Amerikansk inspiration møder køligt nordisk gemyt i Anders Koppel kammerkoncerter

Med én fod solidt plantet i den klassiske europæiske musiktradition og den anden i jazz, rock og ikkevestlig musik, har Anders Koppel udviklet et personligt og nutidigt tonesprog, som kan høres på et nyt album med tre af hans mest chamerende kammerkoncerter.

Anders Koppel er kendt for sin grænseløse tilgang til musik og et CV, der omfatter alt fra psykedelisk rock til verdensmusik og avantgardistiske koncertstykker. Men hans æstetik har fundet et særligt hjem i instrumentalkoncertens verden og dens konstante udveksling af energier. Den 15. marts udkommer et nyt album med tre af Koppels mest charmerende koncerter i nye indspilninger med Randers Kammerorkester og de solister, der inspirerede komponisten.

Legende og alsidig musikalitet

Anders Koppels musikalske baggrund er usædvanlig alsidig: Han er uddannet på klaver og klarinet og deltog som ung i opførelser af sin far, komponisten Herman Koppels, værker, samtidig med at han dyrkede sin kærlighed for jazz, rock og ikkevestlig musik. I 1967 grundlagde han sammen med sin bror den psykedeliske rockgruppe The Savage Rose, som blev et af Danmarks mest populære bands.

Ét af de steder hvor Koppel forener denne mangfoldighed af musikalske udtryk er i instrumentalkoncerterne, som han foreløbig har skrevet intet mindre end 36 af. Siden årtusindeskiftet har hans værker ofte været inspireret af især amerikansk musik og konstant udmærket sig ved legesyge og spontanitet. “Jeg vil oprigtig talt gerne have min
musik til at tale så ligefremt som muligt,” fortæller han, og ser især soloinstrumentet som en måde at bygge følelsesmæssig bro mellem scenen og tilhøreren.

Amerikansk inspiration

Det nye album Chamber Concertos samler tre instrumentalkoncerter, indspillet af Randers Kammerorkester, som dirigeres af David Riddell. Andorinha ('Svalen') er skrevet til fløjtenisten Rune Most og Randers Kammerorkester til en turné i Brasilien. Musikken afslører næsten med det samme komponistens kærlighed til sydamerikansk musik gennem en smittende kombination af synkoperede rytmer og glidende melodier.

Harpo er skrevet til harpenist Tine Rehling, hvis mangeårige samarbejde med komponisten har været en af inspirationskilderne til værket. Derudover er der også en lille hilsen til Harpo Marx fra Marx Brothers og hans skælmske og poetiske udstråling. Musikalsk er der noget transatlantisk over koncertens harmoniske og rytmiske figurer, man kender fra amerikansk minimalisme.

Concertino for to guitarer og kammerensmeble er skrevet til og indspillet af Scandinavian Guitar Duo (Jesper Sivebæk og Per Pålsson). Værket kombinerer latinamerikanske rytmer med et køligt nordisk gemyt. I sidste uge udkom en single fra værket, som kan høres via linket her.

Anders Koppel foto Robin Skjoldborg 1