Markant løft i servicefradraget i 2024

Folketinget har vedtaget at forhøje servicefradraget fra og med 2024 med hele 5.000 kr. fra 6.900 kr. til 11.900 kr. Nu kan der fratrækkes flere lønudgifter inklusive moms til almindelig rengøring, vinduespudsning, børnepasning, afhentning af børn til og fra daginstitutioner, almindeligt havearbejde, snerydning, osv.

Søren Bech, skatteekspert i PwC.

Fradraget på de 11.900 kr. gælder pr. person, som er fyldt 18 år i husstanden. Ægtefæller og samlevere med fælles økonomi kan som de eneste dele fradraget, uanset hvem der har betalt.

Det er mit indtryk, at servicefradrag er et lidt overset fradrag hos danskerne, fordi man ikke er helt klar over, hvad det egentlig dækker over, og hvem der kan få det. Det omfatter udover almindelige husholdningsopgaver som vinduespudsning og rengøring også udgifter til børnepasning og havearbejde, som mange danskere godt kan glemme. Derudover er det ikke kun forbeholdt ejerboliger, men en lejer i lejebolig og andelshaver i en andelsbolig kan få det - så husk at få det indberettet til skattevæsenet,” fortæller Søren Bech, skatteekspert i PwC, og fortsætter:

”Uanset om fradraget deles mellem ægtefæller eller samlevere, bliver skattebesparelsen den samme. Skattebesparelsen bliver altså ikke højere, hvis fradraget tages af den person, som f.eks. har den højeste lønindkomst.”

Det er et krav, at ydelsen normalt udføres af momsregistrerede virksomheder her i landet, enten i en helårsbolig eller i en fritidsbolig, hvor der betales ejendomsværdiskat. Hvis fritidsboligen er beliggende i udlandet, gælder tilsvarende regler, hvor der dog tages hensyn til, at arbejdet udføres i udlandet.

Privatpersoner kan også udføre serviceydelser såsom rengøring, børnepasning, vinduespudsning samt havearbejde med fradragsret. For at opnå fradrag kræves det dog, at personen er fyldt 18 år ved udgangen af det år, hvor arbejdet er udført, ligesom den pågældende skal udfylde en 'serviceerklæring'.

Servicefradraget er ikke kun begrænset til ejerboliger. Der er mulighed for at opnå fradrag, uanset om man bor i ejendommen som ejer, lejer eller andelshaver. Det er dog en forudsætning, at personer, der bor i en ejerbolig, lejebolig eller andelsbolig, har individuel råderet over den del af boligen, hvor arbejdet udføres.

Fradragsret og skattebesparelse
Det er en betingelse for fradragsret, at den skattepligtige har betalt for det udførte arbejde via en elektronisk betalingsform, det vil sige enten ved overførsel via bank, herunder netbank og mobilbank, eller ved posthus, ved kortbetaling via leverandørens hjemmeside eller kortterminal, eller ved brug af indbetalingskort (girokort). Betaling med kontanter giver ikke ret til fradrag.

“Et servicefradrag er et såkaldt ligningsmæssigt fradrag. Det betyder, at skattebesparelsen udgør ca. 25 %. Så hvis der gives et servicefradrag på 20.000 kr., svarer det til, at skattevæsenet dækker 5.000 kr., og du selv skal betale de resterende 15.000 kr.,” fortæller Søren Bech og fortsætter:

Husk endelig at foretage indberetningen til skattevæsenet, da dette ikke sker automatisk på din årsopgørelse. Selvom skattebesparelsen måske ikke er betydelig, ville det stadig være ærgerligt at gå glip af fradraget.”

I PwC arbejder vi for at styrke tilliden i samfundet og være med til at løse væsentlige problemstillinger. Det gør vi med udgangspunkt i vores viden inden for revision, skat og rådgivning. Vores kunder kommer fra alle dele af erhvervslivet og den offentlige sektor, og vi er ca. 2.800 medarbejdere og partnere, som brænder for at gøre en positiv forskel for kunder og kolleger. Globalt er vi 328.000 PwC'ere i 152 lande, og i Danmark er vi markedsledende. Mød os over hele landet. Vi er der, hvor du er.

Unge i Vejle- og Kolding-området får privatøkonomi på skoleskemaet5.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Undersøgelser viser, at alt for mange unge kommer i økonomiske vanskeligheder tidligt i livet, og tidlige gældsproblemer kan få konsekvenser langt ind i voksenlivet. Med undervisningsforløbet ’Ung privatøkonomi’ klæder PwC folkeskoleelever i 7. og 8. klasse på med forståelse for økonomi, ansvarligt forbrug og personligt lederskab. I starten af april starter tiltaget op på skoler i Vejle- og Kolding-området.

Ny afgørelse fra Skatterådet: Smartwatches er omfattet af reglerne om beskatning af fri telefon25.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

PwC har i en sag for Skatterådet d. 19. marts 2024 spurgt ind til, om man som medarbejder skal beskattes af et smartwatch, som ens arbejdsgiver stiller til rådighed. På baggrund af den teknologiske udvikling og smartwatches funktionalitet har Skatterådet fastslået, at smartwatches er underlagt de samme regler for beskatning som telefoner, når de stilles til rådighed af arbejdsgivere til deres medarbejdere.