Ukrainske flygtninge markerede 2-årsdag i DI

Flygtninge og krigsveteraner fra det krigshærgede Ukraine markerede i dag 2-årsdagen for den russiske invasion i Ukraine hos organisationen Bevar Ukraine, der holder til i lokaler hos Dansk Industri. Statsminister Mette Frederiksen holdt tale og havde samtaler med de ukrainske flygtninge, ligesom DI’s adm. direktør Lars Sandahl Sørensen talte med de mange flygtninge.

Statsminister Mette Frederiksen(th.) og adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, Dansk Industri, mødtes med ukrainske flygtninge lørdag ved markeringen af 2-årsdagen for den russiske invasion i Ukraine.

- Jeg blev berørt af at høre de ukrainske flygtninges historie. Den russiske aggression overfor Ukraine for to år siden er jo først og fremmest en katastrofe for befolkningen i Ukraine – nogen af dem ser vi her i dag, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI.

- Derfor er det rigtigt og desværre også nødvendigt, at der har været så stor opbakning fra dansk side til at hjælpe Ukraine, siger DI-direktøren.

Bevar Ukraine er en uafhængig dansk humanitær non-profit organisation, som har til formål at yde humanitær hjælp i Ukraine og at støtte flygtninge. DI har stillet lokaler til rådighed for organisationen i Industriens Hus i København. Erhvervsorganisation indgår også på en lang række andre områder i arbejdet med at støtte Ukraine bl.a. gennem donationer og formidling af hjælp fra medlemsvirksomhederne,

- Vi skal stå fast i vores støtte. Danmark, danskerne og danske virksomheder har allerede vist forbilledlig opbakning. Med penge, militær isenkram, generatorer, fødevarer, medicin, donationer og en masse andet. Helt ærligt - det bliver jeg både imponeret og stolt af, siger Lars Sandahl.

I besøget hos Bevar Ukraine deltog udover statsministeren og DI-direktøren også Socialdemokratiets spidskandidat til kommende valg til Europa-Parlamentet, Christel Schaldemose, der også er medlem af parlamentet i dag.

- I dag er det to år siden, krigen brød ud. Danmark har bundet sig til masten, så Ukraine kan regne med dansk støtte i mange år fremover. Lige så sørgmodige, vi kan være over situationen, lige så stolte kan vi også være, siger Lars Sandahl Sørensen.

I dag er hele 11.000 ukrainske flygtninge beskæftiget i Danmark, hovedparten af dem i private virksomheder og vi har i DI bistået efter bedste evne sammen med vores virksomheder i et tæt samarbejde med kommunerne - læs mere ukrainske flygtninge i arbejde på link herunder.

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

Statsminister Mette Frederiksen(th.) og adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, Dansk Industri, mødtes med ukrainske flygtninge ved markering af 2-årsdagen for den russiske invasion i Ukraine.
Download
Statsminister Mette Frederiksen, nr. 2 fra højre, besøgte Bevar Ukraine i Industriens Hus i dag. Yderst til venstre DI's adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, generalsekretær for Bevar Ukraine, Andrii Kuzmyn, og yderst til højre medlem af Europa-Parlamentet, Christel Schaldemose(S).
Download

DI: Hvordan tackler danske SMV’ere en uforudsigelig verden?10.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Rekordmange virksomhedsledere, nærmere betegnet mere end 600, mødes til Dansk Industris årlige SMV Dag for at drøfte tidens store udfordringer med historisk stor usikkerhed, men også med mange gode muligheder. På scenen er bl.a. andre vicestatsminister Troels Lund Poulsen, der deltager i et fælles interview med DI’s adm. direktør Lars Sandahl Sørensen – med chefredaktør Mette Østergaard, Berlingske, som interviewer.

To nye stærke navne i DI Østjyllands bestyrelse3.4.2024 15:13:45 CEST | Pressemeddelelse

På DI Østjyllands generalforsamling onsdag den 3. april 2024 kom der to nye profiler med i bestyrelsen, nemlig Maja Oxholm Rasmussen, CEO og ejerleder Hammel Plast A/S og Thomas Krogh Skou, HR-direktør Stark. Stiftende partner Anders Strange, AART Architects blev genvalgt som formand. Adm. direktør Morten Sæderup Nielsen, AVK International A/S blev genvalgt som næstformænd. DI Østjyllands bestyrelse ser herefter således ud: Anders Strange, stiftende partner AART Architects A/S Morten S. Nielsen, adm. direktør AVK International A/S Lars Brunsø, adm. direktør Ry Sengefabrik A/S Rene Hougaard Brund, adm. direktør Scanpan A/S Jens Egdal, direktør Rambøll Danmark A/S Peter Sejer, adm. direktør Sciteq A/S Lars Sørensen, adm. direktør Vognmand Johs. Sørensen & Sønner A/S Jørgen O. M. Laursen, senior vice president Terma A/S Louise Vesterskov Sørensen, CEO & partner Sørensen Læder A/S Uffe Pedersen, senior finance director, Arla Foods amba Anna Matthiesen, partner Vertica A/S Michael Stubbe, v