Kan forårsage alvorlige ulykker: Disse vaner irriterer os mest i trafikken
Manglende afstand, uopmærksom kørsel og overhalinger indenom. Det er blandt de trafikvaner der irriterer danskerne mest, viser en ny undersøgelse, som Kantar Public har lavet for Gjensidige.

Mens den danske trafik den seneste tid har været hårdt påvirket af vind og vejr, så er der dagligt bilister på vejene, hvis vaner går deres medtrafikanter på nerverne.
Der viser en undersøgelse, som Kantar Public har lavet for Gjensidige.
Klart flest bilister, hele 7 ud af 10, peger på manglende afstand, som den mest irriterende vane i trafikken, mens 6ud af 10 finder uopmærksom kørsel grundet eksempelvis GPS-indstilling eller telefonsamtaler som den mest irriterende vane. Derudover peger hver anden på, at biler der bliver liggende i ydersporet er særligt frustrerende.
De mange dårlige vaner er ikke bare dårlige for flowet i trafikken, men de er også decideret farlige for både dem, der har dem, og ikke mindst for deres medtrafikanter. Sådan lyder det fra skadedirektør i Gjensidige, Lene Rasmussen.
“Flere af de her vaner giver bilisterne rigtig dårlige forudsætninger for at agere, hvis uheldet skulle være ude. Det gælder både, hvis man er uopmærksom eller, hvis man ikke holder nok afstand, for i begge tilfælde vil man ikke kunne undvige eller justere sin kørsel til forholdene. Og den seneste periode med vildt og omskifteligt vejr også har i den grad mindet os om, hvor vigtigt lige præcis det er.”
For mange blæser på reglerne
Mens afstand og uopmærksom kørsel er dårlige vaner hos den enkelte bilist, så tyder noget på, at mange har glemt helt basale færdselsregler, når de kører bil. I hvert fald peger 4 ud af 10 på, at overhalinger indenom og manglende overholdelse af reglerne ved sammenfletninger også er nogle af de vaner, der generer mest i trafikken.
Og de mange regelbrud gør trafikken uforudsigelig for bilisterne og øger risikoen for, at der opstår situationer, der kan føre til uheld.
“Der er jo en grund til, at der er lavet regler om, hvordan man eksempelvis skal køre ind i en sammenfletning, eller at man ikke må overhale indenom. Og det er derfor også vigtigt, at man kan stole på, at ens medbilister overholder de fælles regler. For på den måde kan man bedre forudse trafikken og være med til at sørge for en mere sikker trafik,” siger Lene Rasmussen.
Top fem vaner der irriterer danske bilister:
1. Bilister der ikke holder afstand
2. Bilister der er uopmærksomme under kørsel
3. Bilister der bliver liggende i ydersporet
4. Bilister der overhaler indenom
5. Bilister der ikke overholder reglerne ved sammenfletning
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget blandt 1.044 repræsentativt udvalgte danskere over 18 år af © Kantar Public for Gjensidige i november 2023.
|
Hvilke af følgende dårlige vaner hos andre bilister irriterer dig? Markér en eller flere svarmuligheder |
|
|
Bilister der bliver liggende i ydersporet |
50% |
|
Bilister der kører under den tilladte hastighed |
33% |
|
Bilister der kører over den tilladte hastighed |
23% |
|
Bilister der er uopmærksomme under kørsel, fordi de fx indstiller GPS, SMS'er eller taler i håndholdt telefon |
62% |
|
Bilister der ikke holder afstand |
68% |
|
Bilister der overhaler indenom |
45% |
|
Bilister der bremser hårdt op ved fotovogne ect. |
17% |
|
Bilister der skifter vejbane flere gange |
24% |
|
Bilister der dytter unødvendigt |
18% |
|
Bilister der ikke overholder reglerne ved sammenfletninger |
40% |
|
Andre bilister irriterer mig ikke |
4% |
|
Andet, notér |
6% |
|
Ved ikke |
2% |
Nøgleord
Kontakter
Andreas MortensenKommunikationskonsulentGjensidige
Tlf:27 52 46 44am@gjensidige.dkGjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 4.200 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 34 mia. NOK i 2022, mens forvaltningskapitalen udgjorde 135 mia. NOK.
Følg pressemeddelelser fra Gjensidige
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Gjensidige
Halvdelen af danskerne er pårørende til en syg - nyt tilbud skal gøre en forskel3.12.2025 07:32:00 CET | Pressemeddelelse
Cirka 50 procent af den danske befolkning er pårørende til en patient. Sådan konkluderer en ny rapport fra VIVE. Derfor lancerer Gjensidige et nyt tilbud, der skal støtte patienter og deres familier gennem sygdomsforløb.
Billig hjemtur kan ende galt: Hver femte unge har brugt pirattaxa2.12.2025 07:34:00 CET | Pressemeddelelse
December er højsæson for julefrokoster, og danskerne valfarter til festlige begivenheder for at skåle og ønske god jul. Men når aftenen rinder ud, tyer hver femte unge til en pirattaxa fremfor en autoriseret taxa. Det viser en ny undersøgelse.
Nordisk røgalarmsdag: Op mod hver fjerde danske hjem mangler en røgalarm30.11.2025 09:02:00 CET | Pressemeddelelse
Selvom den er nem at installere og vedligeholde, så mangler hver fjerde danske lejlighed og etageejendom en røgalarm. For huse er det hver femte. Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har lavet for Gjensidige og NRGi.
En ud af ti køber juleindkøb på afbetaling27.11.2025 07:47:00 CET | Pressemeddelelse
November og december er kendt som årets dyreste måneder, og det får en ud af ti danskere til at købe varer på afbetaling, viser en ny undersøgelse.
Seks ud af ti går glip af besparelser: Siger nej til smarte termostater25.11.2025 09:05:57 CET | Pressemeddelelse
Der kan være penge at spare på varmeregningen, hvis varmen i hjemmet justeres automatisk. Alligevel har over halvdelen af danskerne endnu ikke taget de smartphone-styrede termostater til sig, og mange finder dem direkte overflødige.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum