Ungt taxiselskab kun med elbiler bliver Danmarks tredjestørste

Mobilitetsselskabet Viggo har nu 307 elbiler på gaden, og indtager dermed positionen som Danmarks tredjestørste taxiselskab - kun overgået af brancheveteranerne fra Dantaxi og Taxa 4x35.

Fire sorte Viggo-biler af mærket Tesla på række i solskin ved taxiholdepladsen på Oceankaj i København
Viggos 100% eldrevne flåde er nu vokset til 307 elbiler, og dermed er det unge selskab nu det tredjestørste i branchen i Danmark. Foto: Viggo

2024 er startet godt hos det unge eltaxiselskab Viggo. Virksomheden, som blev grundlagt i 2019, opererer i København og Aarhus, og har for nyligt rundet elbil nummer 300 på gaden. I dag opererer de 307 elbiler. Det betyder, at man har overhalet bysbørnene fra Taxi 4x27 i flådestørrelse og således kan kalde sig landets tredjestørste taxiselskab.

At Viggo skulle blive tredjestørst lå dog ikke i kortene, da man lancerede tilbage i 2019. I hvert fald ikke, hvis man spurgte folk i taxibranchen, som udtrykte skepsis omkring satsningen på elbiler.

“Vores branchefæller så os som nogle fantaster. Der blev trukket på skuldrene og grinet af os, fordi ingen troede på, at man kunne drive en forretning kun med elbiler.” fortæller Viggos CEO og Co-founder, Kenneth Herschel.

Men i takt med at virksomheden og flåden er vokset i størrelse hvert år, er skepsissen også forduftet.

Vi er utroligt stolte af det, vi har opnået indtil videre - og jeg oplever også, at vi har været med til at rykke udviklingen, og at vores kollegaer i branchen nu anerkender, at vi har været forud for vores tid,” siger Viggo-chefen med henvisning til, at landets to største taxiselskaber, Taxa 4x35 og Dantaxi, bebuder, at de vil være 100% eldrevne i 2025.

Stor vækst i 2023

At Viggo nu indtager tredjepladsen i størrelse er et resultat af et 2023 med betydelig vækst. Viggo afsluttede 2022 med 190 biler i den elektriske flåde, og således har man i løbet af det netop afsluttede år formået at tilføje hele 110 biler til flåden og dermed vokse med 58%.

Forklaringen på de flotte væksttal er ifølge Viggo resultatet af større efterspørgsel.

“Vi oplever, at kunderne, udover at efterspørge god service, ønsker at køre i elbiler - og som tingene er nu, er vi de eneste, der kan garantere dette. Derfor er der flere og flere, der vælger os til. Det ved vognmændene godt, og derfor er det blevet nemmere for os at tiltrække dem, fortæller Lauge Brænder, landedirektør i Viggo og leder af den daglige drift.

Det er ikke kun i antallet af Viggo-biler, at virksomheden har oplevet stor fremgang. I 2023 har hele 129.000 brugere fundet vej til Viggo-app'en, hvilket er en stigning på 80%. Det betyder, at virksomheden også nu har rundet de 300.000 brugere. Derudover opererer de nu også i alt fem lynladestationer fordelt i København og Aarhus.

2023 har på alle parametre været et rekordår for os, og vi er selvsagt meget tilfredse med, at vi er vokset så markant på både udbuds- og efterspørgselssiden,” slutter Lauge Brænder.