle børn og unge skal kunne gennemføre en ungdomsuddannelse og skabe et godt liv.
  • Egmont lancerede i 2023 et nyt signaturprogram, SygtStærk, som hjælper alvorligt syge unge med at gennemføre en ungdomsuddannelse og leve et godt ungdomsliv på trods af deres sygdom.
  • Egmont Rapporten 2023 satte fokus på, at en ud af syv elever i folkeskolen er i matematikvanskeligheder, hvilket har konsekvenser i deres videre liv og uddannelse.
  • Egmont uddelte også akuthjælp til økonomisk udsatte børn, unge og familier gennem en række udvalgte partnerskabsorganisationer i Danmark, Norge og Sverige.
  • I 2023 sendte Nordisk Film Fonden 67 filmtalenter ud i verden gennem dets rejselegater og støttede større initiativer bl.a. med fokus på brugen af ny teknologi i filmfortællingen.

* Opgjort som EBIT plus resultat af associerede virksomheder og operationelle finansposter.

Steffen Kragh, koncernchef, Egmont
Klaus Rudbæk
Egmont-collage 2023
Egmont
Egmont-uret
Martin Bubandt

Om Egmont

Egmont er en ledende nordisk mediekoncern. Vores motto er ‘We bring stories to life’. Det gør vi hver eneste dag gennem TV, film, bøger, magasiner, games, biografer, uddannelse, e-commerce og agencies på tværs af vores mere end 50 virksomheder og brands. Egmont står blandt andet bag Nordisk Film, Story House Egmont, TV 2 Norge, Lindhardt & Ringhof og Cappelen Damm. Som erhvervsdrivende fond bruger Egmont hvert år omkring 100 millioner kroner på at støtte de børn og unge, der har det sværest til at få en uddannelse og skabe et godt liv.