DI: Ændringer i erhvervsstøtteordningerne skal ske med stor varsomhed

Frigast-rapporten er en god anledningen til at gennemgå erhvervsstøtteordningerne. Men justeringer bør ske med stor forsigtighed, lyder det fra Dansk Industri (DI).

Emil Fannikke Kiær, politisk direktør i Dansk Industri. Foto: DI.

En ekspertgruppe ledet af Christian Frigast, har gennemgået omfanget af erhvervsstøtteordningerne. Landets største erhvervsorganisation, Dansk Industri, kvitterer for arbejdet og anerkender behovet for at få klarlagt ordningerne og få tydeliggjort, hvorfor eventuelle justeringer bør ske med stor forsigtighed.

DI ser frem til en konstruktiv dialog, men understreger, at politikerne bør anerkende de samfundsmæssige hensyn, der ligger bag ordningerne.

- Frigast-rapportens resultater er en god anledning til at få et overblik over erhvervsstøtte. Men det er vigtigt at understrege, at erhvervsstøtte ikke er en beholder, hvorfra man kan hæve ubegrænsede midler, og at justeringer skal håndteres med omtanke, særligt i forhold til de internationalt konkurrenceudsatte sektorer, siger Emil Fannikke Kiær, politisk direktør i DI.

Selvom DI støtter en kritisk gennemgang af erhvervsstøtten, kalder erhvervsorganisationen på forsigtighed omkring forhastede beslutninger om ændringer i erhvervsstøtten, hvis de viser sig at skade erhvervslivets konkurrenceevne.

- En stor del af erhvervsstøtten består af skattefradrag skabt for at sikre fair konkurrence og modvirke negative effekter af andre regler og byrder. Det er ofte slet ikke retvisende at kalde dem støtteordninger, da de jo sådan set udligner en skævvridning, der er pålagt virksomhederne, forklarer Emil Fannikke Kiær og fortsætter:

- DIS-ordningen er eksempelvis nødvendig for, at Danmark fortsætter sin historiske rolle som en stærk maritim nation og forbliver en drivende kraft i den grønne omstilling for hele den globale skibsfart. En afskaffelse vil ikke alene mindske vores konkurrencekraft men også underminere de århundredlange traditioner og knowhow, der er grundstenen i dansk skibsfart, siger han.

Og på samme måde er der støtte til eksempelvis grøn omstilling, klimatiltag, forskning og udvikling, eksport, energi og turisme, der kommer hele samfundet til gode.

Et fremtidssikret erhvervsliv indebærer incitamenter, der skaber innovation og udvikling. DI ønsker derfor at bidrage til det videre politiske arbejde med henblik på at sikre et permanent FoU-fradrag på 130 pct. og en sænkelse af generationsskiftebeskatningen.

- FoU-fradraget og en lavere generationsskiftebeskatning er centrale brikker, når vi taler om at fremtidssikre dansk erhvervsliv. Disse tiltag bør dog ikke betinges af nedskæringer i erhvervsstøtten, men finansieres gennem det økonomiske råderum, som erhvervslivet har hjulpet med at skabe, understreger Emil Fannikke Kiær.

- Vi skal sikre, at Danmark forbliver et attraktivt land for erhvervslivet, uden at dette går på kompromis med de værdier, der driver vores økonomiske velstand. Forslag om at fjerne erhvervsstøtte skal balanceres nøje, og vi ser frem til en dialog med regeringen om den bedste vej frem, afslutter han.

DI Energis årsdag 2024: Nye grønne forbindelser for Danmarks energi i fremtiden19.4.2024 10:00:27 CEST | Presseinvitation

Vi kan ikke skabe en grøn omstilling i Danmark, hvis vi ikke kan transportere den grønne energi billigt, sikkert og effektivt. I takt med etableringen af mere vedvarende energi, er der også brug for en mere udbygget, robust og moderne energiinfrastruktur, som vil blive belyst og diskuteret i et dansk og internationalt perspektiv ved DI Energis årsdag den 25. april. Pressen er inviteret til at dække det hele.

DI’s topchef: EU skal ikke kun tale om at styrke konkurrencekraften, men også gøre det18.4.2024 19:31:16 CEST | Pressemeddelelse

EU’s konkurrencekraft skal styrkes markant, så europæiske virksomheder ikke taber terræn til bl.a. amerikanske og kinesiske virksomheder. Det er EU’s stats- og regeringschefer blevet enige om ved dagens EU-topmøde. Det er helt afgørende med et øget fokus på, hvordan vi sikrer vækst, velstand og velfærd i fremtiden, mener DI’s adm. direktør, men der er i den grad også brug for handling bag ordene.