Kan forårsage alvorlige ulykker: Disse vaner irriterer os mest i trafikken
Manglende afstand, uopmærksom kørsel og overhalinger indenom. Det er blandt de trafikvaner der irriterer danskerne mest, viser en ny undersøgelse, som Kantar Public har lavet for Gjensidige.
Mens den danske trafik den seneste tid har været hårdt påvirket af vind og vejr, så er der dagligt bilister på vejene, hvis vaner går deres medtrafikanter på nerverne.
Der viser en undersøgelse, som Kantar Public har lavet for Gjensidige.
Klart flest bilister, hele 7 ud af 10, peger på manglende afstand, som den mest irriterende vane i trafikken, mens 6ud af 10 finder uopmærksom kørsel grundet eksempelvis GPS-indstilling eller telefonsamtaler som den mest irriterende vane. Derudover peger hver anden på, at biler der bliver liggende i ydersporet er særligt frustrerende.
De mange dårlige vaner er ikke bare dårlige for flowet i trafikken, men de er også decideret farlige for både dem, der har dem, og ikke mindst for deres medtrafikanter. Sådan lyder det fra skadedirektør i Gjensidige, Lene Rasmussen.
“Flere af de her vaner giver bilisterne rigtig dårlige forudsætninger for at agere, hvis uheldet skulle være ude. Det gælder både, hvis man er uopmærksom eller, hvis man ikke holder nok afstand, for i begge tilfælde vil man ikke kunne undvige eller justere sin kørsel til forholdene. Og den seneste periode med vildt og omskifteligt vejr også har i den grad mindet os om, hvor vigtigt lige præcis det er.”
For mange blæser på reglerne
Mens afstand og uopmærksom kørsel er dårlige vaner hos den enkelte bilist, så tyder noget på, at mange har glemt helt basale færdselsregler, når de kører bil. I hvert fald peger 4 ud af 10 på, at overhalinger indenom og manglende overholdelse af reglerne ved sammenfletninger også er nogle af de vaner, der generer mest i trafikken.
Og de mange regelbrud gør trafikken uforudsigelig for bilisterne og øger risikoen for, at der opstår situationer, der kan føre til uheld.
“Der er jo en grund til, at der er lavet regler om, hvordan man eksempelvis skal køre ind i en sammenfletning, eller at man ikke må overhale indenom. Og det er derfor også vigtigt, at man kan stole på, at ens medbilister overholder de fælles regler. For på den måde kan man bedre forudse trafikken og være med til at sørge for en mere sikker trafik,” siger Lene Rasmussen.
Top fem vaner der irriterer danske bilister:
1. Bilister der ikke holder afstand
2. Bilister der er uopmærksomme under kørsel
3. Bilister der bliver liggende i ydersporet
4. Bilister der overhaler indenom
5. Bilister der ikke overholder reglerne ved sammenfletning
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget blandt 1.044 repræsentativt udvalgte danskere over 18 år af © Kantar Public for Gjensidige i november 2023.
Hvilke af følgende dårlige vaner hos andre bilister irriterer dig? Markér en eller flere svarmuligheder |
|
Bilister der bliver liggende i ydersporet |
50% |
Bilister der kører under den tilladte hastighed |
33% |
Bilister der kører over den tilladte hastighed |
23% |
Bilister der er uopmærksomme under kørsel, fordi de fx indstiller GPS, SMS'er eller taler i håndholdt telefon |
62% |
Bilister der ikke holder afstand |
68% |
Bilister der overhaler indenom |
45% |
Bilister der bremser hårdt op ved fotovogne ect. |
17% |
Bilister der skifter vejbane flere gange |
24% |
Bilister der dytter unødvendigt |
18% |
Bilister der ikke overholder reglerne ved sammenfletninger |
40% |
Andre bilister irriterer mig ikke |
4% |
Andet, notér |
6% |
Ved ikke |
2% |
Nøgleord
Kontakter
Andreas MortensenKommunikationskonsulentGjensidige
Tlf:27 52 46 44am@gjensidige.dkGjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 4.200 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 34 mia. NOK i 2022, mens forvaltningskapitalen udgjorde 135 mia. NOK.
Følg pressemeddelelser fra Gjensidige
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Gjensidige
Trods 50 procent flere svindelsager: Så mange er shoppeklar til Black Friday21.11.2024 07:39:00 CET | Pressemeddelelse
Over halvdelen af danskerne forventer at shoppe i anledning af Black Friday, viser en ny undersøgelse. Undersøgelsen er lavet for Gjensidige og Sparekassen Kronjylland, der advarer om en 50 procents stigning i antallet af svindelsager.
Tårnhøjt antal rotteanmeldelser i landets største kommuner19.11.2024 07:43:00 CET | Pressemeddelelse
Der er travlhed for rottefængere i landets største kommuner, der alle melder om et højt antal rotteanmeldelser de seneste måneder. Det viser nye opgørelser, som Gjensidige og NRGi har fået udleveret.
Flertal af danskerne vil gøre vinterdæk lovpligtige13.11.2024 07:39:00 CET | Pressemeddelelse
I Danmark er der ingen lovkrav om at skifte til vinterdæk i vinterhalvåret, men det er et flertal af danskerne enige om burde ændres. Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har lavet for Gjensidige.
Første gang i Danmark: Gjensidige tilbyder kronikere behandling som kan ændre liv6.11.2024 07:35:00 CET | Pressemeddelelse
Som det første forsikringsselskab i Danmark tilbyder Gjensidige i samarbejde med Nordic Netcare kronikere med rygsmerter behandling med kognitiv funktionel tilgang, som studier har vist være yderst effektiv.
Nye tal: Halvdelen af danskerne ved ikke, om deres elaftale er grøn31.10.2024 07:43:00 CET | Pressemeddelelse
Mange danskere foretrækker, at deres elaftale er baseret på strøm fra vedvarende energikilder. Men alligevel er næsten hver anden elkunde i tvivl om, hvorvidt deres nuværende elaftale understøtter dette ønske.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum