CO2-afgift: Dyreorganisation kræver stop for nye dyrefabrikker

Landbruget har kørt friløb alt for længe, mener dyrebeskyttelsesorgansiationen World Animal Protection.

Stop for opførelse af flere dyrefabrikker med fikserede grise i farebøjler. Det vil gavne både dyr, natur og mennesker, mener World Animal Protection. Finn Frandsen Finn Frandsen

"Det er fint med en CO-afgift til landbruget som regeringens Svarer-udvalg har foreslået.
Men landbruget har kørt friløb med frivillige ordninger alt for længe, og nu må de bidrage for alvor, og gerne væsentligt mere end udvalget foreslår", siger Esben Sloth, programchef World Animal Protection DK.

Alt efter hvilke beregninger man benytter, står landbruget samlet for mere end en tredjedel af det samlede CO2-udslip.

"De sidste mange år har resten af samfundet bidraget mere og mere til reduktion af CO2-udledningen, mens landbruget har slået sig i tøjret, og har kørt friløb.
Det duer ikke, at landbruget er den eneste sektor, der ikke har orden i eget hus og som ikke betaler for den forurening de påfører samfundet," siger Esben Sloth.

"Vi kræver et øjeblikkeligt stop for opførelse af nye dyrefabrikker, antallet af dyr skal reduceres væsentligt, og landbruget må se at komme igang for alvor med en ægte grøn omstilling," siger Esben Sloth

Tallene taler deres eget afslørende sprog, og viser, at mens resten af samfundet skruer ned, så skruer landbruget op.
Landets bønder har øget deres C02-udslip fra 15,6 megaton i 2010 til 15,8 i 2020, mens resten af samfundet i samme periode har reduceret fra 65,75 megaton til 43,83.
For to år siden stod landbruget for 36 % af det samlede C02-udslip i Danmark.

“Tallene bliver endnu mere alarmerende, hvis vi kigger frem til 2030. På det tidspunkt vil landbruget, ifølge de officielle prognoser, være ansvarlig for hele 62 % af det CO2-udslip Danmark maksimalt må have på det tidspunkt ifølge klimaloven,” siger Esben Sloth.

Også med hensyn til planen om kvælstofreduktion har landbruget ikke levet op til de frivillige aftaler. Ifølge planen skulle landbruget spare danskernes natur for 2450 ton kvælstof. I 2021 havde de kun planlagt reduktioner på 719 ton.
Med hensyn til dyrevelfærd halter landets industri-bønder også fortvivlende langt bagefter.
Den seneste opgørelse (fra 2020) viser at der kun er 6000 farende søer i løsdriftstier på dyrefabrikkerne.
Det skal ses i lyset af, at der i Danmark er op mod en million farende søer årligt, hvoraf langt de fleste bliver fikseret.

“Forholdene på Danmarks dyrefabrikker er langt fra som de skal være. Samfundskontrakten skal fornys, og denne gang skal der være bindende aftaler, og de skal som minimum overholdes.”

Landbruget har kørt friløb alt for længe. Nu må de betale for deres forurening, og de kan starte med et totalt stop for opførsel af nye dyrefabrikker.
Flere fritgående grise og stop for nye dyrefabrikker, mener World Animal Protection

Vores mål er en bedre verden for. For alle.