Mikrobryggerier dør, hvis politikere gennemfører udvalgsforslag

Frigast-udvalget foreslår at fjerne rabatten på ølafgiften for små danske bryggerier. Det risikerer at lukke en lang række mikrobryggerier, mindske udviklingen af lokalsamfund og begrænse forbrugernes udvalg af øl.

Det såkaldte Frigast-udvalg foreslår i sin netop offentliggjorte rapport at fjerne det nedslag på op til 50% af ølafgiften, som mindre danske bryggerier modtager. Sker det, vil et mellemstort mikrobryggeri miste flere hundrede tusinde kroner om året.

”Hvis rabatten på ølafgiften bliver droppet, kan det meget vel betyde døden for stribevis af de mikrobryggerier, som i dag skaber vækst i en lang række lokalsamfund og bringer glæde til danske øl-nydere. Derfor appellerer jeg til, at man grundigt overvejer konsekvenserne, hvis kniven føres mod rabatordningen”, siger Bryggeriforeningens direktør, Nick Hækkerup.

Forslaget lander, netop som antallet af bryggerier i Danmark for første gang i dette årtusinde er faldet. Samtidig viser en rundspørge til Bryggeriforeningens medlemmer, at frygten for at måtte lukke er høj.

”Især de små bryggerier er i forvejen økonomisk ude af balance som følge af høje priser på råvarer, emballage og energi. Så at fratage dem afgift-rabatten vil forventeligt være et skub ud over kanten”, siger Nick Hækkerup.

Mindre danske bryggerier, der brygger op til 3700 hektoliter om året, får i dag 50% rabat på ølafgiften, der typisk er 1,50 kr. pr. liter øl. Herefter falder rabatten, jo større bryggeriet er.

”Rigtigt mange af de danske mikrobryggerier spiller en uhyre væsentlig rolle i mange mindre lokalsamfund. De skaber lokale arbejdspladser. De støtter stedlige leverandører. Og de tiltrækker turister og andre besøgende, hvorved de styrker andre virksomheder på deres egn”, siger Ernst Kristensen, der er direktør for Bryggeriet Skands og repræsentant for de små og mellemstore bryggerier i Bryggeriforeningen.

Hans bryggeri står til at miste 300-350.000 kroner, hvis det skal betale fuld ølafgift.

”Det vil betyde, at den fortsatte drift af bryggeriet i sin nuværende form vil være truet. Hvis dette var indført i 2023, ville det have haft den konsekvens, at bryggeriet var kommet ud med et underskud på ca. 200.000 kr.”, siger Ernst Kristensen.

Rabatordningen findes i en række EU-lande. Den er indført for at øge mikrobryggeriernes konkurrenceevne over for større bryggerier med lavere produktions- og distributionsomkostninger.