Se listen: Her er de mest populære erhvervsskoler ifølge virksomhederne

Næsten 8.000 virksomheder har givet karakter til de erhvervsskoler, de samarbejder med. Se hvilke erhvervsskoler, der er populære i hver landsdel og på de enkelte uddannelser.

Der er store forskelle på den karakter landets erhvervsskoler får af virksomhederne. Det viser en ny analyse fra SMVdanmark på baggrund af svar fra mere end 7.700 virksomheder.

Eksempelvis får den højst bedømte skole med elektriker-uddannelsen 8,5 på en skala fra 1 til 10, mens den lavest bedømte må nøjes med en score på 6,4.

De samlede tal viser, at skolerne typisk får lavest karakter for samarbejdet om elevernes udvikling og sammenhængen mellem skoleforløb og praktik. Der er klar tendens til, at mindre virksomheder vurderer samarbejdet med erhvervsskolerne dårligere end større virksomheder.

Ifølge SMVdanmark viser analysen, at det godt kan betale sig for både virksomheder og elever at se sig for.

”I udgangspunktet burde man få en uddannelse af samme kvalitet uanset hvor i landet man tager den, men tallene viser, at der er overraskende stor forskel på, hvor tilfredse virksomhederne er med de enkelte skoler. Selvom tallene ikke viser direkte, hvor dygtige elever, der kommer ud på den anden side, så vil en meget lav score alligevel være et tegn på, at der er noget, der ikke fungerer på den pågældende uddannelse” siger uddannelsesansvarlig i SMVdanmark Kasper Munk Rasmussen.

SMVdanmark opfordrer til, at virksomheder holder øje med, hvilket skoler, der igen og igen får lave bedømmelser og eventuelt sender deres lærlinge til andre skoler.

”Hvis der er noget, der ikke fungerer lokalt, så opfordrer vi til, at man tager det op med den enkelte skole, men det er også vigtigt, at man som virksomhed er klar til at stemme med fødderne og sende sine lærlinge til andre skoler. Vi har desværre oplevet, at det kan være dét, der skal til for, at skolerne for alvor retter ind” siger Kasper Munk Rasmussen. Han håber også, at landets erhvervsskoler vil nærstudere tallene.

”Det er ikke nok, at man som skole ser på sine egne tal. Man kan typisk lære rigtig meget af at studere de skoler, der får topkarakter. Her håber jeg, at de øvrige skoler vil kopiere de ting, der virker andre steder i landet” siger Kasper Munk Rasmussen.

Læs hele analysen her.

Læs mere om de skoler i hver landsdel, der har fået den højeste bedømmelse nedenfor:

Her er de bedste skoler i hver landsdel:

Hver landsdel rummer skoler, der er bedst inden for nogle af landets ca. 100 erhvervsuddannelser.

Således skal man til Nordjylland for at finde de uddannelser til hhv. data og kommunikation, der er mest populære blandt landets erhvervsliv, mens Midt- og Vestjylland rummer landets bedst bedømte mekanikeruddannelse i skarp konkurrence mellem 22 skoler, der udbyder uddannelsen.

I det østjyske er Tradium i Randers den skole i landet, hvor kontoruddannelsen får den bedste bedømmelse.  Fyn rummer de bedst bedømte uddannelser inden for anlægsgartner og bager.

Øst for Storebælt får elektrikeruddannelsen på CELF i Nykøbing Falster igen i år landets bedste bedømmelse på dén uddannelse, mens man skal til København for at finde den bedst bedømte uddannelse til automatik og proces hos TEC Technical Education Copenhagen.

SMVdanmark er paraplyorganisation for brancheorganisationer, lokale tværfaglige håndværker- og industriforeninger og over 1.000 direkte  medlemsvirksomheder. SMVdanmark repræsenterer omkring 18.000 små og mellemstore virksomheder og er den eneste hovederhvervsorganisation, der udelukkende arbejder for SMV’ernes interesser – både nationalt, lokalt og på EU-plan. Læs mere på SMVdanmark.dk.

Asbjørn Lindsø er ny kommunikations- og pressechef i SMVdanmark22.3.2024 14:24:57 CET | Pressemeddelelse

1. april tiltræder Asbjørn Lindsø som ny kommunikations- og pressechef i SMVdanmark. Asbjørn Lindsø kommer med erfaring fra tidligere job som bl.a. pressechef for Radikale Venstre på Christiansborg, kommunikationschef i brancheorganisation Plastindustrien og senest som sektionsleder for kampagne og presse hos Sundhedsstyrelsen. - I Asbjørn Lindsø får vi en profil, som både har arbejdet med presse, kommunikation og politisk interessevaretagelse på højt niveau flere steder, og som kender politik indefra fra sin tid på Christiansborg. Han har tilmed stor forståelse til SMV-segmentet og for arbejdet i erhvervsorganisationer fra sin tid i Plastindustrien, så vi synes matchet her er helt perfekt, siger Jakob Brandt, der er administrerende direktør for SMVdanmark. Asbjørn Lindsø siger om skiftet: - De små og mellemstore virksomheder udgør rygraden i dansk erhvervsliv. Jeg har enorm respekt for den virkelyst og innovation, som findes her. Derfor ligger der for mig også en virkelig vigtig opgav