Voldsom stigning i tyveri fra håndværkerbiler i københavnsområdet

Håndværkere på Københavns vestegn oplever lige nu en eksplosion i antallet af tyverier fra deres varebiler. Og også københavnske håndværkere har svært ved at have deres værktøj for sig selv. Det viser nye tal. Nu er F&P – forsikrings- og pensionsbranchen – klar med gode råd, for et tyveri kan koste dyrt.

FocalHelicopter, iStock

Værdifuldt værktøj forsvinder i stigende grad fra håndværkernes parkerede biler. Især hvis de er parkeret på Københavns vestegn eller i København.

Antallet af tyverier fra varebiler er taget på himmelflugt – med en stigning på hhv 53 og 42 procent i de to hårdest ramte områder. Det viser nye tal fra landets politikredse.

- Københavns Vestegn har aldrig ligget lavt, men det er stukket helt af i 2023. Det er altid irriterende at få stjålet det værktøj, man lever af at bruge. Men det kan også koste dyrt, for det er sjældent den almindelige hammer eller skruetrækker, tyvene går efter. Det er det dyre specialværktøj, siger Pia Holm Steffensen, underdirektør, F&P – forsikrings- og pensionsbranchen.

Generelt er antallet af tyveri fra varebiler steget i halvdelen af alle politikredse, og lige efter de københavnske politikredse placerer Midt- og Vestjylland samt Nordsjælland sig med en stigning på den forkerte side af 20 procent, ifølge de nye tal.

- Det er vigtigt, der bliver dæmmet op for stigningerne. Som håndværker er du helt afhængig af dit værktøj, og mens fx antallet af indbrud i private hjem er på vej ned, så ser det ud til, at kriminaliteten flytter sig derhen, hvor det stadig er muligt at finde letomsættelige tyvekoster, siger Pia Holm Steffensen.

- Så det gælder om at gøre livet svært for tyvene. For det er ikke bare dyrt, det er også besværligt at blive udsat for indbrud i bilen. Når værktøjet er væk, kan du ikke overholde aftaler med kunderne, og varebilen skal til reparation. Heldigvis er der er rigtig meget, man som håndværker kan gøre selv, uden det koster alverden, siger hun.

Fire gode råd til at forebygge tyveri

• Du kan mærke dit værktøj synligt eller usynligt
  • Sæt et klistermærke på din bil, så tyven kan se, at dit værktøj er mærket
  • Tænk over, hvad du har i bilen, og hvor du parkerer – undgå at parkere varevognen på øde, mørke steder uden trafik.
  • Sørg for, at man ikke kan kigge ind i varerummet udefra.

F&P Pressetelefon

Du kan ikke sende sms til pressetelefonen

Tlf:41 91 91 01

Kilde: Politiets Statistikbank