Virksomhedskonsulenternes komplekse arbejdsfelt fortjener opmærksomhed

I en tid, hvor virksomhedskonsulenters arbejdsfelt spænder over at afkode virksomheders behov, spotte kompetencer hos ledige og kende til nationale dagsordner i erhvervslivet, er det vigtigt, at jobcentret løbende prioriterer konsulenternes kompetenceudvikling. Det vurderer seniorkonsulent i videnshuset Cabi.

Annette Juul Jensen, seniorkonsulent i Cabi

”Man kan sige, at virksomhedskonsulenternes kompetencer er afgørende for jobcentrets succes i dag,” vurderer Annette Juul Jensen, seniorkonsulent i Cabi.

”Det siger jeg, fordi det er den kontakt, der bliver skabt ude i virksomhederne, der er med til at skabe de jobåbninger, som de udsatte ledige har brug for, for at få fodfæste på arbejdsmarkedet,” tilføjer hun.

Til daglig er Annette Juul Jensen i kontakt med mange af landets jobcentre, hvor hun blandt andet underviser virksomhedskonsulenter. Derfor kender hun spændvidden i kravene til konsulenternes kompetencer og det løbende behov for opkvalificering, som jobbet fordrer.

”Aktuelt skal en virksomhedskonsulent have blik for, at den aktuelle ESG-dagsorden afføder nye opgaver hos virksomhederne. Her er muligheder for at åbne direktører og produktionslederes øjne for, at flere af de opgaver kan løses af ledige, der trives med et konkret og afgrænset arbejdsfelt. Det kunne være affaldssortering eller en indsats for mindre madspild ved frokostordningen,” siger Annette Juul Jensen.

”Derudover har en god virksomhedskonsulent blik for den lediges ressourcer og hvilke opgaver, ressourcerne kan omsættes til på en arbejdsplads. For at have det blik, kræver det et stærkt samarbejde med den ledige såvel som den sagsbehandler, der ofte også arbejder med den ledige om konkrete jobmål. Der skal altså også stærke tværfaglige kompetencer til.”

Det er blot et par af de kompetencer, som en virksomhedskonsulent anno 2024 bør mestre. Derfor er der brug for løbende opkvalificering, der flugter virksomhedernes virkelighed, fordi der hele tiden kommer nye krav og rammer til, vurderer seniorkonsulenten fra Cabi.

Jagten på de lønnede timer stiller krav til konsulenten
Ifølge Annette Juul Jensen har kommunernes skærpede fokus på, at lønnede timer er målet med enhver praktik, særligt betydning for virksomhedskonsulenternes arbejde. De skal ofte stå i spidsen for en kulturændring i samarbejdet mellem virksomhederne og jobcentret. Konsulenten skal løbende finde konkrete løsninger til, hvordan den ledige kan modtage løn for enkelte opgaver, og samtidig stadig bidrage på praktikvilkår på andre opgaveområder. Det tager tid for virksomhederne at vænne sig til, at det ikke kun handler om ansættelser i klassisk forstand eller praktikpladser.

Annette Juul Jensen fremhæver, at virksomhedskonsulenten må helt tæt på produktionsgangene og forretningsgrundlaget i den enkelte virksomhed for at være en samarbejdspartner, der viser vejen til, hvordan ledige fra kanten kan være en del af løsningen på arbejdskraftmangel.

”Alle virksomhedskonsulenter har siddet overfor en indehaver, der siger, at virksomheden ikke har opgaver til en ledig. For bare få år siden ville en virksomhedskonsulent ofte acceptere udmeldingen og køre videre til næste virksomhed. I dag bør konsulenten have dialogredskaberne og branchekendskabet til at blive siddende og bistå lederen i virksomheden med at nedbryde nogle af de belastede medarbejderes stillinger til opgaver. I den proces viser der sig ofte nogle småopgaver, der egner sig til, at en ledig fra kanten af arbejdsmarkedet kan komme ind og bidrage i nogle få timer,” forklarer Annette Juul Jensen.

”Det med at tage udgangspunkt i virksomhedens behov og derefter matche med den rette ledige, oplever jeg, at mange virksomhedskonsulenter stadig er i gang med at omstille sig til. Det er en proces, fordi vi ofte har haft fokus på at finde virksomheder, der matcher den lediges behov,” tilføjer hun.

Samarbejdspartner for den ledige hele vejen
Selv om virksomhedernes behov skal fylde meget beskæftigelsesindsatsen i dag, er det tætte samarbejde med den enkelte ledige en lige så vigtig del af virksomhedskonsulentens kerneopgave, påpeger Annette Juul Jensen:

”Virksomhedskonsulenten har en vigtig opgave i ikke bare at kende den lediges kompetencer her og nu. Som en god samarbejdspartner for den ledige handler det om at kortlægge, hvor der findes en udviklingssti for ham eller hende, og så gå med på sidelinjen – finde praktikpladsen, der er perspektiv i, tage dialogen med virksomheden, når den ledige løser et stykke arbejde, der berettiger til lønnede timer, som senere måske skal blive til flere lønnede timer eller måske en læreplads.”

Ifølge Annette Juul Jensen er det netop det, at virksomhedskonsulenten er en samarbejdspartner for både virksomhed og den ledige, der gør opgavesammensætningen kompleks.

”Det er mange faglige krav, der er samlet i én stilling. Det er glædeligt, at rigtig mange konsulenter er gode til at matche virksomheder og ledige. Samtidig håber jeg også, at lederne på landets jobcentre er opmærksomme på, at virksomhedskonsulenter bør være opdateret med viden om alt fra handicapkompenserende ordninger til ESG og grøn omstilling, fordi de vidensområder har en direkte betydning for, hvor godt konsulenten løser sin komplekse kerneopgave,” pointerer Annette Juul Jensen.