Kan forårsage alvorlige ulykker: Disse vaner irriterer os mest i trafikken
Manglende afstand, uopmærksom kørsel og overhalinger indenom. Det er blandt de trafikvaner der irriterer danskerne mest, viser en ny undersøgelse, som Kantar Public har lavet for Gjensidige.

Mens den danske trafik den seneste tid har været hårdt påvirket af vind og vejr, så er der dagligt bilister på vejene, hvis vaner går deres medtrafikanter på nerverne.
Der viser en undersøgelse, som Kantar Public har lavet for Gjensidige.
Klart flest bilister, hele 7 ud af 10, peger på manglende afstand, som den mest irriterende vane i trafikken, mens 6ud af 10 finder uopmærksom kørsel grundet eksempelvis GPS-indstilling eller telefonsamtaler som den mest irriterende vane. Derudover peger hver anden på, at biler der bliver liggende i ydersporet er særligt frustrerende.
De mange dårlige vaner er ikke bare dårlige for flowet i trafikken, men de er også decideret farlige for både dem, der har dem, og ikke mindst for deres medtrafikanter. Sådan lyder det fra skadedirektør i Gjensidige, Lene Rasmussen.
“Flere af de her vaner giver bilisterne rigtig dårlige forudsætninger for at agere, hvis uheldet skulle være ude. Det gælder både, hvis man er uopmærksom eller, hvis man ikke holder nok afstand, for i begge tilfælde vil man ikke kunne undvige eller justere sin kørsel til forholdene. Og den seneste periode med vildt og omskifteligt vejr også har i den grad mindet os om, hvor vigtigt lige præcis det er.”
For mange blæser på reglerne
Mens afstand og uopmærksom kørsel er dårlige vaner hos den enkelte bilist, så tyder noget på, at mange har glemt helt basale færdselsregler, når de kører bil. I hvert fald peger 4 ud af 10 på, at overhalinger indenom og manglende overholdelse af reglerne ved sammenfletninger også er nogle af de vaner, der generer mest i trafikken.
Og de mange regelbrud gør trafikken uforudsigelig for bilisterne og øger risikoen for, at der opstår situationer, der kan føre til uheld.
“Der er jo en grund til, at der er lavet regler om, hvordan man eksempelvis skal køre ind i en sammenfletning, eller at man ikke må overhale indenom. Og det er derfor også vigtigt, at man kan stole på, at ens medbilister overholder de fælles regler. For på den måde kan man bedre forudse trafikken og være med til at sørge for en mere sikker trafik,” siger Lene Rasmussen.
Top fem vaner der irriterer danske bilister:
1. Bilister der ikke holder afstand
2. Bilister der er uopmærksomme under kørsel
3. Bilister der bliver liggende i ydersporet
4. Bilister der overhaler indenom
5. Bilister der ikke overholder reglerne ved sammenfletning
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget blandt 1.044 repræsentativt udvalgte danskere over 18 år af © Kantar Public for Gjensidige i november 2023.
Hvilke af følgende dårlige vaner hos andre bilister irriterer dig? Markér en eller flere svarmuligheder |
|
Bilister der bliver liggende i ydersporet |
50% |
Bilister der kører under den tilladte hastighed |
33% |
Bilister der kører over den tilladte hastighed |
23% |
Bilister der er uopmærksomme under kørsel, fordi de fx indstiller GPS, SMS'er eller taler i håndholdt telefon |
62% |
Bilister der ikke holder afstand |
68% |
Bilister der overhaler indenom |
45% |
Bilister der bremser hårdt op ved fotovogne ect. |
17% |
Bilister der skifter vejbane flere gange |
24% |
Bilister der dytter unødvendigt |
18% |
Bilister der ikke overholder reglerne ved sammenfletninger |
40% |
Andre bilister irriterer mig ikke |
4% |
Andet, notér |
6% |
Ved ikke |
2% |
Nøgleord
Kontakter
Andreas MortensenKommunikationskonsulentGjensidige
Tlf:27 52 46 44am@gjensidige.dkGjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 4.200 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 34 mia. NOK i 2022, mens forvaltningskapitalen udgjorde 135 mia. NOK.
Følg pressemeddelelser fra Gjensidige
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Gjensidige
Hver anden boligejer ved ikke, hvordan boligens energimærke kan forbedres28.5.2025 07:47:00 CEST | Pressemeddelelse
Mange boligejere går glip af lavere varmeregning, bedre komfort og højere boligværdi, fordi de ikke kender mulighederne for energiforbedringer i deres hjem.
Store mængder regn på vej: Sådan undgår du skader i hjemmet25.5.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Efter en lang periode med tørke, er der nu risiko for, at vi i den næste uge vil få samme mængde regn, som vi har fået i de seneste tre måneder. Derfor bør man tage sig en række forholdsregler, så man undgår at vandet skaber problemer, lyder rådet fra Lene Rasmussen, der er skadedirektør i Gjensidige.
Kraftigt regnvejr skaber utryghed i trafikken22.5.2025 07:36:00 CEST | Pressemeddelelse
Efter en lang periode med tørke, er der igen varslet nedbør over Danmark. Kraftigt regnvejr skaber dog utryghed blandt de danske bilister på vejene. Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har lavet for Gjensidige.
Hver tredje glemmer vigtigt tjek efter ophold udendørs16.5.2025 07:33:00 CEST | Pressemeddelelse
Selvom flåtsæsonen er over os, glemmer hver tredje dansker at tjekke for flåter efter ophold udendørs. Det viser en ny undersøgelse foretaget af YouGov for Gjensidige.
Nye tal: Tre lovovertrædelser fylder, når danskerne får klip i kørekortet14.5.2025 07:42:00 CEST | Pressemeddelelse
Flere end 220 gange om dagen bliver en bilist herhjemme sigtet for en forseelse i trafikken, der fører til et klip i kørekortet. Samlet set løb det op i 81.000 klip i 2024, og særligt tre overtrædelser fylder i statistikken. Det viser nye tal, som Anklagemyndigheden har udleveret til Gjensidige.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum