4 år med loppefund i Kirppu Holbæk

Lørdag d. 2. marts er der kæmpe fødselsdagsfest i Kirppu Holbæk. Butikken bliver nemlig 4 år, og det fejres på traditionel vis med lidt godt til ganen og et tilbud på standleje.

Kirppu Holbæk fylder 4 år og fødselsdag d. 2. marts 2024 med gratis fadøl og sodavand for hele familien.
Kirppu Holbæk fylder 4 år og fejrer fødselsdag d. 2. marts 2024 med gratis fadøl og sodavand for hele familien. Kirppu Group ApS

På årets anden forårsdag d. 2. marts åbner Kirppu Holbæk dørene op for en festlig dag med gratis popcorn, fadøl og sodavand – butikken fylder nemlig 4 år, og det skal fejres. Ud over lidt godt til ganen kan børnene hilse på den altid veloplagte maskot Loppen Louie, som uddeler slikkepinde og krammere.

Fra coronaramt til fyldt butik

Da Kirppu Holbæk åbnede butikken i 2020 havde corona netop ramt Danmark, og det betød, at butikken måtte lukke ned igen efter kun tre dage i henhold til regeringens restriktioner. Det var naturligvis ikke den bedste start for en ny butik, men kunderne viste sig at være utroligt loyale helt fra start og stod og trippede for at komme i gang igen, da butikken genåbnede.

Janni Dalsgaard, der har været butikschef i Kirppu Holbæk fra start, uddyber:

"På åbningsdagen blev vi lagt ned af glade kunder, der havde ventet længe på os. Så selvom vi havde en hård start og aldrig havde prøvet at stå midt i en pandemi, så var det en utroligt positiv oplevelse med alle de trofaste kunder. Mange af dem har stadig en stand i butikken den dag i dag."

Helt fra start var butikken fyldt godt op med traditionelle loppefund, men i løbet af butikkens fire leveår har Janni og hendes medarbejdere været vidne til en kæmpe udvikling, både i kundegruppen og udvalget af varer.

"Der er sket en kæmpe forandring på meget kort tid, så det har været meget tydeligt, at i takt med at genbrug er blevet mere moderne, er mange af vores kunder nu væsentligt yngre. Vi har standlejere på kun 15 år! Udvalget af varer har også ændret sig meget, og kvaliteten af varerne er blevet bedre. Hvor der i 2020 blev solgt de helt traditionelle loppevarer og billigt tøj, bliver der nu solgt mange dyre og moderne mærkevarer inden for alle varekategorier, som fx Royal Copenhagen, Kay Bojesen og Carhartt."

I efteråret 2023 blev det tid til at udvide i butikken på grund af den stigende interesse for genbrug, og fordi der som regel var 2-3 måneders ventetid på at kunne booke en stand. Det blev til 40 ekstra stande. På grund af den stigende interesse for tøj, blev der desuden tilføjet et ekstra prøverum til de to, der i forvejen var.

En fejring med hygge i højsædet

Ud over at være en velbesøgt butik, er Kirppu Holbæk er faktisk den butik blandt kædens 25 butikker, som har allerflest kunder, som ud over at sælge og handle elsker at komme forbi til en sludder og en kop kaffe i loungen. Der er et kæmpe hygge-segment blandt butikkens kunder, og den lokale opbakning er ikke til at tage fejl af. Butikkens fødselsdag har hyggen i højsædet og det er en dag, som Janni ser meget frem til:

"Jeg glæder mig allermest til at mærke den gode stemning og sige hej til alle, både de nye og velkendte ansigter, som dukker op. Det er en totalt festdag, hvor humøret er rigtig højt, og selv hvis køen er lang, er alle positive og glade. Der skal bare hygges igennem!"

Ud over øl, og vand, vil der desuden være et særligt standleje-tilbud, som kan bookes eksklusivt i fødselsdagsdagene d. 2.-4. marts 2024.

Kirppu Holbæks facade.
Janni Dalsgaard er butikschef i Kirppu Holbæk og glæder sig til at fejre butikkens fødselsdag fjerde år i træk.
I Kirppu Holbæk kan du gøre lækre loppefund 361 dage om året.
Loppen Louie kommer forbi og deler krammere og slikkepinde ud til alle børn.

Kirppu er stiftet af Morten Bøjland og Claus Andreassen, der for syv år siden introducerede danskerne for loppesupermarkedskonceptet. Den første Kirppu-butik åbnede på Frejasvej i Hillerød i august 2014, og den seneste butik åbnede i Viborg d. 30. september i år (2023).

• Kirppu betyder loppe på finsk, og navnet er et venligt nik til Finland som tak for idéen
  • Kæden er landsdækkende og har 25 butikker, der ligger i Hillerød, Ringsted, Næstved, Slagelse, Herlev, Holstebro, Herning, Frederikssund, Kolding, Kalundborg, Roskilde, Dalum, Nykøbing Falster, Sønderborg, Holbæk, Aalborg, Hjørring, Horsens, Tilst, Søborg, Glostrup, Valby, Fredericia, Køge og Viborg.