Statens forlig danner ramme for overenskomstforhandlingerne

Det netop indgåede forlig på statens område får også betydning for overenskomstforhandlingerne på det kommunale og regionale område.

Søndag landede forhandlingen om en ny overenskomstaftale for statens ansatte. Gennem lange og intensive døgn har parterne forhandlet sig frem til en samlet økonomisk ramme på 8,8 procent over de næste to år.

”Det bliver en smallere økonomisk ramme, end jeg har kæmpet for, så armene er ikke helt oppe over hovedet. Når resultatet lander der, hænger det sammen med, at Det Økonomiske Råd har nedjusteret deres forventninger til lønudviklingen på det private område,” siger Mona Striib, forbundsformand for FOA.

”Når det er sagt, lander det statslige forlig med en økonomi, der betyder, at offentligt ansatte vil få råd til mere i de kommende år, og der bliver plads til reallønsfremgang. Det er fuldstændigt afgørende, for vores kollegaer kan virkelig mærke de prisstigninger, der har ramt os,” siger Mona Striib.

Forhandlingerne endte med at gå mange dage over tidsplanen.

”Vi har været vidner til et usædvanligt langt forløb. I min optik har arbejdsgiverne fra starten anlagt et meget pessimistisk syn på lønudviklingen. Det har været en betonklods, som forhandlerne for statens ansatte ikke har kunne rykke længere, selv om de har moslet på og sat hårdt mod hårdt på alle timer af døgnet,” siger Mona Striib.

Gennembrudsforliget får ikke kun konsekvenser for de statsansatte, lyder det.

”Vi kommer ikke uden om, at forliget på statens område denne gang også sætter den økonomiske ramme for overenskomstforhandlingerne for kommunalt og regionalt ansatte. Nu skal vi i arbejdstøjet for at se, hvordan vi oversætter det statslige forlig til medlemmernes bedste,” siger Mona Striib.

Med en økonomisk ramme på 8,8 procent over to år, tror Mona Striib på reallønsfremgang for FOAs medlemmer i de kommende år.

”Vi er ikke så højt oppe, som jeg fra starten havde appetit på. Til gengæld er det aftalt, at man fra 2025 skal anvende et nyt lønindeks, og det er rigtig godt. Det påvirker nemlig reguleringsordningens udmøntning, når det private og offentlige område ikke følges ad,” siger Mona Striib.

Mona Striib peger samtidig på, at der er mere end bare økonomi i statens forlig. En række elementerne skal nu bruges og oversættes på det kommunale og regionale område.

”Nu skal vi nærlæse alle detaljer i det statslige forlig og se, hvad vi kan bruge det til i forhold til at løfte vores kollegaer i landets kommuner og regioner,” siger Mona Striib.

Selv om statens forlig trak ud, har overenskomstforhandlingerne på det kommunale og regionale område, ikke ligget stille, oplyser forbundsformanden:

”Vi har udnyttet tiden med mange delforhandlinger, så nu er vi klar til slutspurten.”